Inlägg från: olivian |Visa alla inlägg
  • olivian

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Hej tjejer! Orkar inte läsa ikapp, men kan meddela att vi är hemma nu. Och de här förvärkarna är fortfarande igång. Var 4 min kommer de och de varar ca 1 min, men de är inte så jobbiga att jag måste andas mig igenom. Men jag har suttit stilla hela dagen (på tåg och hemma) förutom att ha packat upp väskan och diskat lite. Om det verkligen är förvärkar, borde de då inte ha gett med sig vid det här laget? GUD vad det gör ont just nu...

• olivian

Jadå, jag har sovit och tagit en långdusch men de blir bara mer och mer onda och kommer oftare. Jag ringer förlossningen om en timme om det inte blivit bra än...

• olivian

Här är en som inte har problem med att äta! Jag kan äta hur mycket som helst Nej då, men på grund av halsbrännan så brukar jag äta mitt sista mål för dagen vid 7 på kvällen och eftersom jag brukar gå upp åtta på morgonen blir det inte så många timmar att hinna äta frukost, lunch, middag, fika och kvällsmat på. Sen är man alltid vrålhungring när man ska sova men det är det värt för annars måste jag tillbringa natten på toaletten och spy på grund av halsbrännan.

Förvärkarna gick över nästan helt och hållet och jag behövde inte ringa förlossningen heller! Skönt det, men man gick ju ändå och hoppades lite att bebisen var på väg. SÅ konstigt att gå omkring och ha ont i 16 timmar och sen går de över när man ska sova. Nu är jag vaken ändå på grund av karpaltunnelsyndromet som håller mig från att somna om, men men, det är inte många veckor kvar så det är bara att stå ut.

Konstigt egentligen hur man (iaf jag) drar sig för att ringa fl. Det känns som att man stör och att de har viktigare saker att göra än att sitta i telefon med mig! Det lär väl gå över när det är dags på riktigt antar jag...

Stinis, du har verkligen gjort mig sugen på skogaholmslimpa nu! Vet inte hur jag ska kunna lägga mig och sova nu igen när man inte har någon limpa hemma att snaska på!

• olivian

Oj vad ni skriver! Jag säger som Stinis (tror jag det var?) att jag kommer knappt ihåg vem som skrivit vad så jag kommenterar bara det jag minns!

Carla: Vilka drömmar! Haha, jättemärkligt att upptäcka på sjukhuset att man är hårig som en varg, att man inte sett det hemma liksom :-P Jag skulle också må dåligt av en sån dröm! Själv drömde jag häromnatten en mardröm om min lilla bebis och jag vaknade och grät i en kvart efteråt. Jag drömde att polisen kom och tog den och satte den i fängelset för att vi hade ljugit om den var något den inte var och bebisen inte kunde bekräfta lögnen och därför trodde de att den var en lögnare. Och jag höll i lilla älsklingen och vädjade till den, men den bara grät och grät. Det var just den bilden som fick mig att gråta så mycket: Vår gråtande älskade unge som hamnade i fängelse på grund av oss, vi som var dess enda trygghet och det enda den kände till. Usch, jag börjar nästan gråta igen bara jag tänker på det! Hormoner....

J N: (Visst var det till dig?) Jag vill också kunna röra mig! Man känner sig så oattraktiv just nu att man helst av allt bara vill dra något gammalt över sig och gå i ide tills bebisen är ute. I en annan dröm jag hade ganska nyligen drömde jag att jag sprang och sprang och jag var så stark i benen och blev aldrig trött. Jag som hatar att springa! Men det var så skönt att kunna röra sig obehindrat, och jag längtar också sååå mycket efter det! Precis som du vill jag kunna ha vilka skor jag vill och tajta toppar och byxor!

Är helt slut! Har varit i tvättstugan i 4 (!) timmar och tvättat, tumlat, manglat, hängt tvätt och vikt tvätt och jag vet inte allt! Det tär på ryggen kan jag meddela...

• olivian

VIlka smaskiga muffins! Jag önskar jag orkade baka jag med!

