Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Noun skrev 2011-08-12 07:35:58 följande:
    Det första du måste göra är att sätta saken i sitt sammanhang. Här handlar det om en kvinna som ber Profeten (saw) redogöra för hennes skyldigheter mot sin blivande make. Hon frågar inte efter sina rättigheter, vill säga.

Kvinnan ska inte VÄGRA KOMMA till mannen om han vill älska, men det är hennes rätt att bli behandlad med kärlek och respekt (och hans skyldighet att ge den). Han får absolut inte våldta henne!

"Hushållet" i denna aspekt är mannens skyldighet att förse henne med. Skulle kvinnan ge bort mer än mannen klarar kan han inte ta sitt ansvar.

Det sista påbudet finns fler än du som "utnyttjar" (om du frågar mig). Sätt saken i rätt sammanhang!
    Kvinnan HAR RÄTT att gå ut. Detta fastställs i Muslim 2170 där situationen är sådan att Profeten(fvmh) hustru Sawda(mAvnmh) Varit ute och blivit påkommen av en bekant (på den tiden var kvinnor förbjudna att gå ut ensamma!):

"Då Sawda, Profetens salallahu allayihi wasalam fru en gång var ute och Omar (en sahaba) såg henne sade han (till henne): Vi känner lätt igen dig (dvs han ville inte att hon skulle gå ut, för det var en tradition hos araberna på den tiden att kvinnan inte var tillåten att lämna hemmet). Hon återvände hem till Profeten salallahu allayihi wasalam och sade: O, Profeten jag var ute för att göra några ändamål utanför hemmet och hon berättade vad Omar sagt. Hon sade: Då kom uppenbarelse (dvs ängeln Gabriel kom ner med budskap från Allah) ner i samma ögonblick och efteråt sade Profeten salallahu allayihi wasalam: Han (Allah) har tillåtit er (kvinnor) att gå ut för era ändamål."

Kvinnor FÅR GÅ UT!!! Ledsen att jag skriker, men det är inte på dig. ;))
    Kvinnan skall inte vägra....nä. Så om mannen vill knulla men kvinnan inte är på humör, då är det till och sära på skanakarna utan gnäll. Så länge mannen går varsamt fram kan hon inte vägra. Är det korrekt uppfattat ???

För övrigt är ju allt frid och fröjd, underbart. Men förklara gärna, Bakis, vad som menas med "gäller allmänt"

Och om hon går ut ur huset utan hans tillåtelse, kommer änglarna att förbanna henne till dess att hon återvänder, såvida hon inte ångrar sig." 
    (Abu Daoud; Fiqh as-Sunna vol. 2, s 181)

"Det som nämns i hadithen ovan gäller allmänt. Exempelvis får kvinnan lov att gå ut vid behov, vilket klarläggs i betydelsen av en hadith:"

Alltså : Kvinnan får gå utanför hemmet om hon har ändamål för det, men - rent allmänt - får hon inte det. Vad fan liksom, här är det verkligen fram för fria tolkningar. Eller är Abu Daoud en självutnämd ickeprofet som bara tar sig ton ???

Är det förresten tillåtet för kvinnan att fasta utan mannens godkännande ???
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-12 14:44:16 följande:
    I hadithen handlar det om att vägra honom sex utan någon anledning. En del kvinnor gör det för att jävlas. Sånt händer överallt. Sånt är haram i islam och såna handlingar  kan mycket lätt driva män att begå zinah vilket är ett brott enligt islam. För att förstå det hela måste du se utanför den bubblan du lever i. 
    Så alltå, Straiten, om en kvinna nu känner för att, som du skriver, jävlas, så vägrar hon ligga med sin man. Detta är det inte godtagbart, Allah och hans kompanjoner säger nämligen att så får man inte bete sig......vägra älskog för att hon vill jävlas är att häda. Är det korrekt uppfattat ???

Jag lever i en bubbla !!!!!!!!  Den var bra, Straiten. Jävligt bra.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-12 15:26:03 följande:
    Hadithen handlar inte om hur mannen ser på saken, utan om hur kvinnan ska tänka och agera.
    Precis, Bakis, precis. Hur kvinnan skall.................tänka och agera.

Det kallar jag ett förtydligande utan dess like. TACK .
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-13 16:33:26 följande:
    Nu låter du som de kvinnoförtryckande idioter som använder religiösa texter av olika sorter för att lura i folk att de har rätt att utöva förtryck...

Du vänder på alltihop och vill framställa hadithen som ett vapen mannen kan använda mot kvinnan. Jag har redan förklarat för dig att han inte alls har rätt att våldta sin hustru, OCH att kvinnan inte ska "tvinga sig själv". Det hon istället har skyldighet att göra är att sträva efter en god relation med stark vänskap och kärlek- Någonting som också gäller mannen.  
    Det tycker du, Bakis !!!   Jaja, det är möjligt att jag låter som "dom kvinnoförtryckande idioter", men varför gör jag det, Bakis.....varför gör jag det ???  Jo, därför att jag tolkar det som står i Allahs lagbok på precis det sättet, i likhet med en mycket, mycket stor andel manliga muslimer. Och det är tråkigt.

