• OliviaViktor

Kejsarsnitt eller vanligt?

Åh, jag är så fundersam....
    Överallt läser jag hur det krånglar till sig under vanliga förlossningar, hur det bli syrebrist, att moderkakan/navelsträngen släpper för fort i magen och liknande när det ska ut. Bebisen blir sjukt, handikappat eller rent av dör.
    Jag mår så himlahimlans dåligt av att läsa det (och ja, jag kan låta bli om det är så men det gör jag inte)
    Men oavsett så har det börja att gnaga lite i huvudet på mig när det kommer till min egen förlossning.
    Vad är egentligen säkrast?
    Jag läser aldrig något negativt om kejsarsnitt.

Finns det någon förstående person där ute som förstår min oro och har lite råd/tips så vore jag evigt tacksam.

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?
  • Candida

olika riskerna.

Sedan kan man ju spricka. Jag sprack av min kirurgiska abort. Det går att se för min slidöppning har läkt på ett sätt så jag har "två hål".

Hur fan slarvig och hårdhänt var inte min abortkirurg då!!??? Demon

Men det är ju inte det primära problemet jag har. Måste fixa privat sjukförsäkrings snart altså. Jag är så trött på den offentliga vården

• Falangist
    Candida skrev 2011-07-09 15:47:26 följande:
    olika riskerna.

Sedan kan man ju spricka. Jag sprack av min kirurgiska abort. Det går att se för min slidöppning har läkt på ett sätt så jag har "två hål".

Hur fan slarvig och hårdhänt var inte min abortkirurg då!!??? Demon

Men det är ju inte det primära problemet jag har. Måste fixa privat sjukförsäkrings snart altså. Jag är så trött på den offentliga vården
    Det låter ju inte alls bra!
    Får jag fråga om du talat med denne kirurg eller någon annan inom sjukvården efter ingreppet?
    Menar man att sådana sviter är att räkna med?

Mina frågor är kanske naiva men jag har inte hört talas om detta tidigare, så du får ursäkta om jag låter klumpig.
    Besväras du av hur det här har läkt ihop?
    Bör eller kan man göra något åt det?
  • Här och nu
    Falangist skrev 2011-07-09 15:56:22 följande:
    Det låter ju inte alls bra!Får jag fråga om du talat med denne kirurg eller någon annan inom sjukvården efter ingreppet?Menar man att sådana sviter är att räkna med?Mina frågor är kanske naiva men jag har inte hört talas om detta tidigare, så du får ursäkta om jag låter klumpig.Besväras du av hur det här har läkt ihop?Bör eller kan man göra något åt det?

Borde ju kunna gå att sy igen lite mer.
  • Candida
    Falangist skrev 2011-07-09 15:56:22 följande:
    Det låter ju inte alls bra!
    Får jag fråga om du talat med denne kirurg eller någon annan inom sjukvården efter ingreppet?
    Menar man att sådana sviter är att räkna med?

Mina frågor är kanske naiva men jag har inte hört talas om detta tidigare, så du får ursäkta om jag låter klumpig.
    Besväras du av hur det här har läkt ihop?
    Bör eller kan man göra något åt det?
    Gråter Nej jag har inte fått prata med abortkirurgen efter ingreppet. Slidan är läkt, det är inte så kosmetiskt snyggt, men jag tror inte det är meningen att det ska se ut så. Dock, tycker inte jag att det gör så mycket.

Det är alla andra komplikationer som jag har som är jobbiga, att det gör ont nedremagen och ryggen hela tiden trots att det gått ett halvår. Det är värst vid mens, men det är inte som när jag hade mens innan aborten, utan hela magen svullnar upp och det gör ont när jag försöker krysta på toaletten så jag kan i princip inte gå. nere i korsryggen har jag en skarp smärta som känns ungefär som tandläkarborren när man borrar utan bedövning Demon

Jag har träffat en gynekolog och bett om att få en remiss till experter för att utreda det här. Men hon vägrade skriva en remiss, utan gav mig bara ett namn på en expert dit jag skulle söka själv. Det gjorde jag, men den gynekologen kunde inte ta emot mig för hon har fullt med patienter.