Elliot: Vad skönt att din bm är så noggrann! Jag tycker det är mycket bättre att de tar såna saker lite för ällvarligt än tvärt om. Mitt blodtryck är också högre nu än mot vad det var på inskrivningen då det var väldigt lågt (har normalt väldigt lågt) men min bm verkade inte bli orolig över det. Men jag själv är lite orolig eftersom att jag väldigt ofta får väldigt hög puls och yrsel. Men det kanske inte är farligt om man inte har några andra symptom på hf?

• olivian

Åh men Carla, den kanske är på gång ändå! Vore ju hur häftigt som helst! För du är väl snart fullgången eller hur? Men den kanske försöker trycka sig ut genom naveln? Det gör min ibland.

Ja, såna drömmar är hemska! Men att vara förvandlad till en varg är inte så trevligt det heller, eller att ens man är otrogen med någon som är fulare än man själv är! :-P

Ja fyra timmar är mycket men det var en massa dukar och gardiner och lakan som skulle manglas och tvättas och filtar och grejer. Plus att jag tvättade alla nya bebiskläder så att jag kan lägga in dem i garderoben sen. Fick lite eld i baken igår när jag hade så mycket förvärkar för jag vill ju ha rena kläder och lakan till bebisen om vi måste åka in och föda snart!

• olivian

Ellieott: Vad märkligt det som hände med din kompis, att det t o m intresserade forskare! Kom de på vad det var?

Nej, jag är väl inte orolig egentligen men när man läser sånt blir man ju lite nojig...

• olivian
    J N skrev 2012-02-07 18:20:47 följande:
    Åh någon som håller med! Haha. Min man tycker däremot att jag är superfin. Som vanligt. ( Som om han har något val?! HAHA)
    Vilken rolig dröm! Jag drömmer knappt något. Speciellt inget jag kommer ihåg :p Kan knappt sova längre haha ligger mest obekvämt och blir kissnödig och törstig om vartannat.

Jempa: Gud vad gott det såg ut!
    JN: Haha, ja, som om han har något val!? Jag skulle bli förbannad om jag hörde nåt annat! :-P Jag brukar ha väldigt livliga drömmar i vanliga fall och nu under grav har det blivit extremt. T ex drömde jag att jag hittade en dinosaurie i jordgubbskrämen en gång, haha som skulle bo i ett akvarium och göra mer kräm. Men jag har också börjat sova sämre nu...
  • olivian

Är det för varmt med en åkpåse i fårskinn? Vi fick en av svärföräldrarna och den är jättefin, men kanske lite för varm i mars...

J N: Haha det gör min också! Och brösten vilar på magen så om man någon gång visar sig naken är det ju knappast sittandes

Stinis: Det är ganska bra faktiskt, trots promenad och tvätt! Mycket mindre än igår iaf. Det kanske var bebisen som fixerade sig som det varit för några andra här Hur har det gått själv? Har det gett med sig och hjälpte värktabletterna du köpte imorse? Jag tog faktiskt också en tur till apoteket i förmiddags och köpte novalucol och alvedon, för sånt går ju åt numera

Ellieott: Vilken tur för din kompis att hennes mamma jobbade där! Själv hade jag garanterat fått panik om jag fick krampanfall hemma och då vet man ju inte hur det går för bebisen... Men som sagt skönt att det gick bra. Och så håller jag tummarna för att det inte är någonting allvarligt med det höjda blodtrycket!

Här har jag suttit och tittat på familjen annorlunda och det enda jag tänker på hela tiden är hur dessa kvinnor orkat vara gravida så många gånger och med så många barn! Om man har 10 barn har man totalt varit gravid i 7 år och 6 månader... Det är helt obegripligt för mig.

• olivian

Jaha, då är man uppe igen då. Vaknade för 2,5 h sen av hunger och sen kunde jag inte somna om fastän jag låg och vred på mig i en timme. Dels är det halsbränna när man väl hittat en ställning som är bekväm, och dels är det förvärkar och det otroligt jobbiga karpaltunnelsyndromet som gör att händerna somnar (trots skenor) om de inte ligger tillräckligt högt. Och hur lätt är det att ha händerna högt när man själv ligger ner?!

