• OliviaViktor

Kejsarsnitt eller vanligt?

Åh, jag är så fundersam....
    Överallt läser jag hur det krånglar till sig under vanliga förlossningar, hur det bli syrebrist, att moderkakan/navelsträngen släpper för fort i magen och liknande när det ska ut. Bebisen blir sjukt, handikappat eller rent av dör.
    Jag mår så himlahimlans dåligt av att läsa det (och ja, jag kan låta bli om det är så men det gör jag inte)
    Men oavsett så har det börja att gnaga lite i huvudet på mig när det kommer till min egen förlossning.
    Vad är egentligen säkrast?
    Jag läser aldrig något negativt om kejsarsnitt.

Finns det någon förstående person där ute som förstår min oro och har lite råd/tips så vore jag evigt tacksam.

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?
  • Candida

Ett kejsarsnitt innebär alltid en risk för kvinnan vad gäller infektion, så är det alltid med kirurgiska ingrepp. De ger en ökad risk för infektion. Det kan oxå gå helt åt skogen. Sjukvården verkar ganska enade i att en vaginal förlossning är det bästa både för kvinnan och barnet (för barnet är det tydligen jättetraumatiskt med kejsarsnitt) och det är något som i största möjliga mån försöker att eftersträvas.

Rent logiskt borde vaginal förlossning vara bättre för kroppen, det är ju ändå så vi är skapta att föda. Men jag förstår att du är rädd. Jag är också oerhört rädd för förlossning och alla komplikationer som kan ske. Här är två lite skrämmande länkar om kejsarsnitt. Efter att jag hade läst om dem var jag inte så sugen på det längre.

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10813194.ab

www.barntotal.se/aktuellt_gravid/oevrigt/kvinna_dog_efter_kejsarsnitt/

Man får erbjudanden om att prata med en kurator om det här om man behöver. Man kan även få ett planerat kejsarsnitt om man vill det. Men även planerade kejsarsnitt kan gå fel.

• Falangist

Det finns för- och nackdelar med båda sorters förlossning.

När jag sökte snitt hade jag turen att träffa en överläkare som forskade på skillnaderna i risk mellan ks och vaginal förlossning - det vill säga han forskade genom att samla in och sammanställa andra aktuella studier på området.

Enligt denne läkare kan man inte säga att det ena förlossningssättet innebär större eller mindre risker för mor och barn än det andra - men däremot helt olika risker. Det här är viktigt att hålla i minnet.
    Kejsarsnitt innebär heller inget större trauma för barnet än en vaginal födsel.

Det viktiga är att finna det sätt som ökar den egna tryggheten, skulle jag tro. Och att akta sig för att fastna i alla dessa fruktlösa naturlighetsdiskussioner. Varken ks eller den moderna vaginala förlossningen är naturliga förlossningar; det enda riktigt naturliga vore väl att föda utan någon som helst fosterövervakning, inget mätande av hjärtljud, ingen som helst smärtlindring, inga sugklockor etc och så skulle vissa kvinnor och många barn dö under förlossningen och det skulle vara väldigt naturligt alltsammans.
    Faktum är att det var oerhört länge sedan vi födde naturligt och det ska vi möjligen vara lättade och glada över.

Om jag skulle råda dig till något, vore det att söka upp en förlossningsläkare, (det kan man säkert få genom en Auroragrupp) och be om ett samtal kring risker/föredelar med de två förlossningssätten och sedan ta dig en funderare kring vem du är och vad som därmed kunde passa dig bäst.

Lycka till, vad du än väljer!

• skruttismamma

Vad jag förstått (är läkare men ej gynekolog) är de sammantagna riskerna litet större vid snitt än vaginal förlossning och efter de snitt jag varit med om (sett alltså, inte själv blivit snittad) är det bara en utväg jag skulle välja om det behövdes av medicinska skäl. Men samtidigt har jag förståelse för att det kan kännas som enda utvägen ibland. Har själv en förstaförlossning bakom mig som satte djupa spår, andra gick jättebra mha Aurora, tredje var åter litet jobbigare pga personalen. Vid förlossning nr två kom vi överens om att jag skulle föda vaginalt men att man skulle avbryta m snitt om jag inte orkade. Det behövdes inte och det hela gick bra men kändes som en trygghet. En modell som kanske kan passa en del. Tyvärr finns det dock inga garantier för att det går bra vilket blev tydligt m tredje barnet även om det var en normal förlossning o friskt barn.

