Inlägg från: Neblina |Visa alla inlägg
  • Neblina

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Self Evident skrev 2011-07-13 22:17:14 följande:
    Det är det demokratiska sättet, en lång fin europeisk tradition som du kan tacka för din rösträtt och generella möjlighet till inflytande i samhället. Det svenska sättet kan du tacka för den generösa invandringspolitiken som har inneburit att vi idag har en relativt stor muslimsk minoritet med full tillgång till den välfärd och frihet svenskarna byggt upp under generationer. Det finns vissa värderingar kring kvinnors och barns rättigheter som vi har kämpat hårt för och som många av oss inte är beredda att kompromissa med. Det är vad vi demokratiskt har röstat fram och det är vad som gäller.   
    Tummen upp, läs och lär säger jag bara till de som tycks ha sådant trist synsett på sverige och svenskar.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Neblina
    martinam skrev 2011-07-13 23:34:15 följande:
    hahaha mm du tror de va.. jag har för övrigt storlek 41... vilket även många män har... sen att dom skall köpa dom till sina tjejer... trosorna som många av dom oxå undrar om man kanske inte kan sälja... e dom oxå till tjejerna då eller?

Nu är det ju faktiskt frågan "varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn" som TS ställer.
    Och hur du kan jämföra kvinnors fria vilja att bära högklackat med att muslimska kvinnor skall gömma sitt hår och hålla sig i ett annat rum under bön kan jag för allt inte förstå... 

På mitt förra jobb fans en muslimsk kvinna som kom få fredagarna för att lära sig svenska.. hennes man lämnade av henne och hämtade henne.

Hon bar alltid huvudduk, jag frågade varför och hon sa att det ingick i hennes religion, jag frågade om hon inte ville ta av den nu då dom flyttat till sverige. Svar  "jo, men de vill inte min man"   
    Hon var alltid jätte trevlig och pratsam och glad... när hennes man kom tappade hon talförmågan och gick med huvudet böjt..

Det är INTE en kvinna som "väljer själv" så som du så fint påstår att alla muslimer gör.

visst finns det säkert undantag...

Sen hade jag några kunder som var så lyckliga över att bo i sverige för här FICK man som KVINNA cykla, medans det var förbjudet i hennes land för kvinnor att cykla då det ansågs orent att grensla något.

Frihet in my ass....                 
    Ja i vissa muslimska länder får ju inte kvinnan ens köra bil, undrar varför är man rädd att hon ska fly eller anses hon inte klara av det?
  • Neblina
    MammaOchMatte skrev 2011-07-14 12:11:09 följande:
    Har du själv levt i ett land där sharialagen efetrföljs? Du drömmer om ett land där islamisk lag råder men jag antar att du inte vet hur det ser ut i ett sådant land. Den dagen du lämnar över dina barn till din man som du har blivit tvungen att skiljas ifrån för att enbart han kan (enligt islam) försörja dem ekonomiskt den dagen kommer jag att ta dessa argument som du skriver ovan på allvar.

Just nu ser jag bara folk som i sina trygga vrår utan att ha utsatts för diskriminerning säger att dessa lagar är bra. Svårt att ta på allvar helt enkelt. Det bästa är väl att fråga barnet som blivit fråntaget sin mamma eller mamman som har blivit fråntaget sitt barn om islam har en dålig kvinnosyn eller inte. Argumentera bäst ni vill.
    Jätte bra skrivet!
  • Neblina
    Self Evident skrev 2011-07-14 14:44:03 följande:
    Hon?? Inser du att det handlar om en hel rörelse med även manliga muslimska sympatisörer som deltog i manifestationerna?
    Och nej, de får inte alls göra som de vill, det vet du mycket väl. När de muslimska kvinnorna försökte be på männens plats ringde moskéföreträdarna efter polisen och krävde ett besöksförbud för kvinnorna. Det blev dock problematiskt för polisen eftersom regeln de facto är diskriminerande och inget som rättsväsendet kan försvara.
    herre gud ringde de polisen?
  • Neblina
    Self Evident skrev 2011-07-14 14:52:08 följande:
    Japp, citat från ovannämnda artikel:
    Herre gud, ja nu har man ju hört allt.
  • Neblina
    Anton Chigurh skrev 2011-07-14 16:11:58 följande:
    Jag har inte varit ett dugg otrevlig mot dig, eller mot någon annan i tråden, i vart fall inte avsiktligt, isf ber jag om ursäkt , uppriktigt. Om jag är otrevlig märker du det. Jag lover.

