Inlägg från: faceprimer |Visa alla inlägg
  • faceprimer

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Ponja skrev 2011-09-09 16:49:02 följande:
    Någon mer som har sjukt mycket flytningar nu under er graviditet? Själv får jag vissa dagar byta trosor två gånger om dagen för att det är en stor vit pöl i dom Kräks Solig

jag har också sjukt mycket flytningar.. mycket mer än vanligt.
    * I väntan på vår älskade bebis, 15 mars 2012 *
  • faceprimer

fortsättning på unisex namn...
     Marion/Marlon, Eliiott, Love, TinTin, Alex, Sam, Lee/Li, Ollie, Niki, Elis, Lovin, Mattis, Bo/Boo, Eli, Nico, Vide, Levi... 

• faceprimer
    micksaan skrev 2011-09-09 16:59:27 följande:
    Lovin är fint, har jag med på min favoritlista över pojknamn :)

Jag tycker också det är fint dock inget som är på vår lista Men det är jättefint!
    Hur uttalar du det?
    Låvin? Lovin?   
  • faceprimer

Nu klagar jag igen men fy tusan så ont jag har. Blir nästan lite nervös att något är fel. Men blöder jag gör jag inte. Har även sökt på internet och det är tydligen vanligt att man får rejäl växtvärk och vissa upplever det otroligt smärtsamt. jag är en av dom. Men det är ju nu det verkligen börjar växa ordentligt så jag får väl se det som "positiv värk". Men riktigt ont gör det... Måste nästan andas mig igenom smärtan när jag reser mig upp och så. Samt så strålar smärtan ut i skinkorna... haha. Fytusan. Och detta är bara början av krämpor etc man kommer drabbas av Men det är lätt VÄRT det i slutändan  

• faceprimer
    TheCoopers skrev 2011-09-09 19:07:50 följande:
    Ja förstår det ... vi har en bänk över tvättmaskinen / torktumlaren som vi kommer använda som skötbord . Viktigast att man har nära till vatten tycker jag .

Vi skulle gärna haft skötbordet i badrumet om det fanns plats, men nu finns det inte det alls. Visserligen skulle vi kunna ha den över badkaret men de känns så osäkert på något sätt... Så det blir att ha i barnrummet trots att vi inte har tillgång till vatten. Men vi får ta med oss en bunke vatten från badrummet varje gång bara så löser det sig
  • faceprimer
    Coriander skrev 2011-09-10 16:20:26 följande:
    Är det någon mer här som fått besked på UL att de nog inte kommer känna av bebisens rörelser pga att moderkakan sitter i främre delen av livmodern? BM på UL sa, att hon tvivlar på ifall man ens kan höra hjärtljud klart och tydligt med en doppler på mvc. Någon som fått denna "diagnos", men ändå kunnat känna bebisens rörelser och höra hjärtljud?

Jag beställde igår en Angelsounds doppler, som ska komma med posten nästa vecka. Är faktiskt lite nervös just nu...tänk om man går miste om att höra några hjärtljud eller känna bebisen röra sig där inne... vore hemskt. 
    Bara en sak ang. angelsounds, Om du ska använda Angelsounds snart, så bli inte alls förvånad om du inte hör något. Jag hörde lyckligtvis i v.11 redan första gången, men det tog verkligen sin tid och man måste ha tålamod. Ha på högsta volymen, stäng av allt runt omkring, och rör det saaakta sakta. Jag tänkte precis ge upp när jag hittade det.. Och ha relativt mycket olja eller gel på. Det underlättar.
    Och ett till tips, du kommer säkerligen höra din egen puls som du lätt kan förväxla med bebisens i början. Du kan höra din egna puls nästa överallt. Jag trodde min puls var bebisens och blev jättenervös varför det slog saktare. För jag hittade pulsen och det lät jättetydligt så tänkte att de måste varit bebisens, men sen insåg jag att det var min egna, bebisens låter inte så jättehögt men du kommer höra direkt när det är bebisens hjärtljud och inte ditt egna. Som du vet så slår det ju mycket fortare och låter mer "svichande", och det gäller att hålla blixtstilla när man hittat det, någon mm åt fel håll så kan man tappa det. Och sen kan man behöva trycka en del, men inte så det gör ont såklart, men du kan behöva trycka en del för att du ska hitta det, och vrida och vända på dopplern. 

sa din BM till dig att du hade moderkakan i främre delen av livmodern? 
    Förstår om det känns tråkigt om du inte kommer känna bebisens röra sig, men de behöver ju inte betyda det..   
    Hur kan dom se om man har det? 
  • faceprimer

Är det någon av er som har fått början till en hormonrand än?
    Jag håller utkik på min mage men kan inte se någon, men det är ju långt ifrån alla som får men jag håller utkik ändå, haha

Och en fråga till, har ni börjat smörja in er mage? Kommer ni göra det? För att hålla den mjuk etc?
     Och hur ä det egentligen, om man smörjer in, kan det hjälpa motverka bristningar, eller är bristningar endast hormonellt?