• Candida
    Falangist skrev 2011-07-08 21:03:51 följande:
    Det finns för- och nackdelar med båda sorters förlossning.

När jag sökte snitt hade jag turen att träffa en överläkare som forskade på skillnaderna i risk mellan ks och vaginal förlossning - det vill säga han forskade genom att samla in och sammanställa andra aktuella studier på området.

Enligt denne läkare kan man inte säga att det ena förlossningssättet innebär större eller mindre risker för mor och barn än det andra - men däremot helt olika risker. Det här är viktigt att hålla i minnet.
    Kejsarsnitt innebär heller inget större trauma för barnet än en vaginal födsel.

Det viktiga är att finna det sätt som ökar den egna tryggheten, skulle jag tro. Och att akta sig för att fastna i alla dessa fruktlösa naturlighetsdiskussioner. Varken ks eller den moderna vaginala förlossningen är naturliga förlossningar; det enda riktigt naturliga vore väl att föda utan någon som helst fosterövervakning, inget mätande av hjärtljud, ingen som helst smärtlindring, inga sugklockor etc och så skulle vissa kvinnor och många barn dö under förlossningen och det skulle vara väldigt naturligt alltsammans.
    Faktum är att det var oerhört länge sedan vi födde naturligt och det ska vi möjligen vara lättade och glada över.

Om jag skulle råda dig till något, vore det att söka upp en förlossningsläkare, (det kan man säkert få genom en Auroragrupp) och be om ett samtal kring risker/föredelar med de två förlossningssätten och sedan ta dig en funderare kring vem du är och vad som därmed kunde passa dig bäst.

Lycka till, vad du än väljer!
    Snacka om att du hade en poäng där!!!!

Men de säger väl ändå att vaginalt är bäst för bäbisen, just det här med att då trycks fukten ur lungrna och massa sådant?
  • Candida
    skruttismamma skrev 2011-07-09 01:10:14 följande:
    Vad jag förstått (är läkare men ej gynekolog) är de sammantagna riskerna litet större vid snitt än vaginal förlossning och efter de snitt jag varit med om (sett alltså, inte själv blivit snittad) är det bara en utväg jag skulle välja om det behövdes av medicinska skäl. Men samtidigt har jag förståelse för att det kan kännas som enda utvägen ibland. Har själv en förstaförlossning bakom mig som satte djupa spår, andra gick jättebra mha Aurora, tredje var åter litet jobbigare pga personalen. Vid förlossning nr två kom vi överens om att jag skulle föda vaginalt men att man skulle avbryta m snitt om jag inte orkade. Det behövdes inte och det hela gick bra men kändes som en trygghet. En modell som kanske kan passa en del. Tyvärr finns det dock inga garantier för att det går bra vilket blev tydligt m tredje barnet även om det var en normal förlossning o friskt barn.
    Det här med att din första förlossning satte djupa spår. Vad vad det som hände och vad var jobbigt där?

Själv har jag haft en kirurgisk abort och jag har fortfarande ont i nedredelen av ryggen och magen (det hela startar 14 dagar före menstruationen). Ibland hugger det till osv. Jag har svårt att komma över vad som hände under ingreppet. Det här slår mignär jag vaknar. Någon har öppnat min livmoder mot dess vilja och plockat ut min oskyldiga bäbis. Sugit och haft sig mt livmoderväggen (som det känns har tagit skada).... Vad gör man för at bearbeta en förlossning (eller skrapning) som har satt djupa spår? Hur gick du vidare?
  • Falangist
    Candida skrev 2011-07-09 14:57:44 följande:
    Snacka om att du hade en poäng där!!!!

Men de säger väl ändå att vaginalt är bäst för bäbisen, just det här med att då trycks fukten ur lungrna och massa sådant?
    Jag är nog inte personen att kommentera just enskilda risker eller fördelar, skulle jag tro. När jag satt i samtal med denne läkare som forskat på jämförande risk gick vi igenom några exempel på hur olikartade riskerna är, men naturligtvis långt ifrån alla.

