Inlägg från: Neblina |Visa alla inlägg
  • Neblina

    Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

    Velour skrev 2011-07-26 02:54:17 följande:
    Vad dubbelmoralisk. När MC skriver att koranen förtrycker kvinnor och gör mannen till kvinnans förmyndare så instämmer du och skriver att religion är diskriminerande och enbart gynnar männen. Sedan när Jamo skriver att all religion är diskriminerande så intar du försvarsinställning och menar plötsligt att det inte är all religion som är diskriminerande. 

    Kan inte vara lätt det där... 
    var har jag skrivit att ALL religion är diskriminerande?
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Neblina skrev 2011-07-05 19:32:15 följande:
    Precis, tycker religion är väldigt diskriminerande och enbart gagnar männen.
    om du syftar på detta inlägg velour så skrev jag fel, skulle stårr religionEN
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Anton Chigurh skrev 2011-08-12 17:17:25 följande:
    Precis, Bakis, precis. Hur kvinnan skall.................tänka och agera.

    Det kallar jag ett förtydligande utan dess like. TACK .
    I agree with you fullständigt
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-13 09:26:58 följande:
    Varför syssla med dubbla måttstockar, Neblina? Sånt finns ju också inom judendomen.
    Oj håller man med ett inlägg så dras judendomen upp spännande
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-13 12:33:03 följande:
    Det blir automatiskt så att dra paralleler när den andra/e är partisk och sysslar med dubblamåttstockar. Talar man varmt om judendomen och samtidigt smutskasta en annan religion får man tåla att judnedomen blir kritiserad och även smutskastad och man drar upp samma saker. 

    Du kritiserar sharia och islam lite överallt fast din halacha och torah är hemska och barbariska. Så vad kan man säga åt en sådan debattteknik tror du? 
    Nej du skillnaden mellan judendomen och islam är att vi är jämlika, kvinnor ska inte passa upp på sina män, männen ska inte slå kvinnorna som islam så fint skriver, så länge smällen inte lämnar något märke Hallelujah!
    Judendomen påpekar heller inte hur kvinnorna ska tänka, eftersom vi är fria människor.

    Kritisera bäst du vill, jag bryr mig inte jag föredrar att föra en debatt med folk som inte hugger på direkten.
    Och för att påpeka höll jag med ett inlägg, jag nämnde inte ens judendomen, men du måste väl dra upp det eftersom att du vet att jag är judinna?
    men skapa du gärna en tråd där du kan disskutera eller gnälla över judendomen, presonligen tycker jag islam är intressantare eftersom den religionen innehåller så mycket kvinnoförtryck.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2011-08-16 15:06:11 följande:
    Det är även så i islam. Finns otaliga koranverser om detta och även hadither. 
    Neblina skrev 2011-08-13 14:30:00 följande:
     kvinnor ska inte passa upp på sina män
    " Passa upp" tolkas olika. Vad menar du med det för att inte sitta och gissa? Det är en vers som är måntydig. Vissa tolkningar menar inte att det betyder "slå". Det finns däremot  hadither som stödjer detta. Här är en:

    Återberättat av Abu Dawud, Nasa’i, Ibn Majah, Ahmad bin Hanbal, Ibn Hibban och Hakim; där profeten (fred vare med honom) sagt: 

    ’’Slå aldrig Allahs tjänarinnor.’’ 

    Kvinnomisshandel finns också i judendomen, dvs slå kvinnor.  Men till skillnad från islam finns inget i varken torah eller halacha om ett förbud mot kvinnomisshandel som islam gör ..

    Rabbi Yehudai b. Nahman (Yehudai Gaon, 757–761) wrote that: "…when her husband enters the house, she must rise and cannot sit down until he sits, and she should never raise her voice against her husband. Even if he hits her she has to remain silent, because that is how chaste women behave"  

    Vilken öfrnedring! Så enligt den rabbinen får kvinnan inte säga nått. Hon måste vara tyst när hennes man misshandlar henne Tyst
    Neblina skrev 2011-08-13 14:30:00 följande:
    Judendomen påpekar heller inte hur kvinnorna ska tänka, eftersom vi är fria människor.
    Det gör inte islam heller. Ja precis. Eftersom du glatt skriver om judnedomen drar jag upp den religionen varje gång du kritiserar islam. 

