• OliviaViktor

Kejsarsnitt eller vanligt?

Åh, jag är så fundersam....
    Överallt läser jag hur det krånglar till sig under vanliga förlossningar, hur det bli syrebrist, att moderkakan/navelsträngen släpper för fort i magen och liknande när det ska ut. Bebisen blir sjukt, handikappat eller rent av dör.
    Jag mår så himlahimlans dåligt av att läsa det (och ja, jag kan låta bli om det är så men det gör jag inte)
    Men oavsett så har det börja att gnaga lite i huvudet på mig när det kommer till min egen förlossning.
    Vad är egentligen säkrast?
    Jag läser aldrig något negativt om kejsarsnitt.

Finns det någon förstående person där ute som förstår min oro och har lite råd/tips så vore jag evigt tacksam.

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?
  • Här och nu
    Candida skrev 2011-07-09 16:22:16 följande:
    Jag var i vecka 12. Hade jag velat ha medicinsk så hade det blivit en sen medicinsk abort istället.

Varför så sen abort o varför inte medicinsk?
  • Momalicious

När jag blev gravid läste jag också massa hemskt om vaginala förlossningar och blev livrädd. Då började jag läsa på om snitt och det skrämde mig ännu mer. Ju längre graviditeten gick så såg jag bara fram emot förlossningen och allt vad det innebar. Och jag fick en fantastisk förlossning!

Läs på ordentligt om snitt också, tycker jag. Och försök hitta sakliga fakta om båda, inte bara drömförlossningar och mardrömsscenarion.

• Falangist
    Candida skrev 2011-07-09 16:21:04 följande:
    Det borde jag göra. Bra att du nämnde det. Jag ska sätta mig ner och skriva en lista på alla sådana saker jag måste göra, och så plöjjer jag igenom en i taget
    Jag förstår att det är motigt för dig men bra att du orkar fortsätta!
  • Här och nu
    Momalicious skrev 2011-07-09 16:31:25 följande:
    När jag blev gravid läste jag också massa hemskt om vaginala förlossningar och blev livrädd. Då började jag läsa på om snitt och det skrämde mig ännu mer. Ju längre graviditeten gick så såg jag bara fram emot förlossningen och allt vad det innebar. Och jag fick en fantastisk förlossning! Läs på ordentligt om snitt också, tycker jag. Och försök hitta sakliga fakta om båda, inte bara drömförlossningar och mardrömsscenarion.

Pga.man gör snitt då vaginal inte funkar är komplikationerna minst där.
  • Toka2
    Här och nu skrev 2011-07-09 16:33:34 följande:
    Pga.man gör snitt då vaginal inte funkar är komplikationerna minst där.
    Förutom det faktum att ett snitt är ett kirurgiskt ingrepp, och när det blir snitt pga att "vaginal inte funkar" så är det ofta bråttom och då kan det _verkligen_ bli komplikationer. Sedan är det bara att väga för och emot - komplikationer kontra vad som händer om man vägrar snitt. Med andra barnet delade jag korridor på BB med en kvinna som blev akutsnittad och fick urinblåsan förstörd. Men hennes dotter lever och har hälsan, då är det väl ett billigt pris?

För egen del slutade första graviditeten med urakut snitt (katastrofsnitt) och det tog en minut från taget beslut till sonen var ute, och jag hade turen att klara mig helt från komplikationer.

Iaf. Oavsett förlossningsmetod så kan det gå toppen eller helt åt pipsvängen. Statistiken säger inget om hur det går för en enskild individ. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. 
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Här och nu
    Toka2 skrev 2011-07-09 18:16:43 följande:
    Förutom det faktum att ett snitt är ett kirurgiskt ingrepp, och när det blir snitt pga att "vaginal inte funkar" så är det ofta bråttom och då kan det _verkligen_ bli komplikationer. Sedan är det bara att väga för och emot - komplikationer kontra vad som händer om man vägrar snitt. Med andra barnet delade jag korridor på BB med en kvinna som blev akutsnittad och fick urinblåsan förstörd. Men hennes dotter lever och har hälsan, då är det väl ett billigt pris?För egen del slutade första graviditeten med urakut snitt (katastrofsnitt) och det tog en minut från taget beslut till sonen var ute, och jag hade turen att klara mig helt från komplikationer.Iaf. Oavsett förlossningsmetod så kan det gå toppen eller helt åt pipsvängen. Statistiken säger inget om hur det går för en enskild individ. Det är bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. 
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.

Är det bråttom är det MINST risker med snitt. Därför gör man det. Tror ju hellre mamman pajar blåsan än att barnet dör i förlossningskanalen. Med planerade snitt är det inte bråttom o risken minskar.
  • Tokern
    Candida skrev 2011-07-09 15:44:47 följande:
    Ja, jo jag har tänkt på de grejjerrna också. Urinblåsan och tarmen... Det borde ju vara större risk för inkontinens efteråt m man väler vaginal förlossning.

Så det handlar säkert om att välja de lika riskerna mot varandra
    Inkontinens beror mer på graviditeten än på förlossningsmetoden. Bäckenbotten påverkas under en lång period när man är gravid, vilket KAN leda till problem. Självklart kan man få skador i samband med svåra sprickningar med de flesta fall av  inkontinens beror på graviditeten.  Man ska inte glömma att även om allt "går bra"  KAN man få problem oavsett, exempelvis smärtande ärrbildning efter snitt eller efter vaginal förlossning. De flesta förlossningar går ändå, nog så viktigt att komma ihåg. Det finns komplikationer oavsett vad man väljer, det bästa är nog om du pratar med en förlossningsläkare eller aurorasköterska och försöker reda ut vilken metod som bör vara säkrast FÖR DIG?
  • Tokern
    Tokern skrev 2011-07-09 20:31:43 följande:
    Inkontinens beror mer på graviditeten än på förlossningsmetoden. Bäckenbotten påverkas under en lång period när man är gravid, vilket KAN leda till problem. Självklart kan man få skador i samband med svåra sprickningar med de flesta fall av  inkontinens beror på graviditeten.  Man ska inte glömma att även om allt "går bra"  KAN man få problem oavsett, exempelvis smärtande ärrbildning efter snitt eller efter vaginal förlossning. De flesta förlossningar går ändå, nog så viktigt att komma ihåg. Det finns komplikationer oavsett vad man väljer, det bästa är nog om du pratar med en förlossningsläkare eller aurorasköterska och försöker reda ut vilken metod som bör vara säkrast FÖR DIG?
    Oj, ser nu att du Candida inte var TS. Jag läste lite för snabbt, sorry!
  • Candida
    Tokern skrev 2011-07-09 20:31:43 följande:
    Ja, det är sant. Jag ska inte ha någon förlossning. Jag satsar på att bli frisk. Jag har ingen partner längre, så jag tänkte leva mitt liv som singel utan barn. Jag bryr mig bara om att få hjälp med mina nuvarande problem faktiskt.

Det är som du säger, att själva graviditeten gör en del med kroppen. Jag har ju till exempelvis hängbröst trots att jag bara gjorde abort i 3 månaden. Jag hade "ohängiga" D-kupor innan jag blev gravid, men de gick upp till E. Sedan gjorde jag abort och nu har jag lite hängiga D-kupor istället. Innan kunde jag lägga en penna under bröstet och pennan föll till marken. Nu stannar pennan kvar. Men jag är jättenöjd med mina bröst mnu med!
Svar på tråden Kejsarsnitt eller vanligt?