MammaOchMatte skrev 2011-07-14 12:11:09 följande:
Har du själv levt i ett land där sharialagen efetrföljs? Du drömmer om ett land där islamisk lag råder men jag antar att du inte vet hur det ser ut i ett sådant land. Den dagen du lämnar över dina barn till din man som du har blivit tvungen att skiljas ifrån för att enbart han kan (enligt islam) försörja dem ekonomiskt den dagen kommer jag att ta dessa argument som du skriver ovan på allvar.
Just nu ser jag bara folk som i sina trygga vrår utan att ha utsatts för diskriminerning säger att dessa lagar är bra. Svårt att ta på allvar helt enkelt. Det bästa är väl att fråga barnet som blivit fråntaget sin mamma eller mamman som har blivit fråntaget sitt barn om islam har en dålig kvinnosyn eller inte. Argumentera bäst ni vill.
Nej i ett land där det endast delvis finns.
Jag skrev inget om att jag drömmer om något faktiskt, utan du ställde frågor till mig som jag svarade på.
Jag är dock lite noga för min egen del att skilja på just islamisk utformad Shari'ah och det som slarvigt kallas för det idag i många länder, men där det handlar om russinplockning och omtolkningar. Det är inte Shari'ah.
Det stämmer inte, även kvinnor kan begära skilsmässa. Läs om Khula' så får du veta mer om det.
Lagen är bra, dock så tolkar inte muslimska länder lagen bra, om de ens försöker. Så diskrimineringen och problemen uppstår när det handlar om icke gudsfruktande styrande som tror de är Gud och gör som de vill istället.
Fast egentligen det du talar om vid skilsmässa. I Sverige är det vanligast att mamman får barnen vid skilsmässa, är inte det i så fall lika orättvist mot mannen? Om du diskuterar utifrån ett rättvisesynsätt? Varför är han mindre värd eller kapabel att ta hand om barnen?
Mamma och pappa är lika mycket värda enligt Islam, men det handlar om ekonomisk trygghet för barnen. Inte bara känslomässig aspekt således.