Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?
Noun skrev 2011-08-12 07:35:58 följande:
Det första du måste göra är att sätta saken i sitt sammanhang. Här handlar det om en kvinna som ber Profeten (saw) redogöra för hennes skyldigheter mot sin blivande make. Hon frågar inte efter sina rättigheter, vill säga.Kvinnan ska inte VÄGRA KOMMA till mannen om han vill älska, men det är hennes rätt att bli behandlad med kärlek och respekt (och hans skyldighet att ge den). Han får absolut inte våldta henne!
"Hushållet" i denna aspekt är mannens skyldighet att förse henne med. Skulle kvinnan ge bort mer än mannen klarar kan han inte ta sitt ansvar.
Det sista påbudet finns fler än du som "utnyttjar" (om du frågar mig). Sätt saken i rätt sammanhang!
Kvinnan HAR RÄTT att gå ut. Detta fastställs i Muslim 2170 där situationen är sådan att Profeten(fvmh) hustru Sawda(mAvnmh) Varit ute och blivit påkommen av en bekant (på den tiden var kvinnor förbjudna att gå ut ensamma!):
"Då Sawda, Profetens salallahu allayihi wasalam fru en gång var ute och Omar (en sahaba) såg henne sade han (till henne): Vi känner lätt igen dig (dvs han ville inte att hon skulle gå ut, för det var en tradition hos araberna på den tiden att kvinnan inte var tillåten att lämna hemmet). Hon återvände hem till Profeten salallahu allayihi wasalam och sade: O, Profeten jag var ute för att göra några ändamål utanför hemmet och hon berättade vad Omar sagt. Hon sade: Då kom uppenbarelse (dvs ängeln Gabriel kom ner med budskap från Allah) ner i samma ögonblick och efteråt sade Profeten salallahu allayihi wasalam: Han (Allah) har tillåtit er (kvinnor) att gå ut för era ändamål."
Kvinnor FÅR GÅ UT!!! Ledsen att jag skriker, men det är inte på dig. ;))
För övrigt är ju allt frid och fröjd, underbart. Men förklara gärna, Bakis, vad som menas med "gäller allmänt"
Och om hon går ut ur huset utan hans tillåtelse, kommer änglarna att förbanna henne till dess att hon återvänder, såvida hon inte ångrar sig."
(Abu Daoud; Fiqh as-Sunna vol. 2, s 181)
"Det som nämns i hadithen ovan gäller allmänt. Exempelvis får kvinnan lov att gå ut vid behov, vilket klarläggs i betydelsen av en hadith:"
Alltså : Kvinnan får gå utanför hemmet om hon har ändamål för det, men - rent allmänt - får hon inte det. Vad fan liksom, här är det verkligen fram för fria tolkningar. Eller är Abu Daoud en självutnämd ickeprofet som bara tar sig ton ???
Är det förresten tillåtet för kvinnan att fasta utan mannens godkännande ???