    Nope, jag debatterar inte som du ser, jag bara drar upp paraleller för att  "ta bjälken ur ögat" så att säga.
    Neblina skrev 2011-08-13 14:30:00 följande:
    men skapa du gärna en tråd där du kan disskutera eller gnälla över judendomen, presonligen tycker jag islam är intressantare eftersom den religionen innehåller så mycket kvinnoförtryck.
    Har inget intresse i att starta en tråd om en religion jag kan mycket om, faktiskt mycket mer än många judar gör.

    Judendomen är en kvinnoförtryckande religion. Läs torah och sedan halacha så förstår du vad jag menar. Men som sagt, talar du skit om islam kommer jag att ta upp judendomen. Enkelt!
    Och du anser dej vara påläst om judendomen och kommer med sådana starka felaktigheter
    och nej det var du som drog upp judendomen inte jag, den versen du relaterade till säger inte att mannen får bruka våld mot sin kvinna dethandlar om att inte höja rösten, förstår du skillnaden?
    Islam där emot säger ju enligt sura 4 att mannen får slå sin kvinna. Det är lite skillnad, du kan försöka påpeka och dra paraleller så mycket du orkar, men du får inte mer rätt för det :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina

    Women have the right to be consulted with regard to their marriage. Marital sex is regarded as the woman's right, and not the man's. Men do not have the right to beat or mistreat their wives, a right that was recognized by law in many Western countries until a few hundred years ago. In cases of rape, a woman is generally presumed not to have consented to the intercourse, even if she enjoyed it, even if she consented after the sexual act began and declined a rescue! This is in sharp contrast to American society, where even today rape victims often have to overcome public suspicion that they "asked for it" or "wanted it." Traditional Judaism recognizes that forced sexual relations within the context of marriage are rape and are not permitted; in many states in America today, rape within marriage is still not a crime.
    www.jewfaq.org/women.htm

    Läs på lite om våra lagar innan du jämför med islam som inte är direkt jämlik mot kvinnor


    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina

    sedan kan du ju även läsa på vad halacha är, det står klart och tydligt att vi får inte skada andra, för oss är det inte otydligt med att man INTE får slå någon. Till skillnad från islam då som skriver att mannen får slå sin kvinna för att kontra sedan med att man inte får slå allahs kvinnor, hur ska man ha det liksom.

    www.jewfaq.org/brother.htm


    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    oOHalalOo skrev 2011-08-16 20:13:42 följande:
    Nu för du in Judendomen som jämförelse, då kan kanske också jag fundera runt det?
    Det kanske står i texten du citerar, att kvinnor inte får behandlas sämre, men varför anser då en del judar att kvinnor är orena vid mens så att de inte får sitta vid samma bord och äta? Det är väl inte att behandla väl i så fall, utan som ett tjänstejon eller något sådant som inte har rätt att sitta med vid middagsbordet? (Hittar inte länken till det just nu, men det finns att läsa på judiska internetsidor).
    Sen att mannen inte ens får röra vid sin fru när hon har mens enligt rabbiner;
    The Torah prohibits only sexual intercourse, but the rabbis broadened this prohibition, maintaining that a man may not even touch his wife or sleep in the same bed as her during this time. (
    www.jewfaq.org/sex.htm#Niddah ) Det tycker inte jag är speciellt bra behandling av sin fru. Ömhet och närhet behöver väl kvinnor även om de har mens?
    Så är inte den texten du citerat därför lite tvetydig och inte helt sann, om man ser till helheten?
    Nej halal eftersom detta med niddah inte enbart nämns på ett ställe utan på fler ställen där man beskriver mer ingående, så handlar det inte om att vara oren som oren.
    Niddah är ett ord som egentligen inte går att översätta från hebreiska till svenska eftersom vi inte har det rätta ordet som förklarar niddah korrekt. Där av blir det oftast massor med missförstånd, och man i mån försöker förklara med fel ord egentligen dvs oren.