Det ska inte vara såhär efter en kirurgisk abort. Men nu är det det, så jag behöver få det här utrett för att se vad problemet är. Jag är inte nöjd med att man säger att "det är jätteovanligt att man får komplikationer av kirurgisk abort" och på sjukvårdsrådgivningen sade man till och med "att det här kan inte bero på aborten för det har gått för lång tid" men Hallå!!!??? Jag har inte haft de här besvären innan aborten. Jag hoppas att alla människor inom vården som försöker sätta käppar i hjulet för min utredning at de hamnar i helvetet. Dit önskar jag även abortkirurgen.

Om jag går tillbaka till vad den här tråden handlar om, nämligen vaginal förlossning vs. kejsarsnitt, så skulle jag personligen hellre ha vaginal eftersom jag inte litar på kirurger efter det här ingreppet.
  • Här och nu
    Candida skrev 2011-07-09 16:05:33 följande:
    Nej jag har inte fått prata med abortkirurgen efter ingreppet. Slidan är läkt, det är inte så kosmetiskt snyggt, men jag tror inte det är meningen att det ska se ut så. Dock, tycker inte jag att det gör så mycket.Det är alla andra komplikationer som jag har som är jobbiga, att det gör ont nedremagen och ryggen hela tiden trots att det gått ett halvår. Det är värst vid mens, men det är inte som när jag hade mens innan aborten, utan hela magen svullnar upp och det gör ont när jag försöker krysta på toaletten så jag kan i princip inte gå. nere i korsryggen har jag en skarp smärta som känns ungefär som tandläkarborren när man borrar utan bedövning  Jag har träffat en gynekolog och bett om att få en remiss till experter för att utreda det här. Men hon vägrade skriva en remiss, utan gav mig bara ett namn på en expert dit jag skulle söka själv. Det gjorde jag, men den gynekologen kunde inte ta emot mig för hon har fullt med patienter.Det ska inte vara såhär efter en kirurgisk abort. Men nu är det det, så jag behöver få det här utrett för att se vad problemet är. Jag är inte nöjd med att man säger att "det är jätteovanligt att man får komplikationer av kirurgisk abort" och på sjukvårdsrådgivningen sade man till och med "att det här kan inte bero på aborten för det har gått för lång tid" men Hallå!!!??? Jag har inte haft de här besvären innan aborten. Jag hoppas att alla människor inom vården som försöker sätta käppar i hjulet för min utredning at de hamnar i helvetet. Dit önskar jag även abortkirurgen. Om jag går tillbaka till vad den här tråden handlar om, nämligen vaginal förlossning vs. kejsarsnitt, så skulle jag personligen hellre ha vaginal eftersom jag inte litar på kirurger efter det här ingreppet.

Om du fick problemen vid aborten så läs på o kaxa till dig o sök igen.
  • Candida
    Här och nu skrev 2011-07-09 16:09:23 följande:
    Om du fick problemen vid aborten så läs på o kaxa till dig o sök igen.
    Ha, ha, ha... Ja, jag har fått de här problemen efter aborten. Jag har sökt flera gånger och de har konstaterat både cystor och infektioner.

Samtidigt har jag känslan av att man kan kaxa till sig rätt bra utan att bli tagen på allvar. Men något ska man ju dö i. Jag är ganska nära att ge upp faktiskt. Jag tror att jag aldrig kommer få hjälp för det här, och jag känner att jag kanske ska satsa på att dö ung istället? (Inte genom självmord alltså, utan mer att jag struntar att söka vård för det här och ser vad som händer). Vad vill jag göra här i livet? Resa? Jag kan göra sånna grejjer istället, och så får de väl konstatera vad felet var vid obduktionen istället.

Min pojkvän tycker att jag är duktig som läser på och kämpar. Jag har plöjt igenom 7 gynekologer nu, om inte mer. Allt jag vill ha är en utredning vad felet är. Om de inte hittar något fel, då är jag glad för det för då är det ju inte något farligt. Det är mer det, varför ska det vara så svårt att få en utredning?

Någon som vet varför det ska vara så svårt att bli tagen på allvar i vården när man är kvinna och har gynekologiska besvär?
  • Falangist
    Candida skrev 2011-07-09 16:05:33 följande:
    Gråter Nej jag har inte fått prata med abortkirurgen efter ingreppet. Slidan är läkt, det är inte så kosmetiskt snyggt, men jag tror inte det är meningen att det ska se ut så. Dock, tycker inte jag att det gör så mycket.