• faceprimer
    Coriander skrev 2011-09-11 18:30:27 följande:
    Den lilla bulan ska bli en stor mage senare. Fast alla får ju inte ens någon jättestor mage! Allt beror på hur man är byggd och hur livmodern är placerad där inne. Mage ska man ju enligt de böcker jag läst inte börja få förrän runt v.16 - 20. Om man är omföderska kan man få det tidigare, då kroppen formas snabbare efter gamla spår så att säga. 

Njut av att inte ha någon bebismage ännu! Du kommer att ha många veckor med en mage senare också.

Jag har börjat tröttna på alla dessa guider på nätet, där det pratas om bebismage hit och dit.. och om hur man redan v.12 ska kunna se den - fast det rent vetenskapligt inte är något faktum!! Tänker man efter, så är ju fostret och livmodern jättesmå där inne ju! Inte undra på, att det inte buktar ut en massa ännu.

Själv ser jag inte någon skillnad på min mage mot vad den var innan. Jag kan känna min livmoder tydligt, men syns gör den inte så mycket ännu - tycker jag då.   
    av ren nyfikenhet så frågar jag dig, jag är v.14 och på mig syns det jättetydligt, tittar du i bildtråden så ser du min rejäla mage, detta är första barnet, och första graviditeten... Vet du hur de kan komma sig att de syns på mig redan? Om det inte brukar synas förrän v16-20 för de flesta? Det är liksom inte en svullen mage, utan den är hård och känns liksom som min "riktiga mage" utan att vara uppblåst..
    Min kompis som kände på magen sa "Det känns verkligen som en gravid mage!", jag har ju aldrig känt på någon så jag vet ju inte hur de "ska kännas" utanpå. haha. 
    Det var just efter vecka 12 som den satt igång på riktigt, v 13 så hade den blivit större och fått en annan form, och nu tycker jag den bara växer o växer.. Inte mig emot alltså, tycker bara det är mysigt att de växer  men undrar bara hur det kommer sig att det kan synas så tidigt på mig? Om du vet?  
    Eller om någon annan vet vad de beror på så får ni gärna svara
  • faceprimer
    Coriander skrev 2011-09-12 00:51:01 följande:
    Nu får du ursäkta mitt korta minne, men om jag minns rätt, så är du rätt smal sedan innan? Och då är det inte ovanligt, att magen börjar bukta ut tidigt. Är man lång (över 178) har man bättre chanser att inte få mage tidigt. 

Nu vet jag inte i vilken position din livmoder är, men om det lutar framåt är det mycket möjligt att få mage tidigare än om den lutar inåt.  

Dessutom ska man komma ihåg, att alla foster och livmoder utvecklas och växer i olika takt. Fostret som jag bär på ex. är enligt bm i mindre storlek än vad de förväntat sig med tanke på min längd och gener. Men ex. min svägerska som är väldigt kort (165), hennes foster växte så det knakade och alla trodde att barnet skulle bli jättestort, eftersom det var så stort vid det här laget av graviditeten. Min svägerska hade en jättestor mage vid v.14 .... medan jag har typ nästan ingen.

Ibland kan det med andra ord vara en förbannelse, att vara lång, då man har så mycket rum inuti, så livmodern har gott om plats där inne, behöver inte bukta ut.  
    Äsch man kan inte hålla koll på allas kroppsformer här i tråden Men jag är inte speciellt smal, hihi. snarare lite mullig, har alltid haft mage men absolut inte såhär, är inte heller så lång, 165 så kanske är därför också? Men barnet hade växt bra sist sa hon, det överrenstämde ju med mått från i v. 13-14, när jag bara var i v.12. Så kanske är det därför de syns tidigare. Är själv bara förvånad att jag blivit så stor för första barnet såhär pass tidigt.

tack för ditt svar  
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)