• Cryptica

Så ledsen för att jag ej har kunnat amma så länge

Hej. Jag har en fantastisk liten flicka som nu är 3,5 månader. Hon tog bröstet direkt på bb och sög väldigt mycket och hårt. Jag vet ej om jag har extra känsliga bröstvårtor men jag fick sår direkt. Första natten hemma gav jag henne ersättning. Åkte på efterkontroll dagen efter och fick då hjälp att sköta om mina variga sår och fick en pump med hem. Jag pumpade jätte ofta för att hålla igång produktionen och hon fick det i flaska. Efter nån vecka var såren bättre och jag kunde amma med amningsnapp fast hon kräktes upp var och lite blod ett par gånger :( :( Sen försökte jag amma utan amningsnappen, men hon förstod inte hur hon skulle göra då längre. Gråter bara jag tänker på det. Jag kämpade på med pumpning/ersättning och amning med amningsnapp. Men produktionen kom aldrig igång. Fick som mest ut 70ml sammanlagt på båda brösten. Och ofta när jag ammade gjorde det så ont så jag grät fast jag hade amningsnapp. Så när hon var fyra veckor slutatde jag amma. Och det gör så ont i mej. Varför känner jag mej som en sämre mamma? Lilltjejen är glad och pigg och verkar älska livet. Hur ska man tänka för att komma ur dessa tankar som ploppar upp då och då????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-05 14:23
    Tack för era svar =) Jag är så tacksam för den fina dotter jag fått och att hon är frisk och att förlossning och allt gick bra. Ska försöka fokusera på det istället..Bara svårt ibland när känslorna tar över.Skönt att få skriva av sej. Kram

• Svar på tråden Så ledsen för att jag ej har kunnat amma så länge
  • petit

usch vad jag förstår dig! jag var i precis samma sits som dig för drygt 2 år sedan med min dotter. Hon tog bröstet från första början, men det gjorde så helvetiskt ont att jag grät varje gång. Det kändes som knivhugg rakt i bröstet, varannan timme, dygnet runt i tre veckor. det blir många knivhugg det... så tillslut fick jag ge upp och ge  flaskan istället. Jag har aldrig känt mig så värdelös!
    När man var ute så såg man när andra ammade, och där satt man och gav sin unge flaskan, jag skämdes. Blev deprimerad i flera månader, och det stynger fortfarande i mammahjärtat så fort jag ser att någon ammar. Det är sjukt att jag var så öppen för att allt skulle kunna hända med förlossning mm, men aldrig ens  tänkt tanken att jag kanske inte skulle kunna amma... Det var nog därför det tog så hårt. Att vara mamma var att kunna amma.

Men efter några månader så kändes det inte lika mycket, nu inser jag ju att jag borde ha pratat med någon mer än sambon om allt som hände. Så mitt råd är att gå och prata med kuratorn på bvc om du känner att du behöver ventilera din situation. För din bebis värderar en gladare mamma högre än att få maten från ditt bröst

• Jag o Kian

Vet precis hur du känner! Det funkade inte rktigt som jag hade planerat det där med amningen och jag får tårar än idag i ögonen när jag tänker på det. Det känns ibland som jag misslyckats och har tagit ifrån min son något...Förstår ni? Men han får ju flaska och mår bra, men ändå... Han är nu snart tre månader och två veckor. Det funkade kanon dom två första veckorna sen blev det bara tok... Men jag tröstar mig med att han har en glad mamma numer. Och han är mätt när han ätit klart.

• eval

Men då, är jag alltså mer lyckad för att det formligen har sprutat mjölk ur mig och mina barn knappt behövde lära sig suga eftersom de sög igång och sen sprutade mjölken ut och de fick fullt upp med att inte drunkna i den? Och när de ammar i max 6 minuter är det svårt att hinna få såriga bröstvårtor, däremot var jag väldigt orolig för att jag inte var någon bra mamma som satt och ammade dygnet runt, båda barnen tog max sex minuter var tredje timme i början. Det var inget magiskt trick från min sida, jag hade inte legat i hårdträning för att bli en mjölkmaskin, och jag skulle nog aldrig genomlida en massa smärta och lidande för att amma när det finns alldeles utmärkta alternativ.