Har annars haft en bra dag. Har firat min syster som är i v 25 nu och fyller år idag. Men när jag skulle få skjuts hem blev det lite känslosamt. Grejen är att vi bor i en s k studentlägenhet där man får bo så länge en av oss studerar vid Uppsala univ. Men nu gör varken jag eller sambon det så vi måste se oss om efter annat boende innan vi blir "påkomna". Det är ju minst sagt ett stressmoment.
       Saken är att bostadsmarknaden i Uppsala är helt vansinnig! Det är nästan lättare att hitta boende i sthlm än här just nu... Så om vi inte hittat något innan året är slut måste vi flytta till sambons hemstad 40 mil härifrån, och det är också där jag helst vill bo -- om några år. Men jag vill inte flytta ifrån min älskade mamma och syster än, jag är inte redo för det. Så det blev ju storlipen när vi började prata om sånt. Anledningen till att det skulle vara så jobbigt är bl a att mamma är den enda föräldern jag har så hon betyder extra mycket och vi har en fantastiskt bra relation och träffas ofta. Jag är inte redo att släppa det än...

Nej, jag ska ta och försöka sova nu ändå! Ska hälsa på min kompis Novalucol i medicinskåpet först bara...

• olivian

Och förresten, jag höll på att glömma det viktigaste! GRATTIS K GIRL! Helt fantastisk att ni fick en så stor och fin tjej trots att hon är lite tidig! Bara att ge det lite tid så att hon blir van vid livet utanför s a s så kommer allt bli jättebra sen!

• olivian

Hej alla! Hög frånvaro i tråden för min del senaste dagarna,  inte bra! :-P

Vill bara uppdatera er för att hålla spänningen uppe i tråden Mina förvärkar har nu efter ca en och en halv vecka ändrat karaktär och är tydligare än innan. Kommer inte jätteregelbundet men mellan var 5 och var 10 min, oftast var 5... Det trycker på som attan mot svanskota och bäcken och gör konstant ont där och så kommer då sammandragningarna ganska regelbundet som sagt. De blir starkare och starkare och när de kommer känns det liksom mer ut i blygden också. Vem vet, kanske det är en till trådbebis på gång? Om inte kommer jag bli väldigt besviken... Det gör dock inte så farligt ont än så jag är långt ifrån säker. Väntar ett bra tag till innan jag ringer förlossningen. Måste också packa väskan om det skulle bli aktuellt att åka in men jag tror inte att det blir idag. Men spännande är det! Är i v 36+0 idag enl ul.

• olivian

Förlåt men jag orkar inte hänga med ikväll. kommer bara uppdatera om mig själv. Än så länge har det inte gett med sig utan blir långsamt lite värre, vilket är bra! Enda grejen just nu är att jag har väldigt svårt att ta tiden för lilla bebisen har fått spel därinne och rör sig som en tok! Jag har alltså svårt att avgöra om pauser och smärta beror på sdr eller nåt annat, och magen är ju spänd mest hela tiden...

• olivian

Oj, så Carla har en bebis nu!? Vad roligt för henne!

Hos oss verkar det också vara en på gång! Det trodde iaf barnmorskan på förlossningen som jag pratade med.

Värkarna höll i sig under natten så jag vaknade av dem ibland, men jag fick ändå sova ganska bra, tack och lov! Är i latensfasen tydligen, har själv svårt att fatta det eftersom att det inte gör sådär fruktansvärt ont än. Men det blir värre och värre. Inte för varje värk men ändå gradvis, och de är inte regelbundna än men ganska täta. Har väl haft 3 på tio minuter nu varav en gjorde verkligt ont. ÅÅÅh det här är så spännande! Jag håller er uppdaterade!

• olivian

Hej! Ingen bebis här än. Är hemma för jag vill vara hemma  så länge som möjligt. Det friskar i med värkarna nu, om de skulle försvinna skulle jag bli såååååå besviken! Men de påverkas inte av vilken aktivitet jag tar för mig så nog borde det väl vara på riktigt nu? Det är bara det att jag har tänkt mig att det ska göra så fruktansvärt ont och det här är helt ok, eller uthärdligt ska man väl säga. Så jag vågar inte tro att det kommer en bebis snart..

JN: Jag missade att du också var på g! Lycka till! Tänk om våra bebisar får samma födelsedag, det vore något!

