Inlägg från: Stinis83 |Visa alla inlägg
  • Stinis83

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

När jag väntade dottern fick jag göra ett TUL eftersom jag fick så extremt mycket kommentarer om att jag var så stor. Det visade att dottern lätt skulle kunna väga 4-5 kg. Hon föddes 38+2 och vägde 3670 och var 50 lång :)

ZJN, jag håller tummarna stenhårt för att allt ser bra ut! Din bebis kanske flyttar sig mycket så det är därför sf måttet inte går upp? Hoppas allt ser bra ut idag.

Isavanna, din upplevelse av ditt snitt lugnar mig mer än du kan ana! Det är precis så jag hoppas att mitt snitt ska bli. Hur ska du föda den här gången?

Jempa, hur känns det idag vännen? Känns det bättre, har du kunnat sova? Hur mycket är det du har kvar att köpa till bebisen? Jag hoppas att du kan få en tid på spec mvc idag och diskutera snitt direkt. Förstår att du är orolig för blödningar och akut snitt... jag vet inte vad som är bäst, kanske att förvänta sig det värsta men hoppas på det bästa?

Skönt att dina föräldrar och din syster finns så nära dig så du slipper vara ensam med allt detta. Även om jag kan tänka mig att det känns rätt ensamt ändå eftersom din sambo inte är här.

Vet du vad det bästa är hjärtat? Att om två månader har du allt detta bakom dig, och då hoppas jag att du kan se tillbaka på det och tänka "Vilken tur och vad skönt att allt ordnade sig!" Lycka till idag vännen! Styrkekramar :)

• Stinis83

Nippertippan, tack för ditt svar! Jag vaknade inatt och hade ett gäng sdr, men jag känner mig inte speciellt orolig ändå. :)

Men hur går det för DIG? Har trycket gått ner lite? Håller tummarna för dig hela tiden! Kram :)

• Stinis83

Åh herregud, jag har precis kommit hem efter att ha storhandlat och jäklar vad ont jag har och vad slut jag är! Nu har jag iaf planerat och handlat så vi bara ska behöva stödhandla typ mjölk och sånt på 2-3 veckor, och då får det nog bli sambon som handlar.

En lite konstig reflektion: vissa av sakerna ja köpte (laktosfri grädde bl.a) har bäst före datum några dagar efter att bebisen kommit... Det börjar närma sig nu! Vet inte varför men det kändes lite verkligare :) Köpte tvål och schampo och sånt till honom också, och amningsinlägg :)

Nu ska jag äta smörgås, dricka nyponsoppa och dö en stund på soffan innan jag ska till naprapaten :)

• Stinis83

Ja jag vet... jag kände det när jag gick runt i affären, jag fick stanna och andas mig igenom sdr ett par gånger... :) Det här var sista gången jag var och storhandlade innan bebisen är ute :) Jag ligger och vilar nu iaf och kl 14 ska jag till naprapaten. Sen hämta dottern på dagis, åka direkt hem och parkera mig på soffan. Jag tänker inte lyfta ett finger ikväll, sambon får laga mat :)

Att det ska vara så förbannat svårt att hålla sig lugn! Imorgon ska jag till bm på morgonen, sen skulle jag vilja åka förbi jobbet och luncha med några kollegor... Får se om jag orkar :) Sambon är så söt, ringer och kollar mig hur jag mår :) Jag hoppas på en lugn helg i helgen... :)

• Stinis83

Och apropå lugn helg i helgen... Jag blir så jävla irriterad på min svärmor! I helgen som var frågade hon när hon kunde få ha vår dotter hos sig över natt, och vi föreslog den här helgen. Hon sa att hon skulle bort på fredag, men inget mer än så. När vi ringde igår för att dubbelkolla allt inför helgen så säger hon att hon inte kan för att hon ska passa vår dotters kusin istället?!?! Say what?!

Redan när jag och svägerskan var gravida samtidigt fick jag höra att det var lite mer speciellt med svägerskan och hennes graviditet. Och det kan jag ju förstå på sätt och vis, men jag tycker inte man säger så. Men jag har hela tiden känt att hon bryr sig mer om dotterns kusin, och det tycker jag är så fel. Det här gav mig bara vatten på kvarnen och nu är jag så irriterad så jag vill inte låta henne ha dottern hos sig heller...

Sorry, behövde bara ösa ur mig :) Vill inte göra det till sambon eftersom han är väldigt besviken på henne och jag vill inte göra det värre än det är och elda på honom.

• Stinis83

Carla, vad tråkigt att vi hade det lite lika även den här gången :( Jag har det inte så illa som du har det, jag tycker du är tapper som härdat ut såhär länge!

Däremot, om kusinen gör något mot J så är det ingen som säger något - trots att föräldrarna sitter bredvid! Men om J skulle göra något mot kusinen (som barn gör) så är de väldigt snabba att säga till henne eller oss. Det är inte rättvist och mitt mammahjärta blöder när det görs sån skillnad på mitt barn och någon annans. Då kan jag bara tänka mig hur du måste känna med A... Och självklart säger jag till J om hon gör något mot sin kusin.

Men du vet, man får kritik även om den är ganska fint förklädd ibland i mitt fall. De tycker att jag är alldeles för hård med J, men hon säger förlåt om hon gjort nåt dumt, hon tackar för maten, hon ber om ursäkt om hon råkar rapa vid matbordet, hon säger tack när hon får saker. Och hon är två år!

