Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Min bäste Dorian, vi hade inte klurat ut våran senaste meningsskiljaktighet, eller hur man nu säjer, har du kanske lust till å svara på inlägg 831.

Tackar på förhand, och ha nu en fortsatt bra dag, Dorian.   Glad

Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Anton Chigurh
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 15:23:27 följande:
    Det är hennes åsikt, och jag håller inte med om den. Dels för att ca hälften av hedersmorden inte begås av muslimer, utan av kristna. Det borde hon veta om hon är från Kurdistan. För det andra kommer inte ett förbud av ett plagg göra något till eller från. Lika litet som ett förbud att gå utan heltäckande jacka för kvinnor kommer göra ett skvatt till eller från för våldtäktsstatistiken.
    Jag skulle också uppskatta om du kunde länka till forskning som bevisar den tes du lägger fram här.
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 09:44:38 följande:
    Vad jag vet så är det i Saudiarabien som de har en sådan lag. Det kanske är bäst att du frågar dem varför de har den lagen? Annars kan vi ju bara spekulera här och nu om det, ingen av oss här lär känna till det i alla fall.
    Menar du, Halal, att det "bara" är i Saudi-arabien som kvinnor diskrimineras pga deras tillhörighet till islam och varandes muslimer ???
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 11:31:48 följande:
    Man kan gå dit tillsammans och sen ber man med män respektive kvinnor och sen går man hem.

Eller så ber man tillsammans hemma, om det skulle vara viktigare för en själv.
    I morgon är det Fredag, Halal, om nu kvinnorna som tar sig till moskén för en liten mysig bönestund helt sonika får för sig att, nu jävlar i mig vill vi sitta med i den vanliga bönelokalen, och, vi vill sitta längst fram, inte bak, "utan vi kvinnor sitter fram och ni män får hålla till i dom bakre regionerna", därmed basta......

Vad tror du, Halal, skulle ett sånt förslag falla i god jord hos gubbarna ???
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 11:59:03 följande:
    Jag tror ingen kvinna är intresserad av det, eftersom att gå till moskén inte handlar om revolt eller dumheter, utan att i vända sig i gemensam bön till Allah (swt).

Det du tycker är ju att det svenska jämställdhetstänkandet måste införas i moskén. Men vi vill inte ha den sortens jämställdhet, eftersom det inte handlar om en jämställdhetsfråga.

Det svenska samhället har en nackdel och det är fokuserandet på att göra allt till en jämställdhetfråga. Det är nästa sjukligt och tar energi från sånt som är viktigt. Jag menar hur viktig är frågan för dig som icke-muslim och icke-moské besökare? Vi vill inte ha det du 'erbjuder' utan vi vill ha det som vi har. Vi trivs med det, vi möter Allah (swt) på det sätt som vi vill göra. Det ska inte ske på icke-muslimska villkor som inte förankrade i hur det är och fungerar, utan hur det är och fungerar i moskén är muslimers sak och uppgift.

Den svenska kyrkan har ni redan blandat er i och ibland tvingat präster att utföra handlingar som de inte kan stödja. Det räcker och är bra nu. Nu är det dags att visa respekt för vad andra står för och inte lägga sig i allt och göra det till 'sin sak'.
    Så det tror du inte, näha, men du vet inte med säkerhet, och tråden handlar som bekant om muslimers eventuella sämre syn på kvinnor och deras värde, och Halal.........jag anser att en religion som förpassar bedjande kvinnor till att vistas utanför bönelokalen under fredagsbönen som en religion där kvinnas värde är signifikant lägre än mannens.

Jämställdhetsfråga ??? Möjligt, du får kalla det va du vill, jag anser det extremt diskriminerande.
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:26:45 följande:
    Nej.

Utförande av bönen är jämställt, både man och kvinna har påbudet att be.

Dock ber vi inte alltid sida vid sida när vi utför den.

Det får du och andra tycka vad ni vill om. Men jag är dock förvånad hur ni kan bry er så mycket om det och provoceras av det så det kan fylla sida upp och sida ner på FL. Det är snarare ett mycket intressant fenomen i sammanhanget.
    Men snälla Halal, fattar du inte att "vi" ser det som oerhört diskriminerande att förpassas ut ur lokalen för böner, eller i bästa fall längst bak. Varför tror du undersåtarna i en evt kunglig procession går bakom kungen, och ju längre bak desto sämre status har dom.

Hedersgäster sitter alltid längst fram vid diverse tillställningar, varför detta...jo, dom är lite vip, lite viktigare, lite mer värda. Som i moskén.

Inte hundra procentiga liknelser, nä, men du begriper precis vad jag är ute efter.

• Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 15:48:20 följande:
    Jag fattar, men bryr jag mig liksom? Det fungerar inte så att 'oj nu gillar inte Anton att det är så här! så jag måste göra så istället' mot min vilja. Det är tvång och jag tror inte på tvång. Därför får du tycka vad du vill och jag gör som jag vill.

Jag finner den här diskussionen nu har blivit onödig och har sagt vad jag vill säga.
    Med andra ord, så fattar du att Koranen faktiskt är diskriminerande mot kvinnor, bla dig själv, men du skiter i vilket för att din tro är så stark. Jag kan förstå detta, Halal, men försök själv förstå varför vi svennar och sveninnor inte godtar det förtryck detta faktiskt innebär, att det är en mycket stor anledning till att muslimska män anses nedvärdera det kvinnliga könet, även om du med din starka tro godkänner detta.

Jag kan också förstå att du börjar känna det lite svettigt nu när vi närmar oss pudelns kärna.....
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 16:06:48 följande:
    Nej jag har inte den uppfattningen som du pålägger mig och har inte heller uttalat den. Du tolkar som du vill däremot. Inte alls min vän.

Jag har varit muslim länge och är lycklig och mycket trygg i min roll som Muslimah. Islam är mitt vardag och min helgdag. Jag har satt mig djupare in i frågor som berör 'den muslimska kvinnan' och där har jag funnit de svar jag har sökt. Jag vet att jag vandrar på den väg som är den rätta för mig. Det känns både i hjärtat och tårna om du förstår hur jag menar.

Dock är jag inte speciellt när det börjar nå höjder att endast munhuggas, att inte visa respekt för de åsikter andra uttrycker, även om man inte delar dem. Vi hade en hyfsat bra diskussion, låt inte den förstöras genom att det leder fram till smälek, som nu börjar visa sig här från fler håll. Jag avslutar hellre en diskussion i en god ton än att hänfalla till det. Det är ovärdigt att bete sig så mot andra. Jag vill inte dras med den jargongen.

Så tack för diskussionen och vi ses säkert i andra trådar.
    Jag har inte varit ett dugg otrevlig mot dig, eller mot någon annan i tråden, i vart fall inte avsiktligt, isf ber jag om ursäkt , uppriktigt. Om jag är otrevlig märker du det. Jag lover.

Och tack själv. Glad
  • Anton Chigurh
    Self Evident skrev 2011-07-14 16:16:39 följande:
    Nej, du har varit saklig och briljant som alltid. All heder åt dig.
    Tackar. {#emotions_dlg.flower}
  • Anton Chigurh
    Birdie skrev 2011-07-14 16:49:00 följande:
    Tycker alltid du för sakliga debatter
    Tackar igen. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?