Inlägg från: faceprimer |Visa alla inlägg
  • faceprimer

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

jempalainen skrev 2011-12-29 20:58:17 följande:

haha nä det var ju inte mycket att skriva på och visst blir man förvånad över hur mycket man gör?? Hoppas de inte håller på o tjafsar om att du måste skriva antal lyft o kg etc...tycker det är fånigt! vaddå ska man väga varje barn o räkna hur många gånger man lyfter barnen hahaha. Det handlar ju också om att man måste vara mobil o rörlig o behöva kasta sig eller ta emot om någon ramlar etc. Så konstigt att de är så fyrkantiga i sina blanketter!Håller tummarna att det går bra!Solig

ja verkligen, jag blir tokig på hur noggrant allt ska vara. de är dessutom jättesvårt för mig som är på olika ställen att förklara exakta hur en arbetsdag ser ut, med hur många lyft per dag och hur många kg, de ville dom veta. Men de är ju jättesvårt att veta liksom. *suck...*  jag försökte istället beskriva på vilket sätt jag inte kan utföra mitt jobb som förväntat, o att jag som timvikarie förväntas ta en ordinaries arbetsuppgifter och att det inte är möjligt för mig i detta tillstånd o att det inte är rätt av mig att begära att arbetskollegorna ska göra mina uppgifter då man faktiskt jobbar som ett team och dom har även sina egna uppgifter att göra, o precis som du skriver, man måste kunna vara rörlig om något händer eller man snabbt måste resa sig från sittandes till ståendes eller dylikt.
    Har du sökt grav.penning också?
    tack så mkt vågar dock inte hoppas att jag får de beviljat :/  men hoppas så in i norden
    I väntan på vår älskade son - mars 2012 ♥
  • faceprimer
    Lyckobebisen skrev 2011-12-29 21:21:41 följande:

Faceprimer: kan du inte bli vanligt sjukskriven annars då?
    Tjejen har ju problem med foglossning, jobbar bara 50% i butik (7 kvällar på raken varannan vecka) och när vi var hos BM sist så sa hon att hon börjar få svårt att gå och att hon knappt håller ihop, hon bokade läkartid till den 2 januari och tror att läkaren sjukskriver henne resten av tiden. Sen vet man ju inte hur FK ställer sig till det, men hoppas att de är sjysta, för det är egentligen bara 4 veckor totalt som de behöver stå för.
    Men vad som händer får vi se.. jag har själv varit sjukskriven mycket och vet att det mesta beror på handledaren dessvärre. Vår BM sa dock att hon inte upplevde det att de som blivit sjukskrivna för svår foglossning på "slutet" hade några problem att få pengar för det.. hoppas verkligen det är så.

Jo, det kan jag ju bli. Men jag vet inte hur det ser ut med ersättning, jag borde kunna få ersättning eftersom jag har en SGI, håller på just nu o väntar på att få papper hem för min sjukskrivning som jag har nu, vet inte ens om jag får något för det. Men jag ringde och pratade med FK om det och tydligen får man det ändå även om man är timvikarie. Då ser dom ett snitt över vad jag tjänat o så, så det skulle ju såklart kunna lösa sig på så sätt. Hoppas jag. Sen om dom godkänner det är ju en annan femma :/ Man har ju hört både positiva och negativa historier om sjukskrivning och foglossning. Men jag vill ändå ha sökt grav-penning OM det är så att jag inte får godkänd sjukskrivning.
    Fast funderar lite, om jag nu blir sjukskriven innan jag får svar om grav-penningen, hur gör man då? Om jag nu skulle få beviljad grav-penning? Då är jag ju både sjukskriven och går på grav-penning? Det går väl inte? 
  • faceprimer
    ThereseX skrev 2011-12-29 23:08:31 följande:
    Faceprimer- Även om du får godkänd sjukskrivning och grav penning så får du ju inte dubbelt. Då behöver du ju inte använda grav penningen utan går på sjukskrivning istället. Hade samma förra graviditeten men jag var sjukskriven tills bebisen kom ut istället.

Nej dubbelt förstår jag att jag inte får   tänkte mer på vilket man ska "hoppa över", men då kan man ju säga ifrån sig gravidpenningen om man nu blir sjukskriven.
  • faceprimer
    Evelinas skrev 2011-12-29 22:38:52 följande:
    Hmm, som sagt, skumt!! Hoppas de läser sig.
    Ja, absolut kan ett arbete va fysiskt tung utan en massa lyft men FK går väldigt mycket på just lyft tyvärr, har ju vart jättemycket debatt om att det är så svårt att få GP om man inte har en massa tunga lyft. Jag jobbar som ssk och mina antal lyft och hur tunga dom är varierar jättemycket, jag skrev 5-20 lyft 45-130 kilo, skrev att jag lyfte människor. Jag skulle absolut skriva att jag lyfte om jag var du. Du kan kanske undvika i många fall, men kan du ALLTID göra det?
    Hoppas det går bra med komleteringen i alla fall. Glöm inte att skicka med läkarintyg på foglossningen också.