Så - försök att bortse från familjelivs fantastiska supermorsor och tänk att många som ammar nog har det som jag - vi ammar för att det är galet bekvämt när det funkar som det ska. Inte för att vi är självplågare som offrar oss för våra barn i någon tävling om vem som är mest lyckad.   

• lenlag79

Förstår dig fullständigt. När jag väntade mitt första barn så gick jag hela graviditeten och drömde om när jag skulle sitta och amma mitt barn. Jag såg mig själv sittandes på ett moln med min bebis. Det sket sig fullstänigt. 2 veckor kunde jag amma henne, sedan funkade det inte.
    Hon är dock en livlig och fullt normal 4 åring nu, så det gick bra med henne ändå

När jag väntade min tvåa så förberedde jag mig mentalt på att amningen inte skulle fungera, men jag var ändå helt intställd på att prova. Bara för att det inte funkade med ettan så var det ju inte säkert att det skulle bli samma med 2:an. Men det blev det. Jag har nu en son som blir 8 veckor på lördag, och med honom så funkade amningen i 2,5 dygn.

Med bägge barnen så testade jag precis allt: Amningshjälpen, varenda amninsställning som finns, amningsnapp....you name it. Till slut så blev det till att köpa en elektrisk pump.

Så du är inte ensam om detta. Och du är definitivt INTE en sämre mamma till dina barn bara för att du enligt "amningspoliserna" inte ammar ditt barn.

Som de har sagt till mig på BVC (jag har ältat detta mycket där): "Huvudsaken är att han/hon får i sig näring. I vilken form (amning/flaska) eller variant (bröstmjölk/ersättning) spelar mindre roll"

• Jasmine Angelina
    Cryptica skrev 2011-07-05 10:51:49 följande:
    Hej. Jag har en fantastisk liten flicka som nu är 3,5 månader. Hon tog bröstet direkt på bb och sög väldigt mycket och hårt. Jag vet ej om jag har extra känsliga bröstvårtor men jag fick sår direkt. Första natten hemma gav jag henne ersättning. Åkte på efterkontroll dagen efter och fick då hjälp att sköta om mina variga sår och fick en pump med hem. Jag pumpade jätte ofta för att hålla igång produktionen och hon fick det i flaska. Efter nån vecka var såren bättre och jag kunde amma med amningsnapp fast hon kräktes upp var och lite blod ett par gånger :( :( Sen försökte jag amma utan amningsnappen, men hon förstod inte hur hon skulle göra då längre. Gråter bara jag tänker på det. Jag kämpade på med pumpning/ersättning och amning med amningsnapp. Men produktionen kom aldrig igång. Fick som mest ut 70ml sammanlagt på båda brösten. Och ofta när jag ammade gjorde det så ont så jag grät fast jag hade amningsnapp. Så när hon var fyra veckor slutatde jag amma. Och det gör så ont i mej. Varför känner jag mej som en sämre mamma? Lilltjejen är glad och pigg och verkar älska livet. Hur ska man tänka för att komma ur dessa tankar som ploppar upp då och då????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-05 14:23
    Tack för era svar =) Jag är så tacksam för den fina dotter jag fått och att hon är frisk och att förlossning och allt gick bra. Ska försöka fokusera på det istället..Bara svårt ibland när känslorna tar över.Skönt att få skriva av sej. Kram
    Att läsa det du skriver är som att läsa något man själv skrivit, dels föddes min son 6 veckor för tidigt och dels med esofagusatresi som var den största anledningen till att han inte kunnat amma. Jag pumpade mjölk och gav honom flaska i en månad nu är all mjölk borta. Pojken mår ändå bra och går upp i vikt som han ska. Har mina mörka stunder då jag kan titta på min älskade son och tårarna faller av smärtan av tanken på alla som säger att man får en alldeles speciell kontakt med sitt barn av att amma. Ibland undrar jag om jag har den kontakten med mitt barn men som ett tecken från någon högre makt tittar min son under matningstid upp på mig med sina underbara mörka ögon och ett leende tittar fram då och då som en garanti på att "Jag älskar faktiskt dig mamma" - har börjat fatta mer och mer att det har inte med amningen att göra om hurvida du är en bra mamma eller ej. Går det inte så går det inte och då måste man hitta knepen och sätten för att kunna få den där speciella kontakten ändå. =)