    När en kvinna menstruerar ses det mer som en slags sorg, ett barn har kunnat blivit men blev inte. S¨å denna period handlar om att ta nya tag. Och i och med detta delar man inte säng eller tar på varandra eftersom det kan leda till exempelvis sex. Det handlar om att ta hänsyn till livet som kunnat blivit.
    Så det handlar inte om att utesluta kvinnan eftersom  detta krävs från bådas håll att inte ta på varandra i form av kyssar eller ha sex, samt dela säng. och de flesta som lever enligt detta anser inte att det är någon större prestation eftersom man kan utrycka känslor och kärlek endå.
    Så nej kvinnan är inte oren utan är ett gemensamt ställningstagande till denna period. varpå mannen även måste respektera detta. Det är inte bara från ett håll.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Jakkolina skrev 2011-08-16 23:46:41 följande:
    Fy vad skönt,den grejen skulle jag kunna ta efter,att äntligen få läsa alla mina böcker))
    hur menar du är lite små trött hänger inte med riktigt.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 07:14:35 följande:
    En judinna MÅSTE alltså "ta nya tag" då hon har mens? På vilket vis gör det skillnad vad man kallar det hela- Hon får ju i praktiken inte delta i måltiden i vilket fall. Och vad är det som säger att hon sörjer att hon inte blev gravid?
    Det handlar om att visa vördnad inför vad som kunnat bli, och jo en kvinna får visst det sitta vid samma matbord och äta.
    Noun skrev 2011-08-17 07:19:13 följande:
    Så en judinna bör vara balanserad i alla lägen? Till och med om hon blir misshandlad kommer det an på henne att behålla lugnet? Är det så du menar?
    Nope, en man får inte misshandla sin fru man får inte slå någon överhuvudtaget.
    Vad den rabbinen setat och skrivit är ett tolkande han gjort utan underlag i budorden, och ingenting som stämmer. Blir en kvinna slagen har hon rätt att både skrika och slå tillbaka.
    Noun skrev 2011-08-17 08:29:16 följande:
    Neblina: Vill du förklara för mig varför judiska män i bönen tackar för att de inte skapades till kvinnor? Varför ber de inte som kvinnorna gör? Obestämd
    Du får gärna länka till var du tagit den informationen ifrån, både män och kvinnor tackar gud för vad det skapat till det är inget som handlar om nedvärdering av det andra könet, utan att man är tacksam för att ha blivit vad man är. Hur menar du med att männen inte ber som kvinnor gör?
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 10:11:54 följande:
    Vördnad inför vad Gud kunde önskat, menar du? Eller vad?

    Så den rabbinen är ute och seglar, säger du alltså? Varför kan man bara bortse från vad han "setat och skrivit"? Är det godtyckligt om man inte personligen hittar underlaget i budorden?     

    Jag kan inte länka till var jag fått informationen ifrån då den är muntlig, men jag hittade en länk ändå:

    Den judiska morgonbönen Jag är född jude. Den judiska morgonbönen startar med tre välsignelser: »Lovad vare du, herre vår gud, världens konung som icke skapade mig till hedning. Lovad vare du, herre vår gud, världens konung som icke skapade mig till slav. Lovad vare du, herre vår gud, världens konung som icke skapade mig till kvinna«. Det första en man gör på morgonen är alltså att tacka gud för att han inte är kvinna. Då undrar ni vad kvinnor säger i stället: »Lovad vare du, herre vår gud, världens konung som skapat mig efter sin vilja«,
    www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,8453,00.ht...

      
    Nej vördnad inför livet som kunnat blivit.
    Många rabbiner har uttalat sig kring det judiska reglerna ( halacha ), det den rabinen mena var att en kvinna inte får höja rösten åt sin man även om hon så blir misshandlad, han tog ett dåligt exempel på hur man som kvinna inte ska höja rösten. det han tyvärr glömde skriva var att våld inte är okej. Hans uttalande har varit omskriver rejält eftersom han tagit så dumma exempel för att få fram sin åsikt i ämnet.
    Han har bortsett från vad mitzvots säger och enligt hans utsago kan man tolka det som att en man får slå sin kvinna och hon i sin tur inte får säga ett ord.
    Där emot representerar ju inte denna rabbins ord vad judendomen säger.

    Angående bönen så tackar man för det kön man fått, kvinnor säger detsamma
    Sedan som jag sa tidigare hebreiska kan inte alltid helt översättas till korrekt svenska så man helt får fram budskapet.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 10:30:34 följande:
    Tack för att du tar dig tid.

    Jag förstår fortfarande inte detta med vördnaden. Varför vörda ett liv som aldrig funnits? 

    Då kanske du också kan förstå varför kvinnofridsbrott är förbjudet i Islam?

    Hur är den korrekt uttalade bönen för kvinnor då, enligt dig?   