Det är alla andra komplikationer som jag har som är jobbiga, att det gör ont nedremagen och ryggen hela tiden trots att det gått ett halvår. Det är värst vid mens, men det är inte som när jag hade mens innan aborten, utan hela magen svullnar upp och det gör ont när jag försöker krysta på toaletten så jag kan i princip inte gå. nere i korsryggen har jag en skarp smärta som känns ungefär som tandläkarborren när man borrar utan bedövning Demon

Jag har träffat en gynekolog och bett om att få en remiss till experter för att utreda det här. Men hon vägrade skriva en remiss, utan gav mig bara ett namn på en expert dit jag skulle söka själv. Det gjorde jag, men den gynekologen kunde inte ta emot mig för hon har fullt med patienter.

Det ska inte vara såhär efter en kirurgisk abort. Men nu är det det, så jag behöver få det här utrett för att se vad problemet är. Jag är inte nöjd med att man säger att "det är jätteovanligt att man får komplikationer av kirurgisk abort" och på sjukvårdsrådgivningen sade man till och med "att det här kan inte bero på aborten för det har gått för lång tid" men Hallå!!!??? Jag har inte haft de här besvären innan aborten. Jag hoppas att alla människor inom vården som försöker sätta käppar i hjulet för min utredning at de hamnar i helvetet. Dit önskar jag även abortkirurgen.

Om jag går tillbaka till vad den här tråden handlar om, nämligen vaginal förlossning vs. kejsarsnitt, så skulle jag personligen hellre ha vaginal eftersom jag inte litar på kirurger efter det här ingreppet.
    Fy sjutton, din stackare!
    Har du kontaktat Patientombudsmannen? (Eller heter det patientombudsnämnden??)
    Stå på dig!
  • Här och nu
    Candida skrev 2011-07-09 16:17:54 följande:
    Ha, ha, ha... Ja, jag har fått de här problemen efter aborten. Jag har sökt flera gånger och de har konstaterat både cystor och infektioner.Samtidigt har jag känslan av att man kan kaxa till sig rätt bra utan att bli tagen på allvar. Men något ska man ju dö i. Jag är ganska nära att ge upp faktiskt. Jag tror att jag aldrig kommer få hjälp för det här, och jag känner att jag kanske ska satsa på att dö ung istället? (Inte genom självmord alltså, utan mer att jag struntar att söka vård för det här och ser vad som händer). Vad vill jag göra här i livet? Resa? Jag kan göra sånna grejjer istället, och så får de väl konstatera vad felet var vid obduktionen istället.Min pojkvän tycker att jag är duktig som läser på och kämpar. Jag har plöjt igenom 7 gynekologer nu, om inte mer. Allt jag vill ha är en utredning vad felet är. Om de inte hittar något fel, då är jag glad för det för då är det ju inte något farligt. Det är mer det, varför ska det vara så svårt att få en utredning?Någon som vet varför det ska vara så svårt att bli tagen på allvar i vården när man är kvinna och har gynekologiska besvär?

Handlar om att bli kaxig på rätt sätt. Inte alls lätt o jag klarar det inte alltid, men ofta. Hur kommer det sig att aborten blev kirurgisk nu när man nästan bara gör medicinsk?
  • Candida
    Falangist skrev 2011-07-09 16:19:22 följande:
    Fy sjutton, din stackare!
    Har du kontaktat Patientombudsmannen? (Eller heter det patientombudsnämnden??)
    Stå på dig!
    Det borde jag göra. Bra att du nämnde det. Jag ska sätta mig ner och skriva en lista på alla sådana saker jag måste göra, och så plöjjer jag igenom en i taget
  • Candida
    Här och nu skrev 2011-07-09 16:20:52 följande:
    Handlar om att bli kaxig på rätt sätt. Inte alls lätt o jag klarar det inte alltid, men ofta. Hur kommer det sig att aborten blev kirurgisk nu när man nästan bara gör medicinsk?
    Jag var i vecka 12. Hade jag velat ha medicinsk så hade det blivit en sen medicinsk abort istället.
Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?