Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

oOHalalOo skrev 2011-07-13 00:25:14 följande:
    Islam påbjuder inte hedersmord och det gör inte jag heller. Det blir olidligt när folk bryter mot lagen.

Nej, jag vet inte vad det spelar för roll var man står när man ber var man står/sitter?
    På vilket sätt är det bättre att stå långt fram? Eller att sitta en trappa upp?

Lika lite som det skulle vara diskriminerande eller sämre eller man skulle vara mindre värd för att man sitter längre bak eller på balkongen i t.ex. biosalongen.
    (min fetstil)

Om det inte spelar någon roll, varför finns det då regler som styr upp det. 
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-13 00:39:18 följande:
    För att kvinnor och män inte blandar sig under bönens utförande. Därför har vi regler att be sida vid sida med samma kön, inte stå vartannat kön.

Lika lite som andra blandar sig i simhallen, toaletten eller provhytten.  
    Ja att reglerna finns vet vi nog alla. Men du antydde att det väl inte spelar någon roll, men tydligen är det jätteviktigt.

Simhallsblandning vet jag inte vad det är för problem med.
    Toalettblandning likaså (jfr könsneutrala handikapptoaletter).
    Har inte sett några könsuppdelade provhytter. 
  • SkåneP

Svaret på frågan "Varför skulle muslimer ha sämre kvinnosyn?" gav TS själv för några hundra inlägg sedan.

Tänkte det kunde vara värt att upprepa i allt surr om kläder hit och böneplacering dit.

Svaret var alltså: För att mannen betraktas som familjens överhuvud.

Det svaret är egentligen gott nog, även utan att man från det härleder div våldsverkande rättigheter mannen har mot sin kvinna.

• SkåneP
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-14 21:42:20 följande:
    Ni kanske är väldigt uppkäftiga mot era män och kör "jag gör vad f*n jag vill" stilen. Det gör inte jag,
    Alltså, du är nog ingen vidare PR ambassadör för muslimers kvinnosyn.

• SkåneP
    Randig Panda skrev 2011-07-15 09:00:53 följande:
    Skulle detta
    www.muslim.se/familjehornan/makenahustrun/617
    motverka fördomar mot islam?

Jag blev allvarligt besviken.
    "Kvinnan kan inte kontrollera sin man genom att tillrättavisa/befalla eller tvinga honom, han kommer att ogilla henne om hon är så. Genom bara en kyss, kan du få vad du vill från din man."

Rätt så. Kvinnor ska inte prata så mycket. 
  • SkåneP
    oOHalalOo skrev 2011-07-19 23:03:22 följande:
    Mycket avstet som står i Koranen är inte en motsägelse till svensk lag, det bryter inte mot svensk lag.
    Låt mig ta några exempel.
    Tron på Allah (swt) (står ju i Koranen och är uppenbarad av Honom) - svensk lag tillåter religionsfrihet.
    Att be (står i Koranen) - svensk lag förbjuder inte bön.
    Osv.
    Står om täckande (i Koranen) - svensk lag tillåter folk att ha mer kläder på sig än vad som är vanligt.
    Gifta sig med en fru - svensk lag tillåter det. Skulle en man (som ett mer hypotetiskt exempel) vilja ha också en sambo, särbo osv, finns det inget i svensk lag som förbjuder det vad jag förstår.
    Avstå från att begå äktenskapsbrott (stor att det är förbjudet i Koranen) och man bryter inte svensk lag om man avstår från det.
    Osv.
    Man kan gå igenom en hel del och se att det funkar helt ok gentemot svensk lag.
    I mångt och mycket handlar det om att leva som man lär och ingen svensk lag ifrågasätts eller bryts.
    Det finns inte någon större problematik runt detta helt enkelt.
    Det där att en man under vissa omständigheter har rätt att ta till våld mot sin fru. Hur väl rimmar det med svensk lag?
  • SkåneP
    Korsriddaren skrev 2011-07-26 10:14:26 följande:
    Det var nog det löjligaste jag hört på den här sidan julafton. Det finns INGEN som kan bevisa att gud finns och det finns inte heller någon som kan bevisa att gud INTE finns. Människor runt om i världen kan resonera kring dessa frågor hela sina liv utan att komma någon vart. Därför är det bara att respektera de som har en tro utan att ifrågasätta och likadant omvänt. De som säger sig ha bevis för antingen den ena eller andra sidan, de är däremot de riktiga dårarna.
    Att guds existens inte kan bevisas är ju för att hon inte finns. Att formulera ett  (eller massvis) bevis för existensen är å andra sidan lätt.

Att guds icke-existens inte kan bevisas är för att ett sådant bevis inte kan formuleras. 
  • SkåneP
    Korsriddaren skrev 2011-07-27 00:01:20 följande:
    Men om det är så självklart att gud inte finns, borde det vara en smal sak att formulera. Det är nämligen betydligt lättare att utesluta något som inte finns belagt vetenskapligt, än motsatsen.
    Helt fel.

Hur skulle du formulera beviset för jultomtens icke-existens?
  • SkåneP
    Korsriddaren skrev 2011-07-27 00:05:34 följande:
    Gud är ingenting du kan ta på, ingenting du kan mäta och ingenting du kan se, precis som luft. Ändå vet vi att luft finns, för att man lyckats belägga det vetenskapligt. Fram tills någon lyckats belägga guds existens, eller ickeexistens, tycker jag att det är förmätet att avfärda andras tro som sagor, när man inte har någonting som styrker denna tes.
    Luft kan absolut mätas. Har du aldrig sätt en vindsnurra? Luften består f.ö. av div. påvisbara gaser, visste du inte det?

Lustigt att någon som helt missat begreppet bevisbarhet svänger sig med uttryck som  "det löjligaste jag hört på den här sidan julafton".
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?