Inlägg från: faceprimer |Visa alla inlägg
  • faceprimer

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Satt och läste i en gravidtidning där de va bilder från en förlossning och när barnet precis fötts, och jag började gråta. haha Jag gråter bara av tanken på att Jag ska föda vårat älskade älskade lilla barn. Det är helt fantastiskt. En liten bebis. Jag längtar efter förlossningen fast jag vet att det kommer vara det mest fruktansvärda i smärtväg jag upplevt, men samtidigt det som får vårat barn till världen, så jag kan inte annat än inte se fram emot dagen då jag ska föda vårat lilla barn. Tänk känslan att få sitt barn upp på bröstet efteråt. Få känna, se och röra vid det lilla knytet. Jag som stor gråter vid förlossningsprogram på tv:n bara känner hur tårarana dyker upp så fort jag bara tänker tanken på min egna förlossning   Kan det inte bli mars nu? På direkten?!

* I väntan på vår älskade bebis, 15 mars 2012 *
  • faceprimer

Nu har jag tecknat gravid försäkring, gäller från v.10 för mig o v.26 för barnet.
    Valde Salusansvar, fanns ju hur mycket som helst men gjorde en jämnförelse och dom stod ganska bra till tycker jag. Var dessutom den enda försäkring som kan betala sjukhus vistelse per dag efter förlossningen om man själv eller barnet blir inlagd. 

• faceprimer

Inatt vaknade jag mitt i natten av växtvärk.. Har aldrig fått det mitt i natten, men inatt vaknade jag av det och det gjorde fruktansvärt ont så jag tänkte gå upp och lägga mig i badet men jag låg i sängen och stod ut, var inte riktigt som kramp, utan mer som riktigt rejäl knip i hela nedre delenav magen. Efter ett bra tag gick det över och jag somnade. Nojig blir man ju, självklart, men jag blöder ju ingenting, så då är det bara växtvärk,  men samtidigt så är ju barnet i en period när den växer väldigt mycket, väldigt fort. Så även när det gör så ont, så tänkte jag att det är för en god sak att det är ett tecken på att det växer rejält där inne.

• faceprimer
    Shirin85 skrev 2011-09-27 21:25:20 följande:
    Vi har folksam gravidförsäkring.
    "Försäkringen gäller för mamma och partner från graviditetsvecka 10 och för barnet från graviditetsvecka 23 fram till dess att barnet är sex månader."
    Vi tog utökat skydd också, känner mig nöjd med det:)

Fanns ju hur mycket som helst, men jag nöjde mig med en gratis försäkring nu till en början så får jag se om jag utökar den senare i graviditeten
  • faceprimer
    Nikis skrev 2011-09-28 07:36:58 följande:
    Jag valde en newbie och sambon valde en annan. jag tyckte newbie va så söta :) haha. fast kanske lite tråkiga färger men urgulligt sen om man vet kön :)

ja jag tycker också newbie är så söta, helt fantastiskt söta
  • faceprimer
    Stronza simpatica skrev 2011-09-28 08:42:11 följande:
    Har fortf fruktansvärd kramp/ont i sidan av magen och om jag trycker gör det ännu ondare, kan detta verkl vara växtvärk?? Känns inte normalt, bör jag oroa mig????

Jag har också haft så, och har läst och sökt mycket om de på itnernet o på alla ställen jag läst står de att de är växtvärk, de kan man specielt få vid sidorna där ligamenten är.. sen kan man ju få mer i mitten också som känns mer i livmodern, jag har fått båda delarna. Har även läst om de som åkt in akut för de haft så ont men ändå konstaterats att de är växtvärk.. När jag nyser så kan de hugga till i sidorna som rejäla kramp hugg.
    jag har efter varje gång det gjort riktigt ont lyssnat efter så hjärtat slår på den lilla med angelsounds och det har det ju gjort. så  för min del så är jag inte alls orolig även fast jag vet att de gör väldigt ont.
    Jag tror inte du behöver oroa dig, men vill du vara på säkra sidan så kolla upp det. Men tror somsagt inte de är något fara...  
    Såhär står det om v.16 på en hemsida:
    Ibland kan det göra ont i sidorna av kroppen när du gör plötsliga rörelser. Ligamenten på båda sidor av livmodern och bäckenet sträcks i takt med att bebisen växer. Det är helt normalt, men om det inte ger med sig utan fortsätter några dagar, eller förvärras, bör du prata med din barnmorska
    .

• faceprimer
    Stronza simpatica skrev 2011-09-28 08:54:28 följande:
    Ja jag kanske får göra det, hade aldrig drt då här med första.:(

Står även såhär (skrivet av en barnmorska) på niomanader.se:
    Alla känner inte av växtvärken lika mycket och en del inte alls. Det är så olika. Jag kände själv aldrig av växtvärk under första graviditeten men desto mer under andra. Det kan variera.

