Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Dreams Never Ends skrev 2011-07-10 23:30:46 följande:
    Man ska aldrig bli påtvingad att någon rör i en
    En religion med innbyggd beröringsfobi?

Jaja, så kan det ju vara, men försök då inte göra sken av att det är av "respekt till kvinnorna".

• SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 00:06:35 följande:
    Det är respekt åt båda hållen, dvs både gentemot män och kvinnor. Det har inget med fobi att göra däremot.
    Nej, att avvisa en utstäckt hand i hälsning är inte respekt. Åtminstone inte respekt för den som sträcker ut den.

• SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:11:21 följande:
    Det är alltid värre att röra någon man inte vill röra än att bli nekad att bli rörd. Får personen som sträcker ut handen en förklaring på varför muslimen inte vill ta i handen och hälsa på ett annat trevligt sätt istället så har man otroligt dåligt självfortroende som tar illa vid sig.
    Ja förklaringen finns där säkert som ett religiöst påbud någonstans..

Men ingen ska inbilla mig att det är av respekt för den som sträcker fram handen.

• SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 00:11:09 följande:
    Jag förstår vad du säger.

Samtidigt är det viktigt att förstå att den som inte sträcker ut handen inte avstår från att göra det för att den inte respekterar den andra. Dvs det är inte orsaken... 'jag respekterar inte dig så jag hälsar inte på dig i handen!'
    Men så kan det ibland framställas. Det finns obildade tölpar även bland muslimer.
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:06:29 följande:
    Att vara familjens överhuvud är en mans uppgift, så därför får han slå, men inte när han vill och hur han vill.
    Oj!

Med det borde diskussionen om jämställdhet vara avslutad, ta i hand eller inte bleknar ju en smula i jämförelse.
  • SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 00:18:59 följande:
    Det är i respekt mot sig själv och sin kropp. Det skulle vara väldigt låg självrespekt att göra något med sin kropp man inte ville och det är viktigt att respektera också! Det är inte fel att neka ett handtag.
    Såvida inte handtaget kommer med kraft över kinden av rättrådig en man som inte ens dag 3 fått ordning på sin kvinna.
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 00:30:57 följande:
    Alltså det där är väl en sanning med modifikation. Ingen är klart överdrivet. Muslimska kvinnor tar ju andra kvinnor i hand och kramar och kindpussar. Och män gör detsamma med andra män för den delen.
    Jag skulle vilja ha en "second opinion" på det där som The Rain Girl" skrev.

Får en man slå sin fru "Om en kvinna är tjurig och gnällig eller allmänt beter sig illa " efter att prat och sexnekande visat sig verkningslöst?
  • SkåneP

Lustigt att TS frågar "Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?"
    för att sedan själv i ett inlägg själv besvara sin egen fråga: 

"Att vara familjens överhuvud är en mans uppgift, så därför får han slå"

Un-fucking-believable.

• SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 00:49:10 följande:
    Skåne P, har du mer du vill diskutera nu eller får jag gå och lägga mig?
    Nej. Tack o gonatt.
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 00:44:23 följande:
    Enligt min uppfattning så handlar det om att återvända till Allahs (swt) väg, dvs att det är något som skett som går emot det, inte allmän tjurighet så att säga.
    Måste säga att för mig som ateist låter det där riktigt vidrigt. Att en mans våld mot sin kvinna kan vara berättigat om det handlar som att hålla religionens auktoritet intakt.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?