Hehe jag skrev ju innan att bebisen hade fått spel i magen, och faktum är att jag aldrig märkt av den så mycket som igår kväll. Så när jag pratade med BM på förlossningen och hon frågade om den rörde sig sa jag: "Ooo ja, jättemycket! Så mycket att det kanske är fel?Tänk om den har ont?" Hon skrattade bara och jag kände mig lite dum. Men man måste ju vara orolig för något!

Jag hoppas den tittar ut imorgon, för då är det semmeldagen!

• olivian

God morgon! Orkar inte läsa ikapp, har en lång och krävande dag bakom mig. Det har inte kommit någon bebis än och lär inte göra det på ett tag heller. Det var falskalarm helt enkelt. Men jag är ändå glad att vi åkte in för jag fick så täta förverkar som varade så pass länge att det mycket väl hade kunnat vara en bebis på gång! Men väl där kände jag mig så dum för jag fick en (1) värk på en hel timme och den var inte direkt stark... Men men, det är väl så det är att vara förstföderska -- svårt att avgöra när det är på riktigt när det händer en massa nya saker i kroppen. Min systers första förlossning bidrog också till att vi åkte in, för hon hade öppnat sig "omedvetet" och var säker på att få åka hem igen men råkade vara 8 cm öppen! Dessutom var jag helt säker på att bebisen hade flyttat på sig så att huvudet låg i sidan istället är neråt. Allt sammantaget är jag glad att vi åkte in eftersom vi nu har besked men det var trist att det inte var på riktigt....

• olivian

Tack alla för fina uppmuntringar. Man känner sig ju som världens mes som åker in och får höra att det inte är något på gång ens en gång! Till mitt försvar var det ju att de kom så tätt och att jag trodde den låg fel som gjorde att vi bestämde oss för att åka in och inte just att det gjorde ont, för jag tyckte att det borde göra överjordiskt ont när det inte gjorde det...

Typiskt nog satte alla förvärkar och allt igång igen väl hemma så natten var inte så trevlig. Gud jag är så deppig idag! Jag var så peppad på att få åka in och föda och så blev det ingenting... Tappen var 2 cm och jag var helt stängd, men det är väl bra antar jag när jag ändå bara är i v 36+2 idag. Får försöka tänka att det är bra för lilla bebisen att tjocka på sig lite innan han/hon kommer ut.

• olivian

Hej igen alla! Och grattis till de som fått barn! (Är det förresten ingen som saknat mig? ;) )

Har varit superdeppig ett tag nu för att ungen inte vill komma ut, hade BF i söndags men två veckor innan det när jag var hos BM sa hon att den kunde komma när som helst. Därför blev det två vääldigt långa veckor och igår när jag hade mitt senaste BM-besök var jag riktigt låg p g a alla mina förvärkar som jag haft i ca 4-5 veckor. Så hon gjorde en hinnsvepning och ganska omedelbart blev förvärkarna allt kraftigare! Hela natten  ganska regelbundet har de kommit och imorse gick slemproppen och jag tror inte längre det är förvärkar för de gör ont mer i slidan eller vad man ska säga :) Så nu är jag glad och hoppas på bebis inom ett par dagar!

Qatteriin och jag kanske får bebisar samma dag! :D

Vilka otroligt söta små bebisar ni har lagt upp kort på! Jag är så avundsjuk :)

Ang Nikki eller Nikita: Tycker Nikita är väldigt fint, men det är ju ett pojknamn? Eller det kanske både pojkar och flickor kan heta förresten. :)

• olivian

Ok, då är jag överbevisad! :) Jag blev lite förvirrad bara eftersom att när jag bodde i Frankrike kände jag en kille som hette Nikita. Han var visserligen av ryskt påbrå, så det kan ju variera över länderna tänker jag mig :) Men som sagt, det är ett väldigt fint namn, så nätt liksom! Nikki också, men det skulle ju kunna vara ett smeknamn på Nikita med. :)

hehe, apropå namn så tycker jag så synd om min syster som väntar sin andra flicka i maj: de hade bestämt sig att hon skulle få heta Estelle, och sen seglade kronprinsessan in och snodde det! Nu är det bara för syrran att hitta något annat...

Här hemma tycker jag att värkarna sakta men säkert blir mer och mer kännbara! Tack och lov att jag har en stickning att fokusera på för det här kan bli en lååång dag...

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)