Inlägg från: Wielkip |Visa alla inlägg
  • Wielkip

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Från vilken vecka är det STOR chans att bebisar överlever om de föds för tidigt?
    Utan större men alltså.
    Typ att den får ligga i kuvös ett par dagar och sen åka hem?

• Wielkip

Eftersom det står i sammanhanget bristningar tänker jag för att det är vätskedrivande/uttorkande, och därmed kan det öka risken för att huden torkar ut och brister?

• Wielkip

Flyttar över skötbords-pratet hit istället för bildtråden.

Har som sagt ett jättestort rum (allt är relativt, men det är typ 4x6 meter) som ska bli bebins,
    eftersom hon ska sova inne hos oss första 6 månaderna iallafall så funderar jag på vad man kan "fylla upp" rummet med under tiden.
    Och just skötbord, är det JÄTTEVIKTIGT att ha tillgång till rinnande vatten? Eller kan man byta blöjan i rummet?
    Skulle vara så himla skönt att kunna fylla upp rummet med ett skötbord, haha.

Väntar en flicka med BF: 8 mars 2012 Http://Minifohlinis.blogg.se
  • Wielkip
    ThereseX skrev 2011-11-10 13:58:25 följande:
    Wielkip- Jag använder oftast vanliga blöta tvättlappar ( såna i paket ) så jag skulle nog säga att man klarar sig utan. Nu är ju min tjej 14 månader. Men när hon var pyttebebis hände det ju att man var tvungen att spola av henne, då var det bra med vatten nära. Men ni har ju vatten nånstans i huset så det borde ju inte vara ett jätte problem kan tyckas.. : )
    Om man ändå måste spola av dom så måste man ju förflytta sig från skötbordet oavsett om det står i badrummet eller någon annanstans, +1 till skötbord i babyrummet! Cool

fler åsikter?
  • Wielkip
    gosmagen skrev 2011-11-10 14:31:04 följande:
    Nu har ju inte vi något barn sen innan men vi har valt att ställa skötbordet i sovrummet just för att vi har så litet badrum. Så jag röstar för skötbord i babyrummet
    jag har även hört att det är bäst att torka av med torra servetter / servetter med lite babyolja, och att man ska undvika vatten så mycket det går  för att inte torka ut, stämmer det så är det ju inte nödvändigt att ha vatten nära Glad

tror nog det blir skötbord i rummet, wihu!
  • Wielkip

Tycker det känns lite riskabelt o nasty att byta blöja i typ soffan/sängen?
    Tänk så kommer en blötfjärt med diarré liksom, haha!
    Eller om man har en kille, gött med kiss i hela soffan...?

• Wielkip

Angelique: bajs o kiss på mig spelar ingen roll, men i tygsoffan, på vardagsrumsmattan eller sängen....nä, skötbord blire allt! :)

• Wielkip
    Nippertippan skrev 2011-11-10 21:00:09 följande:
    I snitt säger man att man måste ligga kvar på sjukhus tills dess att dom skulle varit födda, men det är ett snitt sen finns det som som kommer hem tidigare och dom som får stanna längre. Har avdelningen hemsjukvård kommer man oftast hem tidigare men är fortfarande inskrivna.

Man säger att man gör aktiva insatser från vecka 23+0 men om en bebis föds i vecka 22+ men visar god livsvilja gör man aktiva insatser där med.

Ska man födas för tidigt rekomenderas efter vecka 34+ om man nu hade fått välja. Då är allt färdigt, lungorna+ att du fått din sugreflex och så.

Sen hur bra barnen mår är också beroende på hur väl det har blivit förberett innan med kortison till mamman under tiden i magen.

Men allt beror på jätte mycket, det ena barnet/prematuren är inte den andra lik. Man blir lika förvånad på jobbet varje dag när man får möta dessa starka små liven...
    okej, skönt att veta att det finns chans ifall bebin föds nu! 23+0 imorgon Glad
  • Wielkip

Haha, jag drömde igår att jag gick över tiden två månader, och den blev jag jätteglad för att jag kände mig bajsnödig (det känns ju tydligen så precis innan de krystas ut)....men ut kom då ingen bebis utan det var precis som det kändes!
    Vaknade svinarg för att folk kom med sånna lögner, haha!

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)