      
    Ämnet med mensturation är ganska komplicerad, tog tid innan jag själv fattade vad som menades
    Enligt judendomen är ju preventivmedel inte tillåtet, inte dessa som hindrar mannens säd.
    Värt att tilläggas är att man i dagens läge får skydda sig i och med att sjukdommar som inte fanns då nu finns, och judendomen uppmuntrar ju till hälsa och att man ska vara försiktig av sig så får man idag använda skydd.
    Med andra ord kan man ju då säga att kvinnan månadsvis utsätts för chansen att bli gravid, och när man sedan får mens är det ju ett tecken på att det inte blev ett liv eller alternativt ett tidigt missfall.
    Därför ska man under denna period inte ha sex då man ser det lite som en sorgperiod och man visa vördnad för att det inte blev ett nytt liv. Sedan kan jag ju säga att många följer inte detta, det är inget tvång att man måste följa allt utan budorden etc är mer som en vägledning i vissa situationer.
    Därför har det ju även tillkommit fler grenar inom judendomen där man verkligen studerat allt som faktiskt står, och hur man faktiskt kan leva. Man behöver inte följa allt eftersom allt ska ske efter egen fri vilja och efter vad man kan följa beroende på situation.

    I sverige är det ganska svårt att följa allt och leva ett ortodoxt liv, i jämförelse med israel. Så många judar i Europa är konservativa eller liberala. Har ju även tydligt framgått att alla människor har olika förutsättningar beroende på var de bor etc, så för alla är det inte möjligt att följa precis allt.

    Angående islam så tycker jag det är väldigt tvetydligt, i sura 4 får man slå sin fru, sexstrejka etc, medans andra uttalande tyder på att man inte får slå sin fru.
    Personligen tror jag en normalt funtad människa oavsett religion aldrig skulle lägga finger på sin partner, men just dessa olika uttalande kan bli oehört otydligt och förvirrande för den som inte har alla hästar hemma.

    Angående bönen så vet jag inte, finns flera olika men det man brukar tacka för är hur gud skapade en.
    Ett exempel är att man tackar gud för att ha gjort en till den människa man är med kön. Att man är tacksam för det man blivit. Nu ber jag sällan bön men kan kika lite om jag hittar något senare som är korrekt översatt :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 11:28:09 följande:

    Som sagt: Då kan du säkert förstå vad vi menar då vi talar om Islams läror- Man kan inte vara enkelspårig.


     


    Det är inte min mening att vara partisk, utan snarare att påvisa att Koranen är universiell och riktig för var tid.
    Man måste sätta saker och ting i sammanhang för att närma sig sanningen.


    Nej jag anser inte att du är partiskt, tycker där emot att du är väldigt trevlig att diskutera med även om vi har helt olika uppfattningar. Inte ofta man stöter på det
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 14:16:38 följande:
    Uppfattningar finns det många.

    Sura 4:34 Är alltså ett skydd för kvinnor (vilket också är hela surans betydelse!):

    Först då han försökt tala sin fru till rätta och efter att han "övergivit henne i sängen" får han skilja sig från henne, som ett gott exempel.

    I Islam är kvinnan skyldig att underlätta för mannen att vara rättrogen(följa Islam) och mannen förklaras ju i just sura 4:34   vara detsamma för kvinnan!

    Saudiarabiens kungahus är mäktigt, det ska man aldrig glömma då man söker kunskap om Islam!           
    fast nej det står att han får slå dem i vers 4.34

    4:34
    Männen har gjorts ansvariga för kvinnorna, och GUD har begåvat dem med vissa egenskaper och gjort dem ansvariga för uppehället. De rättfärdiga kvinnorna kommer med glädje att acceptera detta arrangemang eftersom det är GUDs budord, och hedra sina makar i deras frånvaro. Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan (får ni använda negativa uppmuntringar som att) överge dem i sängen, sedan får ni (som sista alternativ) SLÅ DEM. Om de lyder er får ni inte överträda mot dem. GUD är Den Högsta, Ojämförlig. (Khalifa)
    www.answering-islam.org/svenska/islam/kvinnan-i-islam/vldmotkvinnor.html
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 14:44:10 följande:
    Gör det? DÄR står det så ja.

    Kolla min tidigare postade länk:
    Noun skrev 2011-08-17 13:05:21 följande:
    Nu då vi är inne på språk är det nog läge att ta upp betydelsen av ordet "daraba". Detta har oftast översatts som "slå", vilket jag finner anmärkningsvärt med tanke på att Profeten(fvmh) aldrig slog en kvinna och även uttryckt "Slå aldrig Allahs tjänarinnor".

    "Daraba" har flera betydelser, mig veterligen 23 st, bland annat just "avlägsna sig", eller exemplifiera(finns det ett sådant svenskt ord? Hoppas ni förstår vad jag menar ändå).
     
