Så ledsen för att jag ej har kunnat amma så länge
Men då, är jag alltså mer lyckad för att det formligen har sprutat mjölk ur mig och mina barn knappt behövde lära sig suga eftersom de sög igång och sen sprutade mjölken ut och de fick fullt upp med att inte drunkna i den? Och när de ammar i max 6 minuter är det svårt att hinna få såriga bröstvårtor, däremot var jag väldigt orolig för att jag inte var någon bra mamma som satt och ammade dygnet runt, båda barnen tog max sex minuter var tredje timme i början. Det var inget magiskt trick från min sida, jag hade inte legat i hårdträning för att bli en mjölkmaskin, och jag skulle nog aldrig genomlida en massa smärta och lidande för att amma när det finns alldeles utmärkta alternativ.
Så - försök att bortse från familjelivs fantastiska supermorsor och tänk att många som ammar nog har det som jag - vi ammar för att det är galet bekvämt när det funkar som det ska. Inte för att vi är självplågare som offrar oss för våra barn i någon tävling om vem som är mest lyckad.
När det klankas på mammor som inte ammar tror jag att det ofta beror på att man själv haft det lika lätt som du och jag och därför omöjligen kan förstå varför någon väljer att "krångla" med flaska istället och "missunna" sin bebis amningen.
Självklart finns det massor av jättebra skäl till att alla mammor inte ammar och självklart är de mammorna precis lika bra, men de skulle behöva få höra det lite oftare och inte vara så hårda mot sig själva.