Ja, jag förstår det. usch vad krångligt det ska vara. Nej i alla fall kan jag inte alltid undvika lyft utan måste göra det ändå.
    Det konstiga är att jag bad om något slags intyg när jag träffade min läkare som sjukskrev mig, men hon skrev inte ut något utan bad att jag skulle hänvisa tillbaka till dom om FK undrade något. Men jag är ju sjukskriven pga foglossningen i nuläget så isåfall borde ju FK kunna kolla upp det så det stämmer på så sätt eftersom läkaren skrev en sjukskrivning till FK och skickade direkt.  
  • faceprimer
    Stronza simpatica skrev 2011-12-29 23:28:29 följande:
    Jag hatar att vara gravid och jag skäms inte över att jag känner då heller! Älskar barnet i magen och längtar efter henne så mkt men tillståndet gravid och allt det innebär för MIG är inget kul alls! Vissa har lätta graviditeter och känner sig som vanligt och vissa(jag) har jobbiga då man mår illa i 6 mån och kräks och känner sig allmänt sjuk jämt!!

Ska aldrig mer va gravid igen efter denna gången. Sorgligt få jag ville ha tre men jag pallar helt enkelt ONTE med en till graviditet!!

Choklad: jag o min sambo bråkar jämt nu förtiden också. Det löser sig ska du se. När lillen kommer kan man inte bara dra till en annan lägenhet nej:).
    Lider med dig :( Förstår att de känns jättetungt, jag har ju mått väldigt bra (förutom hepatosen och foglossningen) men i övrigt är njuter jag av att vara gravid, och har ju inte haft något illa mående alls. Kan bara föreställa mig vad jobbigt att sånna symptom som du, usch vad påfrestande. Men alla reagerar ju olika på graviditeten fast man önskar ju att alla kunde få må bra och kan njuta av att man faktiskt väntar barn Men förstår att du är less på det, med all rätt.. O klart man får vara det, de betyder ju inte att barnet är mindre älskat för att man inte gillar att vara gravid.. Hoppas trots allt de lugnar ner sig så du kan få må bra nu sista tiden innan bebisen kommer.
    Kram
  • faceprimer
    Kalksten skrev 2011-12-30 22:07:38 följande:
    En annan sak hörrni....har ni köpt babyskydd än? Vad har ni och vad bör vi tänka på som tips från er som haft innan...man vill ju såklart ha ett som uppfyller alla säkerhetskrav...men det finns ju så många....eller ska man hyra av bilfirma eller försäkringsbolaget kanske?

Hur tänker ni alla göra?

Vi kommer hyra från BB och det är gratis Tror man får ha det upp till 1 års ålder men är inte helt säker.
  • faceprimer

Kan foglossning göra att det hugger över/runt ikring blygdläpparna? fast inifrån, inte att det hugger i blygdläpparna utan inifrån, o på sidorna och vid blygdbenet? jag har ju haft mer molande värk där, men idag har det huggit när jag rest mig från liggandes och i vissa rörelser, verkligen huggit som en knivsmärta. Sjukt ont har det gjort. Kan de vara foglossning som yttrar sig så eller vad kan det vara? har aldrig haft denna knivsmärta där på det sättet innan.  Någon som vet? 

• faceprimer
    Ellieott skrev 2011-12-30 17:51:05 följande:
    Idag gjorde jag ett halvtrist fynd, något vad jag tror är en bristning Nu exploderar det väl snart, det är ju tio veckor kvar! Men men, vad ska man göra?

Vad glad jag vore om jag bara hade hittat en bristning, jag gjorde en hel upptäckt några dagar sen med en hel drös med bristningar under naveln fast mer på högersidan, ingen höjadre och det lär ju inte bli bättre med tiden om man säger så. Har smörjt varje dag sen v.10 men inte hjälpte det någonting tydligen. Men precis som du säger, vad ska man göra?  Gilla läget antar jag..  och hoppas de bleknar med tiden.
  • faceprimer
    qatteriin skrev 2011-12-31 00:41:06 följande:

Det sitter en fog mitt i blygdbenet, så visst kan det vara det! Uscha.

Misstänkte att det kunde vara det, och har läst om andra som haft så också, .. aja, där fick jag för jag gick omkring på IKEA igår, haha
  • faceprimer

Idag mår jag jätte konstigt, benen vinglar jag mår illa och känner mig yr och svimfärdig. Igår när vi var och handlade kände jag samma så var tvungen att sätta mig ner o ta de lugnt för trodde jag skulle svimma. Nån som Vet vad de kan vara? Känns som om huvudet inte hänger med heller utan känns typ luddigt. Känns obehagligt :/

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)