Och Bakis, handen på hjärtat : Har kvinnan i Islam en exakt lika stark ställning som mannen eller inte. Nu pratar jag inte om försörjningsplikt o likn, utan har kvinnan totalt samma värde som mannen. Inget svammel nu....JA eller NEJ  ???
  • Anton Chigurh
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-13 09:25:39 följande:
    Jag har inte skrivit  något om att häda i mitt inlägg.

Anton Chigurh skrev 2011-08-12 17:13:15 följande:
    Jag lever i en bubbla !!!!!!!!  Den var bra, Straiten. Jävligt bra.
    Ja Anton, man borde tänka lite längre än näsan räcker för att förstå hur saker och ting funkar. Lever man i egen bubbla blir det svårt att förstå hur andra har det utanför sin egen bubbla. 
    Kvinnan får inte vägra sex om anledningen är att hon vill jävlas. Dina egna ord !? Iaf en av dom rättrogna i tråden.

Om nu kvinnan vägrar sex av nyss nämnda anledning, så går hon rakt emot den skrivna lagen i Koranen. Är inte det och häda, att skita i Koranens påbud ???

Jag försöker förtvivlat att förstå hur Islam egentligen fungerar, och så blir jag ändå beskylld för och leva i en bubbla !!!!!!  Tråkigt.....
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-13 18:04:33 följande:
    JA!!! Kvinna eller man saknar helt betydelse då det gäller värde.

Du låter så eftersom nationalismen i Europa och Förtryckare i ME båda    vinner på att det du beskriver sprids som "den sanna bilden av Islam"!

För det kommer ännu fler kvinnor i världen att förtryckas. 
    Det är ju den sanna bilden av Islam, Bakis, det som är underbart i sammanhanget är att inte alla (manliga) muslimer utnyttjar Koranens fulla potential, det är väldigt många som faktiskt behandlar "sina" kvinnor väl, men dom kan, om dom skulle vilja - med stöd av Koranen - vara betydligt otrevligare i sitt uppträdande mot sina hustruar.

Koranen förespråkar gemytlighet i äktenskapet, visst, men det finns utrymme för våld om det anses nödvändigt, och just att Koranen legitimerar våld inom äktenskapet har jag, som synes, lite svårt att acceptera.
    Det kan du inte komma undan, Bakis, Koranen tillåter visst våld mot kvinnan i vissa fall.

Hade kvinnan haft samma värde som mannen hade hennes arvsrätt varit enligt svensk praksis. Och det är den ju inte riktigt.
     Likaså hade hennes vittnesmål varit liktydigt med en mans, och det, Bakis, är inte riktigt fallet det heller.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-13 18:44:40 följande:
    Nej, det finns inte alls utrymme för våld! Vad skulle det vara för våld som inte orsakar smärta eller lämnar blåmärken, eller som ibland sägs "räddar äktenskapet"?

Sura 4:34 innebär följdaktligen ett skydd MOT kvinnomisshandel eftersom mannen både utryckligen förbjuds skada henne och uppmanas akta och skydda henne på flertalet ställen  i både Koranen och Sunnah. "Som sista utväg" och då på ett sätt som inte skadar är väl ändå att visa hur misslyckande det är att slå.
    Men snälla Bakis !!!!!!!!!!!! "som sista utväg"

Koranen legitimiterar våld, låt vara att du inte får bryta armen på frun, men du får slå henne, det är åt helvete att ha inskrivit i lagen att du får slå din egen fru. Det är fel, fel, fel.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-13 19:18:32 följande:
    Anton: Hur slår man sin fru utan att skada henne?
    En redig lusing på kinden, obs med öppen hand, lämnar inget blåmärke, men är att betrakta som misshandel i svensk lag.

Och ja, det har hänt att jag fått en dylik lusing på fyllan. Och tro mig, Bakis, den lämnar inget blåmärke.
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-08-13 19:19:41 följande:
    1. Tillrättavisa som ett sista steg i vers 4:34. Se helheten genom att lägga till vad vers 4:35 säger,

2. När det gäller vittnesmål,
    (b) Vittnesmål: En vanlig, men felaktig, uppfattning är att som regel kvinnans vittnesmål är värt hälften så mycket som mannens vittnesmål. En genomgång av ställen i Koranen som avser vittnesmål bestyrker inte det här påståendet. Skillnad i antalet vittnen förekommer i Koranen endast i sammanhanget ekonomiska kontrakt (se K 2:282). Anledningen ges i samma stycke, nämligen för att bekräfta kvinnans vittnesmål och förhindra oavsiktliga fel. Dock är vittnesmål ett medel för att nå ett mål och en domare kan använda det omdöme som krävs för att förvissa sig om rättvisa. Mäns och kvinnors vittnesmål är helt jämställda i Koranen 24:6-9.
    (Samma länk som tidigare)
    1. Således, Halal, så får du tillrättavisa din Fru, som sista steg. Och Halal, jag ger fullkomligt fan i helheten. Du får slå din Fru enligt Koranen. Punkt.

2. Jahamen, det innebär ju att när det kommer an på ekonomi, så är kvinnans vittnesmål mindre värt. Det var i sanning fantastiska uppgifter.
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-13 19:48:16 följande:
    Tack för din omtanke syster!

Anton är "bekant" och inte den som hittat på uttrycket. Jag tar inte illa upp. 
    Precis, använder det definitivt inte i nedlåtande andemening. Har det största respekten för Bakis.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?