• faceprimer
    Stronza simpatica skrev 2011-09-28 12:56:58 följande:
    Face: det är precis så där jag känner, tack nu har du lugnat mig:)))! Om jag hostar,skrattar till eller reser mig snabbt hugger det verkligen till förutom att krampen är där hela tiden.Smärtan följer liksom bak i ryggen.
    Känns så jobbigt att behöva ta mig till kliniken med liten bebis och tusen bussar i denna värme och smärta just nu då jag avvaktar några dagar och ser om det försvinner. TACK!

Vad bra   Ingen fara jag tror det är jättevanligt att man blir orolig, just för det kan göra så otroligt ont så misstänker man ju att något är fel, vet inte hur många gånger jag har haft riktigt riktigt ont så jag blivit jätteorolig, som inatt vaknade jag av rejäl kramp och visste inte vad jag skulle göra, ville lägga mig i badet men orkade inte gå upp mitt i natten. Men det gick över senare. Samma sak för två veckor sen en kväll, då fick jag sådär hysteriskt ont så jag la mig i ett varmt bad och då blev de bättre.. Men jag har somsagt lyssnat efter hjärtat varje gång och det har slagit så fint så fint, så därför vet jag ju att det bara är växtvärk eftersom allt är normalt och värken stämmer in på växtvärk. Det är ju normalt att känna såhär,  men det är ju så olika från person till person och graviditet från graviditet, vissa har ju helt enkelt mer "otur" att drabbas av rejäl växtvärk medans andra inte ens märker av sin växtvärk överhuvudtaget.
    En av mina tankar som slog mig när jag var gravid var "Så himla skönt att slippa mensen och mensvärken" (jag får riktigt ordentlig mensvärk så jag viker mig dubbel ungefär...)  Men mensvärken har ju ersatts med växtvärk som jag har mer eller mindre varje dag, så bättre på smärt fronten har det ju inte blivit sen jag blev gravid, haha. men det är ju somsagt för en positiv sak. Att bebisen och livmodern växer, så det är de som ändå får mig att se det positivt. Det är ett tecken för mig att allting växer. Ett symptom på att det är som det ska. Hade vid närmare eftertanke blivit mer nojig om jag inte hade känt någonting alls överhuvudtaget och mått suuuuperbra hela tiden. Men nu vet jag ju att barnet växer massvis och är ju i en ordentlig tillväxtperiod kommande veckor och att det är därför det gör så ont just nu. 
    Jag ska ta upp det på nästa UL och säga att jag har haft mycket besvär med växtvärk, även fast jag vet att de är normalt. Men kan ändå vara skönt att nämna.   
    Var dock inte säker på att det försvinner inom några dagar, som jag sa, jag har haft växtvärk mer eller mindre varje dag sen ungefär v.6. Men det är ju så olika. Är du orolig tycker jag ändå du ska kolla det. Kan vara skönt att lugna nerverna lite. Hellre kolla upp det en gång för mycket, än en gång för lite även om det säkerligen inte alls är någon fara. Kram! 
  • faceprimer

Jag tycker det är supersvårt att veta vad som är bebis och inte, eftersom jag inte vet hur det ska kännas, kan ibland känna som rörelser men så tänker jag att det kan ju lika gärna vara tarmarna som spökar.
    Längtar tills jag känner bebis varje dag och känner hur den rör sig där inne och jag kan få respons från bebisen när jag tar på magen  Borde ju känna det inom några veckor framöver iallafall.
    Borde vara så häftigt. Och när man kan se det på utsidan också, så häftigt!

Ni som känner barnet hicka, hur känns det? Och hur vet man att det är hicka?   

• faceprimer

Usch nu mår jag illa. Inte av graviditeten, utan för jag precis läst en vidrig och hemsk sak. vet ni boken Ett barn blir till? Av Lennart Nilsson? Bilder på riktiga levande foster, (sa man). Jag har sen jag var liten varit jätte fascinerad av den boken och har tittat i den ändå sen jag var barn (mamma och pappas bok som jag nu har övertagit).
     Nu har det visat sig att det är bilder på aborterade foster som inte hunnit "dö". Direkt efter aborten så har dom sänkt ner fostret i saltvatten så fostret inte skulle hinna dö, och sen har han tagit korten. Och därmed gjort en "fejkad" livmoder så det ska se äkta ut på bilderna i efterhand.
    Efteråt så har läkaren kommit in och tagit tillbaka fostret. Fy. Jag som har den boken här hemma och har läst och tittat på bilderna flitigt. Känner mig plötsligt illamående och känner nästan för att vilja slänga den boken nu. Fy så hemskt.(http://svt.se/2.27170/1.2008793/lennart_nilsson_om_ett_barn_blir_till)

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)