Inlägg från: olivian |Visa alla inlägg
  • olivian

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

qatteriin skrev 2011-10-27 10:09:29 följande:
    Åååh jag är så glad! Jag ska få nytt köksgolv och ny spis, hurra!! Vi bor i hyresrätt och sen vi flyttade in för fyra år sen har vi klagat på linoleummattan, men de har inte velat byta för den har inte varit tillräckligt gammal (fast den varit sliten och hålig). Och ugnen gräddar inte jämnt fast de bytt termostat. Men ny var det en ny bovärd här istället för den som brukar komma, och han kastade bara ett öga på golvet och spisen och sa att han beställer nytt. Jippie! Jag älskar att baka, men man drar sig ju för det när det inte blir jämnt... Men nu ska det bli jämnt och fint!
    Åh vad roligt! Jag förstår precis, man kan ju inte baka ordentligt när ugnen inte är bra, så vad skönt att ni får en ny! och nytt golv också, toppen1
    Vi har samma problem med ugnen, så jag får vända på plåten efter halva gräddningstiden jämt :P
  • olivian
    Chetti skrev 2011-10-27 13:02:34 följande:
    Jag födde första med sugklocka men sprack ändå ytterst lite i ytterkant. Fick sys med 5 stygn och det var endast lite besvärligt första veckan med att sätta sig ner, gå på toa och sådant.
    Hur gör man med sugklocka egentligen? Det är väl för att man blir för trött, men hur långt måste man liksom "pressa ut" ungen själv innan man kan sätta på en sugklocka? Måste hela huvudet ut?

Och alla andra: om barnet inte är fixerad med huvudet neråt när värkarna kommer, utan ligger med rumpan ner: blir det alltid snitt då? Själv är jag livrädd för att få akut kejsarsnitt, fullständigt livrädd.
  • olivian

Oj oj vad det skrivs här! Haha, har inte hunnit läsa knappt något (förutom mina egna inlägg idag ;) )

Angående vikt: Jag har ingen aning om hur mycket jag gått upp, för vår våg är så opålitlig att det inte tjänar något till. Men igår ställde jag mig på den likväl, och enligt den har jag gått upp en tre fyra kg. Är idag i vecka 20+4. Men jag vet inte, som någon skrev här så tror jag att kroppen går väl upp så mycket den behöver. Om man äter när man behöver och inte mer än så tror jag att den sköter både viktuppgång och nedgång på egen hand efter förlossningen.

Enda undantaget jag gör är för pizza: Då äter jag för två! Speciellt om det är salami på, aah.

Och det där med sugklocka resp kejsarsnitt: Jag vet inte varför, men av någon anledning har jag fått någon hemsk föreställning att kejsarsnitt är hemskt, gör ont osv och även om jag förstår att jag förmodligen inte är rationell har det liksom blivit min mardröm att behöva göra det. Jag förstår att det gör tusen gånger mer ont med vaginal förlossning än med kejsarsnitt, man läker bättre än om man spricker osv men det hjälper liksom inte.
    Kan man skriva det i ett förlossningsbrev, att man inte vill bli snittad om det blir långdraget? Och om bebisens hjärtslag skulle gå ned, räcker det med sugklocka då, eller måste den bara ut så fort som möjligt?

Jag förstår ju att de sätter bebisens ve och väl i främsta rummet, men för mig skulle det nog innebära världens trauma med snitt...

• olivian

Välkommen barbromamman!

Är det någon här som inte kommer amma?

Tack alla ni som svarat om kejsarsnitt! Tror jag kommer prata med min BM om det också för att få lite mer info och lite stöd från henne. Det kan ju vara bra att bli lite lugnad ifall det skulle bli helt tokigt under förlossningen och man måste snittas ändå. :)

• olivian
    kejsarpingvin skrev 2011-10-28 14:14:52 följande:
    Har ni koll på vilka gravidpaket som finns?

alltförföräldrar
    libero
    pampers
    apoteksgruppen

Där man får betala frakt: 
    lilla svalans bokklubb tror jag
    och goboken       
    Bra att ha! Den listan sparar jag :)
  • olivian
    Wielkip skrev 2011-10-28 18:50:47 följande:
    Idag släpper jag på spärrarna, lussebullar, juleskum, julmust, clementiner och pepparkakedoftljus!
    Firar jul ända tills bebin ploppar ut fr.o.m NU!
    Jaa! Bra där!
    Lyckobebisen skrev 2011-10-28 19:15:36 följande:
    Tjejen min kommer inte amma utan vi kommer från dag 1 köra på ersättning
    Får man fråga varför? Har en del kompisar som också tänker göra så, men jag skulle gärna vilja veta lite närmare om det går bra

Själv kommer jag försöka amma om det går, men det finns ju inga garantier.