Lycka till med lilltjejen.
    Min älskade pojke William kom till världen 2011-04-28
  • Återkommande gäst
    eval skrev 2011-07-07 11:18:11 följande:

Men då, är jag alltså mer lyckad för att det formligen har sprutat mjölk ur mig och mina barn knappt behövde lära sig suga eftersom de sög igång och sen sprutade mjölken ut och de fick fullt upp med att inte drunkna i den? Och när de ammar i max 6 minuter är det svårt att hinna få såriga bröstvårtor, däremot var jag väldigt orolig för att jag inte var någon bra mamma som satt och ammade dygnet runt, båda barnen tog max sex minuter var tredje timme i början. Det var inget magiskt trick från min sida, jag hade inte legat i hårdträning för att bli en mjölkmaskin, och jag skulle nog aldrig genomlida en massa smärta och lidande för att amma när det finns alldeles utmärkta alternativ.

Så - försök att bortse från familjelivs fantastiska supermorsor och tänk att många som ammar nog har det som jag - vi ammar för att det är galet bekvämt när det funkar som det ska. Inte för att vi är självplågare som offrar oss för våra barn i någon tävling om vem som är mest lyckad.   

Samma här! Klart man inte är en bättre förälder för att man råkade ha flyt men amningen. Vore ju som att jämföra vem som är bäst på att läka skrapsår...

När det klankas på mammor som inte ammar tror jag att det ofta beror på att man själv haft det lika lätt som du och jag och därför omöjligen kan förstå varför någon väljer att "krångla" med flaska istället och "missunna" sin bebis amningen.

Självklart finns det massor av jättebra skäl till att alla mammor inte ammar och självklart är de mammorna precis lika bra, men de skulle behöva få höra det lite oftare och inte vara så hårda mot sig själva.
  • SötaSarah

Jag förstår dig!! Är i samma sits nästan... Inte lika mycket sår men annars! Sonen är 2 v på onsdag men jag ar gett upp, jag kan inte slösa bort mer tid på att försöka när det ger mig sån ångest! Hsr inte kunnat ta honom till mig pga krånglet med amningen och gråter flera ggr per dag pga just amningen. Kommer dock försöka amma 2 ggr/dag och resten ersättning. Tänkte amma ett morgonmål o ett kvällsmål. Ska snart amma och har ångest igen :/ Har bara krånglat mer o mer o nu känns de som han aldrig blir mätt o nöjd, det gör jämt ont trots amningsnapp osv. Började med ersättning idag han har fått ett mål sånt hittills o han verkade mer nöjd! Hoppas det kan funka såhär... Men jag känner mig som en riktigt dålig mamma som inte kan helamma honom som är det allra bästa och jag har inte rådfrågat BVC vilket ger mig ångest att berätta för dom på fredag. Och nu måste sambon jobba så jag måste åka själv dessutom. Hoppas få sova inaty, Eda natten sen förlossningen jag sovit riktigt är en natt jag hade urpumpad mjölk att mata med på natten i flaska, slapp somna med ångest! Då halvsover jag bara... Så hoppas få bättre sömn också. Tror detta kommer gynna mig och även lillen då jag mår bättre! Och kan ta till mig honom. Allt har blivit så pressat o stressat kring amningen. Mår redan bättre och känner mig piggare o gladare. Bara ångest över att amma sista kvällsmålet nu men mina bröst sprängs så det är verkligen på tiden!

• Myrann

Jag förstår dig! Har en dotter som är 10 veckor. Amning kom inte igång i början när hon har fel sugteknik så vi använt amningsnapp redan från BB. Två veckor sedan kunde hon gapa större och tog brösten själva Jag var då jätteglad.
    Men igår var vi på BVC och visade att hon har inte gått upp i vikt...50 gram under senast 2 veckor (350 gram under 1 månad). Nu är vi måste ge ersättning, känns värre än amningsnapp. Jag tänker att fortsätta amma på morgonen, på eftermiddag och på natten ändå. Ersättning ge vid lunch och innan hon går och lägga sig.
    Jag har tänkt att amma så lång som möjligt, minst 6 månader. Nu är hon inte ens 3 månader och jag vill inte tänka att snart måste jag sluta amma eftersom det finns ingen mjölk i mig

Svar på tråden Så ledsen för att jag ej har kunnat amma så länge