Ett problem med många av de studier som är gjorda är att de kan vara för små för att säkert kunna uttala sig med hänvisning till hela populationen - det gäller både risk vid vaginala förlossningar, som vid kejsarsnitt.

Däremot är man, om jag förstått det rätt, överens om att den "sämsta" eller mest riskfylld förlossningsmetoden är urakut snitt. Men det kan man nästan förstå.
  • Här och nu
    Candida skrev 2011-07-04 19:46:23 följande:
    Ett kejsarsnitt innebär alltid en risk för kvinnan vad gäller infektion, så är det alltid med kirurgiska ingrepp. De ger en ökad risk för infektion. Det kan oxå gå helt åt skogen. Sjukvården verkar ganska enade i att en vaginal förlossning är det bästa både för kvinnan och barnet (för barnet är det tydligen jättetraumatiskt med kejsarsnitt) och det är något som i största möjliga mån försöker att eftersträvas. Rent logiskt borde vaginal förlossning vara bättre för kroppen, det är ju ändå så vi är skapta att föda. Men jag förstår att du är rädd. Jag är också oerhört rädd för förlossning och alla komplikationer som kan ske. Här är två lite skrämmande länkar om kejsarsnitt. Efter att jag hade läst om dem var jag inte så sugen på det längre.www.aftonbladet.se/wendela/barn/article108131...www.barntotal.se/aktuellt_gravid/oevrigt/kvin.../Man får erbjudanden om att prata med en kurator om det här om man behöver. Man kan även få ett planerat kejsarsnitt om man vill det. Men även planerade kejsarsnitt kan gå fel.

Fast hur ofta hör du om snitt som går fel?
  • Candida
    Falangist skrev 2011-07-09 15:18:13 följande:
    Jag är nog inte personen att kommentera just enskilda risker eller fördelar, skulle jag tro. När jag satt i samtal med denne läkare som forskat på jämförande risk gick vi igenom några exempel på hur olikartade riskerna är, men naturligtvis långt ifrån alla.

Ett problem med många av de studier som är gjorda är att de kan vara för små för att säkert kunna uttala sig med hänvisning till hela populationen - det gäller både risk vid vaginala förlossningar, som vid kejsarsnitt.

Däremot är man, om jag förstått det rätt, överens om att den "sämsta" eller mest riskfylld förlossningsmetoden är urakut snitt. Men det kan man nästan förstå.
    Jag tänkte mest på det du sa med att inga förlossningar är naturliga nuförtiden med tanke på att alla föder på sjukhus nu för tiden. Och det ska vi vara glada för.
    Här och nu skrev 2011-07-09 15:19:32 följande:
    Jag vet inte hur ofta det är, men om man tror att ett kirurgiskt ingrepp är ofarligt, så tror man fel. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Det finns risker med båda metoderna.

Jag tycker också det är oerhört klantigt av läkarna att pajja tarmarna när de snittar. Men som du säger, det är säkert inte vanligt
  • Här och nu
    Candida skrev 2011-07-09 15:24:44 följande:
    Jag tänkte mest på det du sa med att inga förlossningar är naturliga nuförtiden med tanke på att alla föder på sjukhus nu för tiden. Och det ska vi vara glada för.
    Här och nu skrev 2011-07-09 15:19:32 följande:
    Jag vet inte hur ofta det är, men om man tror att ett kirurgiskt ingrepp är ofarligt, så tror man fel. Det har jag fått lära mig den hårda vägen. Det finns risker med båda metoderna.Jag tycker också det är oerhört klantigt av läkarna att pajja tarmarna när de snittar. Men som du säger, det är säkert inte vanligt

Ett kirurgiskt ingrepp behöver inte va farligare än ett där underlivet utsätts för enorma påfrestningar.
  • Candida
    Här och nu skrev 2011-07-09 15:29:32 följande:
    Ett kirurgiskt ingrepp behöver inte va farligare än ett där underlivet utsätts för enorma påfrestningar.
    Ja, jo jag har tänkt på de grejjerrna också. Urinblåsan och tarmen... Det borde ju vara större risk för inkontinens efteråt m man väler vaginal förlossning.

Så det handlar säkert om att välja de lika riskerna mot varandra
Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?