Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Tror inte muslimer har exceptionellt dålig kvinnosyn jämfört med andra religiösa.

Religioners kvinnosyn är väl i allmänhet rätt unken.

• SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-07 10:45:58 följande:
    Nåja, det skulle jag faktiskt inte vilja hålla med om alls. Det är inte så stor skillnad som man vill tro, egentligen. Vi smickrar oss själva gärna med att tro det dock. Sedan ska vi vara litet försiktiga med att tala om hur länge de muslimska länderna (om man alls kan generalisera, vilket man absolut inte kan) faktiskt haft det jämställdhetsmässigt sämre. Afghanistan var väldigt jämställt under den korta tid som Sovjet hade inflytande över landet. Det var just det "liberala" väst som såg till att mer fundamentalistiska och kvinnofientliga krafter fick makten där, för att kicka ut ryssarna. Det ska vi inte glömma bort - det är faktiskt västs fel att det ser ut som det gör där nu. Samma sak med Iran och Saudi. Och det största muslimska landet i världen, Malaysia, är faktiskt väldigt jämställt, till och med med västliga mått mätt.

Talar vi om dogmer är kålsuperiet jämnt och fint. Kristna fundisar är inte ett smack bättre än muslimska vad gäller kvinnosynen. Liberala kristna och muslimer är på samma vis ofta klart bättre. Och sekulära dito är ofta precis lika jämställda också.  
    Hur tänkte du nu?
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 13:04:25 följande:
    Jag förstår över huvud taget inte varför man vill jämföra en religiös text med Sverige idag. Och ännu mindre varför det alltid, osvikligen och undantagslöst är koranen man pratar om. Bibeln är inte ett smack bättre.
    Då läser du selektivt.

Vi är många som även går hårt åt bibeln, isynnerhet när det bluddras om den kristna värdegrundens förträfflighet.
  • SkåneP

Muslimer som beter sig illa är inga riktiga muslimer
    Kommunister som beter sig illa är inga riktiga kommunister
    Sossar som skattefuskar är inga riktiga sossar
    Skottar som har socker på sin gröt är inga riktiga skottar.

• SkåneP

Är talibaner muslimer? Om inte, vilken religion tillhör de?

Är ganska säker på att de själva betraktar sig som muslimer, och ytterligt rättrogna sådana. 

• SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-08 16:02:10 följande:
    Är Bandidos svenskar? Är ganska säker på att de själva väljer att betrakta sig som svenskar, och ytterligt rättrogna sådana.

Är Jehovas Vittnen kristna? Är ganska säker på att de själva väljer att betrakta sig som kristna, och ytterligt rättroggna sådana.

Unt so weiter. Att några fundisar och tokar kallar sig för X betyder inte att de är de yttersta och finaste representanterna för X. Abortläkarmördarna är i högsta grad kristna, men inte fan sätter vi hela kristendomen till svars på grund av dem. Inte heller gnäller vi på hela kristenheten för katolska kyrkans synder. Men så fort en muslim fiser så är hela islam, från Dakar till Djakarta, från Kongo till Kina, varenda en av miljarden muslimer tvärskyldiga?      
    Ja, jag tror att det finns svenska medborgare som är medlemmar i Bandidos?

Ja, jag skulle hävda att JV är kristna (även om de förnekar treenigheten). Jesus har en rätt speciel ställning enl dem.

Vad vill du ha sagt? Att det inte finns svenska bandidosmedlemmar? Att JV inte är kristna?
    Vill minnas att jag ur en gammal diskussion med dig kunde härleda att medlemmarna i SKP (Sveriges Kommunistiska Parti) inte var riktiga kommunister, det inbillar de sig bara, så det förvånar med egentligen inte.

Att du verkar ha fobi mot att yttra minsta kritik mot den islamska sfären och allt vad som finns där är uppenbart, men annars kan du svara på frågan istället för att komma med irrelevanta motfrågor - är talibanerna muslimer eller inte?
  • SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 21:54:51 följande:
    Det är ett finfint trick. Om man inte får nämna kristendomen eller andra religioner i islam-trådar (vilket oftast känns som Fawlty Towers "don't mention the war"), så är det enkom för att man vill få ha sina fördomar om islam i fred. Så har jag uppfattat och tolkat det i alla fall.
    Nej, det är för att två fel inte gör att det blir rätt.

Om jag anser att ett problem med islam är dess omskärelse av spädbarn blir det inte mindre problematiskt att även judar ägnar sig åt samma övergrepp (särskilt som det finns ofantligt fler muslimer än judar)

Varför är du så angelägen att förringa religiösa tokerier i islam?

• SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 22:14:23 följande:
    Fast det är ju just det. Antal trådar om judendom: 0. Antal trådar om islam: fler än jag ids räkna. Du tycker inte att det blir väldigt konstigt då?
    Som sagt, islam är ofantligt större religion än judendomen, så nej det är inte så märkligt.

• SkåneP

Dessutom, om du tycker världen saknar en tråd om omskärelsen inom judendomen står det dig väl fritt att starta en, på samma sätt som du kan starta en tråd om djurgårdares ociviliserade beteende.

• SkåneP
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-09 22:29:50 följande:
    Det handlar inte om det. Det handlar om att folk i parti och minut hela tiden vill "kritisera" just islam. BARA islam. Det är OK att hinduer bränner sina kvinnor, att kristna omskär och mördar, för just nu är det muslimerna som är Världens Ondska, och ska mobbas offentligt vid varje tänkbart tillfälle. Att detta skapar mer frustration, hat och konflikt gör inget, det spelar ju bara hatarna i händerna.
    Ja, jag har förstått att du vill tolka det så. Att det finns en allmän kamp mot det religiösa förtrycket har gått dig förbi.

Läs lite Dawkins vetja. 
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?