Usch, jag förstår att du är färdig att ge upp kontakten, du får ju kämpa häcken av dig för att få ut nåt positivt av den. Man ska inte behöva kämpa för att ens barn ska ha umgänge med sina släktingar, speciellt inte mor- och farföräldrar. Dotterns farfar med särbo TAR plats i våra liv, liksom min mamma och hennes man och det uppskattar vi. Jag önskar bara att det var samma här, jag är inte en människa som tar plats så som din svägerska verkar göra hos Alessandros farföräldrar. Och är inte jag sån så antar jag att du inte är sån heller ;)

Hur kommer du överens med svägerskan i övrigt? Jag kommer jättebra överens med min, så jag får lite dåligt samvete över att jag känner såhär. Det är inte hennes fel... Jag skyller på svärmor.

Men visst blir man besviken när man är gravid, inte mår bra och faktiskt skulle behöva hjälp. Om t.o.m min svärfar fattar det och själv ringer och erbjuder hjälp väldigt ofta, så borde ju svärmor fatta det. Och jag gillar inte att be om hjälp. Men om man bortser från att det kan finnas ett visst behov så finns det något som är ännu viktigare, och det är kontakten mellan barnbarn och mor- farföräldrar...

Ja din man hamnar ju emellan såklart och det är nog inte det lättaste för honom. Han ser nog vad som händer och att du får skit, men han vill kanske inte se det? Usch, jag blir så illa berörd av sånt här... Och du har det tusen gånger värre än vad jag har. Jag hade gett upp om jag var du. Men å andra sidan är jag sjuuuuuukt tjurskallig och envis när jag sätter den sidan till... på gränsen till obstinat. Jag kan bara skicka en stor kram till dig, och ös på!

ThereseX, ja det är jättetråkigt att det är så... Jag har haft den känslan ett tag men inbillat mig att det är jag som är väldigt känslig. Men nu undrar man ju om man kanske har lite rätt trots allt och inte är helt ute och cyklar.

• Stinis83

Nikis, skönt att allt såg bra ut, men jobbigt att hon ligger på tvären... Hoppas hon vänder sig rätt. Vad gör man annars med tvärläge, gör man vändningsförsök eller tar man snitt? Hur känner du inför vändning eller snitt?

Jag är så trött så jag inte kan somna, konstigt nog... :) När jag reste mig för en stund sen och skulle gå och snyta mig så var det som om en massa små lysdioder simmade omkring framför mina ögon... Hur skumt som helst! De var så tydliga så jag trodde de fanns där nästan... Blodtrycksfall?

• Stinis83

Nikis, jag gillar inte heller tanken på kateter men jag fick det förra gången också. Blir det snitt kan du be att de sätter den efter du fått spinalbedövningen, det tänker jag göra. Aldrig att jag gör det utan bedövning :) Nr 2 vet jag inte hur det funkar med... Om man får lavemang innan eller nåt sånt :S Om inte annat så kommer du ju inte känna att du behöver göra det. Jag tänker be dem ta bort katetern så fort det bars går så man slipper träna upp kisseriet igen.

• Stinis83

Qatteriin, en dramaqueen kan vara fasen så mycket jobbigare ;) Det är jag inte avundsjuk på! Även om det här inte heller känns helt optimalt. Men visst blir man lite schizad när man får de där dioderna som simmar framför ögonen?! :)

Nikis, ja man har avslag och sånt även vid snitt :) Slemproppen undrar jag däremot över... :) När jag födde dottern tog det nog 3 dagar innan jag gjorde nr 2, och jag var så nervös så jag skakade... Iom skadan jag fick. Men jag fick så mycket som skulle hjälpa till så det gick bra :) När de ska bestämma datum för snittet så tar de hänsyn till när du födde första gången, de vill helst lägga det så nära bf som möjligt. Men som Carla sa så blir det ca 7-10 dagar innan bf.

Jag fick både EDA och spinalbedövning och jag kände inte sticket någon av gångerna. Tog du EDA med Loke? De säger att spinalnålen är väldigt mycket tunnare än EDAnålen :)

Kalksten, vad skönt att allt såg bra ut, och vilken sötnos!! :)

• Stinis83

Carla, usch för orättvisa...! Säger man till en får man säga till alla som gör fel ju! Jag har inga problem med att säga till om kusinen eller någon annan gör fel heller, önskar bara att det var likadant tillbaka. Jag tycker ju synd om dottern som blir den enda som får tillsägelser trots att andra samma sak.

Jag tycker vi ska vara jäkligt stolta över uppfostran av våra barn! Jag tror vi gör dem en tjänst som ger dem detta "genom modersmjölken". De vet inget annat än trevligt beteende då :) Visst tar man åt sig och blir ledsen av kritik, men för varje litet "Tack för maten" eller "tack för idag" till dagisfröknarna så rätar jag på ryggen och känner mig mäkta stolt :)

Nu har jag varit hos naprapaten och hon lyckades få loss kotorna jag kämpat med själv i nån månad nu, så nu kan jag äntligen andas ordentligt! Jag jublade när jag hörde att de knäckte, och vilka knak sen :) Sambon står vid spisen och jag sitter i soffan med dottern ;)

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)