    Ja fast googlar man på den versen får man ju fram denna vers jag länkade till hela tiden,
    det är lite skumt.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 14:44:10 följande:
    Gör det? DÄR står det så ja.

    Kolla min tidigare postade länk:
    Noun skrev 2011-08-17 13:05:21 följande:
    Nu då vi är inne på språk är det nog läge att ta upp betydelsen av ordet "daraba". Detta har oftast översatts som "slå", vilket jag finner anmärkningsvärt med tanke på att Profeten(fvmh) aldrig slog en kvinna och även uttryckt "Slå aldrig Allahs tjänarinnor".

    "Daraba" har flera betydelser, mig veterligen 23 st, bland annat just "avlägsna sig", eller exemplifiera(finns det ett sådant svenskt ord? Hoppas ni förstår vad jag menar ändå).
     
    ja men var är länken till sidan som understrycker denna mening?
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    Noun skrev 2011-08-17 16:59:00 följande:
    Dessutom är din källa klart vinklad på flera vis. Tex är mannen INTE överlägsen kvinnan i Koranen. Detta står helt klart genom många verser. Däremot har kvinnor och män olika uppgifter- de kompletterar varandra. 
    Ja att de har olika uppgifter det vet jag, dock är det samma otrevliga texter om att man får slå sin fru utan att lämna ett märke, liksom det har man även hört här på fl med mera som poppar upp även på islamiska sidor.
    Sedan kan jag ju tillägga att jag känner en del muslimer och vi har pratat religion rätt ofta och har själva tagit upp texter som inte är till att hedra kvinnan etc.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    oOHalalOo skrev 2011-08-17 20:07:00 följande:
    Tack för förklaringen, men för mig låter det ologiskt att 'inte ta på varandra' om man har sorg. Det är ju då man snarare behöver det som mest, är det inte? Så jag tycker fortfarande att förklaringen att 'kvinnor behandlas väl' som du skrev är mer än skev och du skrev det i jämförelse med Islam tidigare, som om Judendomen skulle vara så mycket bättre.. Medan jag å min sida tycker det inte kan uppfattas som att kvinnan behandlas väl när hon inte får visas fysisk ömhet bara för hon har mens. Det tycker inte jag är bättre som jag ser det.

    Så Islam är knappast värre än Judendomen som du vill få det till, när allt kommer till kritan.
    Nej där har du fel Halal, att man inte fysiskt ska röra vid varandra är något som rör bägge parter.
    Sedan är det som sagt galet svårt att översätta något från hebreiska där denna situation förklaras, till svenska som inte uppfyller det korekta ordet, just eftersom svenskan inte har många av de ord som skrivs.
    Närmaste förklaringen på svenska blir en slags sorg/vördnad/man tar nya tag inför nästa månad och går vidare.
    Det handlar inte om att man har den sortens sorg där man sitter och gråter, utan en slags sorg inför situationen.
    Alltså inte samma slags sorg som om någon nära dött eller liknande. Sedan handlar det om vördnad för att det inte blev något liv.

    Som sagt det är jätte svårt att översätta eftersom många ord inte finns på svenska.
    Sedan är det inte förbjudet att röra vid varandra, det är en vägledning man fått i och med att många gånger resulterar kramar, kyssar leder till sex. Vilket man vill undvika eftersom just mensen är ett tecken på att det ej blev ett liv. Sedan kan man visa kärlek på många många sätt än att hångla. i alla fall kan jag det så denna period har  aldrig varit ett dug svår för mig eftersom jag själv personligen anser att sex och mens inte hör ihop.

    Och jo jag anser att islam är värre på många punkter som redan disskuteras. Där texter kan tolkas som de personligen vill eftersom det inte finns ett starkt uttalande om vad som gäller. medans judendomen tydligt talar om vad som är tillåtet och ej.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    asta66 skrev 2011-08-18 17:04:14 följande:
    Men inte du själv!

    Men det vi ser härifrån sverige är ju att muslimer stenar kvinnor som är otrogna eller våldtagna. När skedde det i ett västerländskt land sist?
    Nog finns det generella skillnader som är gigantiska. Och till klar nackdel för kvinnor i mellanöstern med omnejd.
    usch ja, mötte en man faktiskt för några månader sedan som sammla in pengar för att i största mån kunna förhindra en kvinna från att bli stenad i iran. orsak till stening, hon hade blivit våldtagen och dömdes för otrohet mot sin man. Så fruktansvärt som att våldtäkten inte var nog.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?