Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

I Blackrose I skrev 2011-07-11 10:13:59 följande:
    Jajo, jag förstår att du själv tycker det.

Ihim och allt i hemmet handlar om barn, matlagning, städning, diskning och tvättning? IC.

Det där stämmer ju inte. Det är ju mannens ansvar att lära sina barn om Islam. Det är mannens ansvar att se till så att ekonomin fungerar. Alla sysslor där det är tankeverksamhet är ju mannes ansvar så visst kan man tycka att kvinnan är ett stycke kött utan några som helst tankeverksamhet.

Så oralsex är uteslutet?   (Jaja, jag ska va snäll)
    Du läser lite slarvigt, du kan bättre.

Jag vet inte vad ihi och ic betyder.

Det är kvinnan som bär ansvaret för ett fungerande hem ja, men eftersom hon är chefen i hemmet så kan hon också delegera ut arbete som ska göras. Men ansvaret för att det blir utfört av någon ligger på henne.

Så du tycker att den som utför sysslor i sitt eget hem, eller för den delen i andras är stycken av kött? Varför det? Tycker du inte sånt är viktigt? Vem vill leva i smuts och inte ha mat på bordet, inte hjälpa sina barn med läxorna, inte se till så de har hela och rena kläder att ta på sig? Jag ser vikten av detta för min egen del i alla fall.

Jag kan berätta för dig att man kan använda sin hjärna även om man tar hand om ett hem. Tankeverksamheten stängs inte av eller behövs inte för att man gör det.

Det är upp till var och en om de vill ha oralsex eller inte. Det viktiga är att det par som det berör är eniga om vad de vill göra tillsammans.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 10:36:43 följande:
    Som här i väst alltså.
    Ja du har ju en poäng där, för än idag så är det väl så att mannen får bättre betalt för samma arbete som kvinnor också gör? Sen är det oftare kvinnor som tar längre mammaledighet, som inte alltid arbetar heltid, som är hemma för vab osv? Så det ligger något i det du säger.
  • oOHalalOo
    Mentat skrev 2011-07-11 10:37:34 följande:
    För all del, man kan naturligtvis hävda att kvinnan har samma värde som mannen även om lagstiftningen i muslimska länder gör skillnad på könen, Jag håller inte riktigt med då jag tycker att diskrepanserna är väl stora. Jag nog menar att man måste blunda rätt hårt för en del mindre behagliga aspekter av religionen då men låt oss acceptera det för diskussionens skull.

Problemet är väl då just den här motsättningen mellan västerländsk jämställdhet och islams annorlunda syn. Såsom muslim i ett västerländskt land kommer man ju då i konflikt med samhället på många plan. I Sverige gäller ju svensk lag. Svensk arvsrätt, det är uttryckligen ett brott att slå sin hustru även om hon inte rättar sig efter mannens vilja etc, etc. Lagen står i Sverige över religionen i de fall de kommer i konflikt med varandra.

Är det något du vill ändra på eller hur menar du att du vill förhålla dig till det?
    Inte egenligen eftersom man har välmöjligheter och mycket av Islams principer faktisk är kompatibla med den svenska lagen. Sen finns det ting som svensk lag ger utrymme för, som man muslim å andra sidan inte anammar, med det blir inte heller någon konflikt eftersom det inte finns något tvång att följa sådant som svensk lag bejakar om jag får kalla det så. T.ex. äktenskapsbrott som inte svensk lag berör, som jag då ser om ett okejande, medan islamisk lag förbjuder det. Dvs man kan leva islamiskt och avstå från att begå det och bryter samtidigt inte mot svensk lag.

Javisst så i Sverige följer vi svensk lag när det gäller olika ting, som t.ex. hur arv fördelas. Jag vill bara rätta dig här att mannen inte har rätt att slå frun för att hon inte följer hans vilja. Utan det handlar om att inte ha följt Allahs (swt) vilja. Det är en stor skillnad som kanske inte riktigt kan förstås utifrån. Sen resten av just den diskussionen har vi ju redan gått igenom här så hoppar över den biten.

Så ja, muslimer i Sverige följer svensk lag. De är ålagda det som alla andra medborgare. Sen att alla svenskar och nysvenskar inte alltid gör det, där är ju något för rättsliga instanser att ta itu med.

Nej jag är rätt nöjd med hur det ser ut. Det fungerar hyfsat bra att leva som en muslim på ett islamiskt sätt i Sverige. Det viktiga är att ha friheten att få göra mina val som jag har rätt att göra. Sen att andra ev vill ta ifrån mig den rättigheten (ta av dig slöjan och följ seden!) det är något som är värt att kämpa för.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-11 10:47:27 följande:
    1) Nja, de oförklarade skillnaden (som kan men inte nödvändigtvis beror på kön) brukar ligga på mellan 1-5% när man tittar på vad personen faktiskt gör.
    sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mel...

2) På vilket sätt kan det kopplas till att män kan 4 gånger bättre? En man som tar ut föräldraledigheten får mer bidrag (jämfört med att inte ta ut någon föräldraledighet) baserat på sitt agerande, inte sitt kön.
    Ta inte siffran 4 just så bokstavligt, det var mer tankegången som jag kommenterade.