Och Lokesmami och Chetti: grattis! :D Jag vill också veta! Fast det ville jag inte under RUL så nu får jag vänta till mars
  • olivian

Mrs Marlin: Gud vad skönt! Vad härligt att höra! Och jättekul med en liten flicka :)

Lyckobebisen: Ja, det är klart, det tänkte jag inte på. Betyder det att ni kommer vara mammalediga lika mycket också då? Hos oss kommer inte det fungera eftersom det är min sambo som kommer försörja oss. På mitt jobb finns det inte möjlighet att jobba så mycket att det skulle gå.

En allmän fråga (ja, jag vet, jag är lat som frågar er istället för att googla :P) gällande amning: Om man har mycket mjölk redan som gravid borde man väl få mycket efter förlossningen med? Eller hur har det funkat för er som redan fått barn?

• olivian
    k girl skrev 2011-10-29 14:19:36 följande:
    Jag producerade inte någon råmjölk under graviditeten och jag hade knappt någon råmjölk innan den riktiga mjölken rann till, men jag hade en rejäl överproduktion de första månaderna. Jag tror inte att det ena har med det andra att göra.
    nehe, vad synd. Jag som hoppades det bådade gott :P
  • olivian
    k girl skrev 2011-10-29 14:45:33 följande:
    Det är klart att det inte skadar att ha råmjölk i tuttarna, även om det inte betyder att man producerar en massa mjölk senare.
    Haha, "råmjölk i tuttarna", måste bara skratta lite!
    Ellieott skrev 2011-10-29 19:40:06 följande:
    Min kompis hade jättemkt mjölk under sin graviditet. Hon katastrofsnittades i v 33 och låg på iva i tre dagar innan hon fick träffa bebisen. Det funkade jättebra att amma (men det blev förstås ersättning i början också) och personalen sa att hon hade väldig tur som hade en sån bra produktion under grav. för det är många som inte får igång mjölken efter det hennes kropp hade gått igenom. Men hon var redan igång sedan innan. Så jag tror att det är bra att ha mkt mjölk . Men det betyder inte att det är dåligt att ha lite. Vissa får ju inte en droppe förrän efter förlossningen..
    Oj, stackars henne som behövde katastrofsnittas! Men tur i oturen att hon hade mjölk då.
    Nikis skrev 2011-10-29 19:52:07 följande:
    flickor ligger längre ner så bm till mig, jag väntar en flicka och hon ligger långt ner :) känner inte mycket sparkar, vecka 20 för mig
    Va? Är det sant! I så fall ska jag också ha en flicka, fastän magkänslan säger pojke Men jag är glad vilket som!
  • olivian

Ruttenfrukt: O vad jag känner igen mig! Men det var värst fram till ett par veckor sedan. Jag grubblade mycket över min barndom som min far helt fördärvade och vad jag själv ska ge till mina kommande barn. Jag trodde det var något fel på mig som kände så här när man ska vara som lyckligast men för någon vecka sedan har det blivit allt bättre!

Ett exempel på det är att jag nyligen råkade hitta en bunt med kort från min barndom. Det är alla kort som finns på mig från det att jag var fem ungefär och allt gick åt helvete. Man riktigt ser hur dåligt jag mådde på korten, och varken jag eller min mamma har någonsin orkat sätta in dem i något album p g a alla minnen. Jag blev helt förstörd av att konfronteras med allt det där igen. Men så häromdagen hittade jag ett kort på min pappa, och det märkliga är att det gjorde inte ont längre! Jag har inte kunnat se en bild på honom under många år utan att må dåligt, men efter den där perioden där hela jag var upp och ned har det liksom börjat läkas mer och mer och jag tänker mindre på det, och jag tror inte det hade blivit så om jag inte hade låtit allting komma upp till ytan, låtit mig själv grubbla, gråta och bara vara sorgsen.

Med detta vill jag alltså säga att det blir bättre! Jag tror man måste gå igenom något sådant för att kunna läkas, och det är fullständigt naturligt, ja t o m bra. Du kommer komma till insikt om dig själv och annat som plågar dig, och det befriar, jag lovar. Det blir bra ska du se! Nalle Kram!

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)