Kejsarsnitt eller vanligt?
Det finns för- och nackdelar med båda sorters förlossning.
När jag sökte snitt hade jag turen att träffa en överläkare som forskade på skillnaderna i risk mellan ks och vaginal förlossning - det vill säga han forskade genom att samla in och sammanställa andra aktuella studier på området.
Enligt denne läkare kan man inte säga att det ena förlossningssättet innebär större eller mindre risker för mor och barn än det andra - men däremot helt olika risker. Det här är viktigt att hålla i minnet.
Kejsarsnitt innebär heller inget större trauma för barnet än en vaginal födsel.
Det viktiga är att finna det sätt som ökar den egna tryggheten, skulle jag tro. Och att akta sig för att fastna i alla dessa fruktlösa naturlighetsdiskussioner. Varken ks eller den moderna vaginala förlossningen är naturliga förlossningar; det enda riktigt naturliga vore väl att föda utan någon som helst fosterövervakning, inget mätande av hjärtljud, ingen som helst smärtlindring, inga sugklockor etc och så skulle vissa kvinnor och många barn dö under förlossningen och det skulle vara väldigt naturligt alltsammans.
Faktum är att det var oerhört länge sedan vi födde naturligt och det ska vi möjligen vara lättade och glada över.
Om jag skulle råda dig till något, vore det att söka upp en förlossningsläkare, (det kan man säkert få genom en Auroragrupp) och be om ett samtal kring risker/föredelar med de två förlossningssätten och sedan ta dig en funderare kring vem du är och vad som därmed kunde passa dig bäst.
Lycka till, vad du än väljer!