• Daysis

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Ellieott - Trist att du har problem med din relation med din mamma, men det betyder absolut inte att din relation med sin dotter blir likadan! Mina föräldrar hade inte alls några vidare bra relationer med sina föräldrar och jag har aldrig haft nån relation med varken mormor och morfar eller farmor och farfar, men mina föräldrar har på nåt sätt velat ta igen det på mig och min syster och har jättebra relationer till oss. Även om jag och mina barn dock får lite mer tid och uppmärksamhet eftersom vi bor närmare.

Carla - Förstår att du blev förbannad över att svägerskan väckte Dalia, så gör man bara inte!! Min man hade ovanan att gå och väcka sonen när han var liten bara för att han så gärna ville hålla honom, men det gick över ganska fort kan jag säga för det var liksom lagom roligt att ta hand om en övertrött skrikig bebis sen
    Min kompis sa förresten att små barn sover inte, dom ligger bara på laddning, tyckte det var ganska talande

• Daysis

chetti - Ja, hoppas bilen rasar ihop för dem! Helst på en olämplig plats vid ett olämpligt tillfälle, rätt åt dem när de ljög för er

Stinis - Usch vad jobbigt du verkar ha det! Men det blir bättre, snart blir det bättre tro mig!
    Jag kommer ihåg första dagarna med dottern, då kändes det som jag mest låg och dunkade huvudet i badrumsgolvet av frustration för att hon bara skrek och det kändes som det var mitt fel, och det kändes som mannen oxå tyckte att det var mitt fel. Vissa barn har en längre anpassningsperiod till den här nya tillvaron och är svårare att ta hand om i början, men tänk på att ni nu är högst upp i uppförsbacken, snart börjar det luta neråt igen!

• Daysis

Då var det bf idag, men ingen bebis i sikte.. Ja, har jag gått över med dom två andra så var väl sannolikheten minimal att denna skulle komma i tid.. Ska till bm idag för sista gången iaf. Har bebis inte kommit om en vecka blir det överburenhetskontroll på spec. mvc på SöS, men det hoppas jag verkligen att jag slipper!!

Jag läste att de flesta går över några dagar eftersom man räknar graviditetslängden på 280 dagar, men egentligen är normal graviditetslängd 283 dagar (alltså dagar från första dagen på sista mensen till förlossningsdag). Så nu har jag suttit och räknat hur många dagar jag var gravid med dottern. Kunde inte räkna från sista mensen eftersom jag fortfarande helammade när jag blev gravid då och inte hade nån regelbunden mens då. Men eftersom jag alltid har exakt 28 dagar mellan mens och 14 dagar mellan ägglossning och mens så tog jag dagen jag blev gravid och la på 14 dagar. Och vet ni exakt hur många dagar min graviditet med dottern var, jo 283 dagar!! Och på onsdag den 14 mars har jag varit gravid exakt 283 dagar med detta barn, så nu tror jag verkligen stenhårt på den 14 mars!
    Min kropp verkar ju på alla plan fungera som det medicinska idealet. Både min extremt regelbundna mens och min förra graviditet är ju ganska talande exempel för det.
    Förlåt för min ytterst ovetenskapliga teori, men jag kunde ju bara inte låta bli för visst är det lite lustigt att jag var gravid exakt 283 dagar förra gången?!

• Daysis

jempa - Du är välkommen hem till mig och putsa fönster Jag har alldeles gör många som är alldeles för smutsiga..

• Daysis

jempa - Sätter på kaffet till elva då

Ellieott - Stackars dig! Håller med om att du borde fråga bm idag om du kan få några tabletter som hjälper dig att sova lite! Men orka föda barn gör du nog oavsett, det är sjukt hur mycket energi förlossningshormonerna ger en!

• Daysis

quatteriin - Tack för gratulationen, men ja som sagt frågan är ju om det är en bedrift eller ett misslyckande att nå bf Jaha de kör 40+2 i Norge, men det är ju det rätta egentligen. Jag tycker nog att de skulle flytta fram bf några dagar här oxå men som kompensation bestämma att man inte behövde gå över mer än tio dagar innan igångsättning. För bf-dagen är ju så psykologisk, man blir ju genast mer otålig när man passerar den. Och det är ju trots allt fler som föder efter bf än innan..
    I Frankrike blir man igångsatt 7 dagar efter bf om man vill, det är oxå ganska lagom.

Nu har jag iaf varit på sista bm-besöket och jag frågade bm om hon hade någon aning om hur stor bebis var nu. Hon gissade på ca 3,5 kg och kunde nästan lova att den inte var större än 4 kg, så nu känner jag mig iaf lite lugnare att jag inte behöver föda en jätte.. Även om jag innerst inne vet att den kommer väga över 4 kg när den väl kommer, men det är okej bara den inte väger över 5 kg.
    Funderar även på att välja att föda på Huddinge om jag fortfarande inte fått bebis nästa fredag, för till Huddinge får man nämligen komma på ul och mogenhetsbedömning (eller vad det nu kallas..) i v 41+0 medan man måste vänta ända tills v 41+3 på Sös. Det skiljer ju bara tre dagar, men tre dagar i en höggravid kvinnas liv är ju nästan som tre år i vanliga fall

• Daysis

Ellieott - Härligt att det händer grejer för dig nu, tänk om några dagar har du nog din bebis!
    Skönt att du får kontakt med någon som kan fånga upp eventuell förlossningsdepression, även om vi förstås hoppas att du slipper må dåligt! Men sömnen gör nog massor, jag sover ju fortfarande oförskämt bra och jag tror det är därför jag även känner att jag mår så pass bra, även om jag börjar bli liiite otålig nu..

Mitt sf-mått hade växt 2 cm på två och en halv vecka föresten..

• Daysis

Sara - Jag tror inte att det är nån fara för sf-måttet kan ju som sagt plana om bebisen sjunker ner eller byter position. Min bebis har legat med huvudet neråt ganska länge och alltid samma position med ryggen åt vänster vilket förmodligen gör att sf-måttet växer ganska jämt. Men tycker absolut att du ska kräva ett ultraljud om du är orolig, finns ju ingen anledning att gå och oroa sig i onödan!

• Daysis

Wielkip - Ja, slemproppen kan ha alla möjliga former och konsistenser vilket gör den väldigt svåridentifierad. Med första barnet märkte jag aldrig av nån slempropp alls och med andra barnet släppte en gigantisk slempropp samma dag som förlossningen startade, så det varierar som sagt.. Inbillar mig att den är lösare och mindre om den lossnar successivt, men det är bara min egen teori..

• Daysis

Nu har jag äntligen bäddat klart i bebisens rum. Eftersom vi bara har minsovrum hemma och inte får plats med vaggan i vårt sovrum har jag ställt in en extrasäng i bebisens rum där jag kan ligga och amma på nätterna. Vi har ju även en femåring som kommer till vår säng på nätterna ibland så det känns säkrare att inte ha bebisen där.
    Sen när bebis är lite större kommer vaggan bytas ut mot spjällsäng och extrasängen mot lite hyllor och leksakslådor, men till att börja med äter ju och sover den ju mest..

Lägger även in några bilder på dagens mage, v 39+6. Bf-magen alltså och sista bilderna jag tar hoppas jag!

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)