Dock finns det väl yrken där det inte är jämställt rakt av? Eller att traditionella kvinnoyrken är mindre värda eftersom lönen i allmänhet är lägre än yrken som är mer mansdominerande?

Så det är vanligt att svenska män tar ut exakt halva föräldraledigheten? Då hade jag fel i så fall, jag har fått uppfattningen att det fortfarande är kvinnor som tar den mesta tiden, p.g.a. att många vill amma osv.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 10:47:57 följande:
    Strikt talat är det inte så annorlunda för kristna. Det var inte så länge sedan män bugade och kvinnor neg när de träffades, medan män tog i hand med varandra.
    Hade jag helt glömt bort! Ja det är inte länge sen alls faktiskt.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 10:56:14 följande:
    Word.
    Har bara en liten kommentar jag vill ha in. Toboas skriver bra i inlägget, men däremot det här med jämlikhet. Det finns inte bara svensk modell att utgå från, den är inte ultimat och den enda rätt för alla. Det finns andra sätt att se på jämlikhet som ser annorlunda ut än den svenska modellen.

Poängen är att det är där vi känner oss hemma i jämlikheten som gör att vi trivs med våra liv och vår tillvaro. Att man ständigt måste synas enligt någon annans tolkning av jämlikhet är snarare frustrerande och inte livsgivande tycker jag.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-11 11:17:10 följande:
    Ihim är Ihim. Läs den en gång till från vänster till höger så förstår du. IC är en förkortning av I see.

Chefen i hemmet? Du skojar med mig va? Hur ser du dig själv som en chef i hemmet när det enda du är kapabel att göra är att ta hand om hemmet och hålla den rent? Jo, jag tycker om att ha en rent hus men det är inte ALLT jag bryr mig om. Jag tycker om att få motstånd intellektuellt också. Jag tycker om att diskutera med folk som kommer hem till oss och deltar gärna i diskussioner om allt möjligt. Även fast det bara är män. Jag gömmer mig inte i ett rum och skämms för att jag är en kvinna.
    Visst, jag lagar mat och jag älskar att laga mat men jag kan också ge blanka fan i det i en vecka och låta maken ta hand om den biten.

Varför kan inte mannen vara hemma och ta hand om hemmet och kvinnan få ansvaret för ekonomin?

Varför kan inte kvinnan bära ansvaret för att lära sina barn om Islam? Varför är det mannens ansvar?

Varför kan inte fredagsbönen vara för kvinnan? Varför kan inte kvinnorna samlas i mosken och ha det trevligt? 

Jag har dock inga större förhoppningar om raka svar till mina frågor.

Skämtet om oralsex förstod du inte. Det är Ok.
    Om du vill leka lekar med ord, så kanske du kan välja ett annat forum än just detta?

Nej att vara chef över hemmet är inte det enda som gäller. Men jag bemötte just det eftersom du talade nedvärderande om att ta hand om ett hem. För att man tar hand om och tar ansvar för ett hem så betyder inte det att det är allt man gör. Man kan därtill arbeta ute, man kan plugga, skriva insändare, träffa vänner och annat: Det ena utesluter inte det andra. Jag tycker hur du tänker är väldigt otidensligt och snävt. Har faktiskt inte sett den varianten tidigare att man bara skulle kunna göra och klara en sak så att säga? 

Jag vet inte vilka som gömmer sig och skäms för att de är kvinnor, du kanske har träffat på en del i den umgängeskrets som platsar i den kategorin? Jag är ute, umgås med folk, reser, arbetar (i hemmet och ute), pluggar och hinner med en del annat också.

Så du ser det som lite nedvärderande att laga mat? Jag tror att det kan vara något som många gör tillsammans, eftersom man delar sin vardag och kan ha roligt i samband med det. Dvs det behöver inte vara tråkigt att laga mat, utan kan bli något kul istället.

Jovisst kan de göra så om de vill, det är upp till dem. Men det är inte nedvärderande i så fall heller för mannen om han är hemma. Dvs det är inte förlegat eller nedvärderande att ta hand om ett hem.

Hon kan och bör också lära sina barn Islam, eftersom Islam finns i hemmet. Hon lever som hon lär om inte annat och är ett exempel för sina barn.

Fredagsbönen är för alla, både män och kvinnor och många deltar också i den. Om de kan närvara vill säga, inte alltid det går att få ledigt från arbetet. Så det beror lite på det.

Du får alltid raka svar, men du är snarstucken och hackar mycket, istället för att uppföra dig som dig anstår.

Varför var frågan ett skämt? OM du vill ha raka svar, ställ då inte frågor som du inte är intresserad av att få svar på, enkelt.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:31:00 följande:
    Det sista håller jag med om. Jag tycker inte alls det är vidare jämställt här. Jag får gå barbröstad, medan en kvinna inte får det. Kvinnor uppmanas att ha smink, banta, gå i högklackat, ha på sig opraktiska kläder osv. Och visst finns friheten att välja bort det, men det har stora konsekvenser att inte passa in i mallen även i Sverige.

Tycker den här brittiska "reklamen" säger allt faktiskt...