Och tack själv. Glad
    Tycker alltid du för sakliga debatter
  • Neblina
    Self Evident skrev 2011-07-14 23:49:36 följande:
    Nej, det är fullt möjligt att vara både vara respektfull och självständig. Jag skulle t.o.m. påstå att de två förutsätter varandra.

Nu är det så att vi har en lång tradition av självständiga kvinnor här i Norden, ända sedan vikingatiden då kvinnor kunde vara släktens överhuvud, ledare och magiker. Kvinnorna här har också länge kunnat resa och agera utan manligt beskydd och kvinnofridslagarna stifades, som ni kanske vet, av Birger Jarl redan på 1200-talet.

Eftersom ni gärna hänvisar till äldre källor och traditioner så vill jag bara klargöra det . Vi värdesätter våra traditioner lika högt som ni, låt inte PK-media lura i er något annat. Den kvinnosyn som Koranen förmedlar saknar motstycke i nordisk historia och inte ens den kristna kyrkan kunde kuva kvinnorna här i längden. En religion som har etablerats här genom invandringen under de senaste årtiondena kommer inte att förändra det och därför inte heller accepteras utan skepsis och kritik.

Bra att du tar upp det, kvinnors självständighet samt vårat demokratiska samhäller är något vi värnar om.
    Vi har liksom gått fram i tiden.
  • Neblina
    jlhm skrev 2011-07-14 22:02:54 följande:
    Nu är jag man och gift med en kvinna men hon behöver inte passa upp på mig och jag behöver inte passa upp min fru. Vi kommer överens om det som behövs även om det ibland blir diskussioner men att jag skulle ha rätt att bestämma över henne gäller naturligtvis inte. Like lite som att hon eller jag skulle köra med "jag gör vad f*n jag vill" stilen.

Ett förhållande handlar om att ha respekt och acceptera sin partner utan att någon måste lyda den andra eller på något annat sätt vissa den andra någon ringaktning.

"Vissa praktiserande systrar inser inte att de måste lyda sina män"

Varför måste de lyda sina män, kvinnorna måste väl få bestämma över sitt eget liv?
    Jätte bra skrivet, härligt med en man som förstår innebörden av respekt och självtänkande. Borde finnas fler som dig {#emotions_dlg.flower}
  • Neblina
    MammaOchMatte skrev 2011-07-15 21:38:20 följande:
    Jag kanske att det är ok enligt islam att bruka våld på kvinnor. Vi kan kanske börja med att anse detta vara felaktigt och slopa detta från religionen? En kvinna som bor i ett land där sharialagarna tillämpas kan gå till polisen och klaga på att hon har blivit slagen. Mannen förklarar att han har gjort det han ska göra enligt trestregsprincipen och hon lyssnade inte och var därför tvungen att bruka våld. Dommen avskrivs. Jag har sett detta med mina egna ögon.

Vad har du för erfarenhet av att bo i ett sådant land? Det är ju precis det texten säger. Ni som inte har levt under dessa förhållanden lovprisar det som sägs om kvinnan, ni har ingen aning om hur det är att leva under dessa förhållanden.

Som sagt, den dagen du blir slagen av din man/blir fråntagen ditt barn och komemr och säger att detta gjordes med all rätt. DÅ kan jag ta dig på allvar. Just nu ser jag bara en kvinna som egentligen inte förstår vilken innebörd hennes ord egentligen har. Jag hoppas dock att detta aldrig komemr att inträffa då jag önskar attt varje människa blir respekterad även om hon inte är lydig sin man under tre dagar.
    Kan aldrig föreställa mig hur hemskt det måste vara att leva under sådan förtryck. Och det är så lätt att sitta i andra länder och skylla på att så här säger inte islam fastän dessa länder som kör med förtryck faktiskt följer islam.
    Har väldigt svårt att ta sådana människor på allvar som aldrig levt under detta förtryck.
    Lider med dessa kvinnor dagligen som förtrycks så illa, ingen förkänar sådant miserabelt liv.
  • Neblina
    Papi Jo skrev 2011-07-24 17:58:11 följande:
    Frimurare , islamkritiker och korsriddare? Man kan ge sig in i en diskussion utan bränna sig redan på nicket..
    Jag menar vad skulle du tycka om ngn annan här hette "Jihad Warrior" precis efter ett bombattentat av al qaida i Sthlm?
    Men är inte det att dra det lite väl långt, vad är det för fel på korsriddare, det är ju bara ett nick.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?