">

" target="_blank">

Hehe ja den kan kan ha sin poäng. Men få skulle nog erkänna det däremot, eftersom ordet jämställdhet alltid får högsta prioritet och det kan vara svårt att se skavankerna.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-11 15:53:32 följande:
    Du frågade och jag svarade. Enkelt du vet. Du förstod inte att IC är en vanlig förkortning av I see och jag förklarade. Det är lugnt. Man kan inte veta allt.

Att du både jobbar hemma och ute är verkligen ingen norm för muslimska kvinnor och särskilt inte för araber. I arabiska länder är det verkligen ingen norm att kvinnan jobbar ute utan det är hemmet som är kvinnans plats. Jag tycker det är sorgligt.
    Får man inte som kvinna utöka sina kunskaper? Nej, det är inget fel på hushållsarbete men man växer inte som människa genom att utveckla olika metoder att hacka grönsaker eller koka ris dagarna i ända.

Nu är det ju så att det står i islamiska källor att kvinnans plats är hemmet. Varför är inte hemmet mannens plats? Varför inte säga att mannen ska vara hemma och kvinnan får gå ut och arbeta och tjäna pengar?

Fredagsbönen och samlandet i mosken är mannens plikt. Det är mannen som har det svart på vit att han får lämna hemmet och sticka till mosken några timmar och ha det trevligt. Varför inte kvinnans plikt? Varför står det ingenstans att mannen kan ta hand om barnen och kvinnan har som plikt att vara borta från hemmet några timmar per vecka?

Vad kvinnan bör göra är inte relevant utan det är fortfarande mannens plikt/ansvar att lära sina barn om Islam. Varför? Varför är alla sysslor där man behöver tänka, planera, fatta beslut något som mannen ska göra? Är inte kvinnorna kapabla till sånt?

Jag är fortfarande inte intresserad av dina amatör försök att analysera mig. Har jag aldrig varit under dessa 2år så sluta med det. Du vill fortfarande inte veta vad jag tycker om dig så försök behålla dina åsikter om mig för dig själv. Tack. Vet att det kan vara svårt....

Det framgick ganska väl att jag skämtade när jag frågade om oralsex men man måste besitta humor för att kunna ta till sig ett skämt. Glömde att man inte får skämta när det gäller en sån viktig och helig diskussion som Islam-diskussioner. My bad.
    Vet inte varför du jämför med araber? Jag är inte arab och sen är det ca 20 procent av världens muslimer som är just araber. Vad är din poäng gällande detta med araber?

I alla länder så är levnadskostnaden inte så hög så att man klarar sig bättre på en lön, så lite bör man även se till det. Sen om nu en del vill vara hemma, vad är det som hindrar det? Om vi utgår från att det inte handlar om att tvingas ut i arbetslivet? Den erfarenhet jag har av muslimskt land visar i alla fall att väldigt många faktiskt arbetar också utanför hemmet. Så din beskrivning överenstämmer inte överlag med verkligheten.

Jag har inte skrivit en enda stavelse om att en kvinna inte får utöka sina kunskaper. Tvärtom Islam uppmuntrar det.

Du svarade inte på frågan om dessa kvinnor som gömmer sig och skäms för att vara kvinnor. Har du stor erfarenhet av dessa kvinnor i din bekantskapskrets?

Samma rätt gäller kvinnan, du kan själv läsa hadith där du hittar det svart på vitt också. Att vara selektiv när man läser ger ingen fullkomlig bild däremot.

Jag tror att familjen själv sinsemellan klarar av att dela upp tiden och vem som kan göra vad och när, även utanför hemmet. Ser inte det som någon frågeställning som måste lagstiftas om.

Det är du som anser att det kvinnan inte gör inte är relevant. Jag skrev t.ex. hjälp med läxläsning? Kan man hjälpa till med det om man är analfabet och inte kan tänka? Du kan själv rationellt tänka ut svaret och hade kunnat göra det även före du ställde den frågan.

Nåja du har haft många åsikter om mig också, många har läst dem. Dig får man dock inte säga någonting om före du brusar upp, det är skillnaden mellan dig och mig. Du klarar inte kritik i någon form.

Jag förstår inte vad det är som är så skojigt med frågan om oralsex, jag ser det som en relevant frågeställning om ej direkt i denna tråd. Du får räkna med om du är otydlig så blir du inte förstådd. Och sen ser inte jag dig direkt som en som kastar skämt omkring dig, det kan också bero på att du inte blir förstådd.

Var tydlig och fokusera på ämnet så blir det mer innehållsrikt.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-11 16:02:35 följande:
    Exakt. Så när man tror att han var en profet, den rättfärdige, den utvalde så borde han förstå bättre och inga göra samma tokigheter som alla andra. Han var ju trots allt hitskickad från Gud himself.
    Åt andra sidan så verkar han inte ha varit en profet och den guden han trodde på inte allsmäktig då han blev förgiftad av Judar och dog pågrund av det.
    Så han skulle ha haft tron att han var odödlig menar du? Nej det är helt fel. Han var väl medveten om sin dödlighet och livet efter detta. Det framgår mer än tydligt i Islams källor.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?