• Chetti

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Sade jag att jag mådde bra igår??!! Varför skulle jag säga det bläää

Jag jobbade 3 timmar idag inna jag gav upp. Mådde så fruktansvärt illa och spyan var på väg flera ggr. Jag kallsvettades och händernas började skaka.
    Det kändes också liksom som om jag inte fick tillräckligt med syre. För varje djup andetag blev jag mer och mer yr. Otäckt.

Så nu har jag sovit och vilat. Mannen är iväg och köper en pizza, får se om jag får ner den...

Det som jag frågar mig själv är om det är magsjuka eller graviditetsillamående?? Min son är nu magsjuk för andra gången på 1,5 vecka så det är därför jag ät tveksam.

Hur kan man veta vilket man drabbats av??

blääääääääääää
  • Chetti
    TheCoopers skrev 2011-09-05 16:09:58 följande:

Vi var på KUB idag och det gick jättebra ! Fick bästa möjliga odds dvs 1 på 20000 att bebisen skulle ha DS eller någon av de andra kromosom felen de kollar efter . Så himla cool liten bebis som inte ville röra sig alls :0) men hjärtat pickade på jättebra !

Så ikväll firar vi med apelsinjuice ! :0)

Härligt, GRATTIS
    blääääääääääää
  • Chetti
    faceprimer skrev 2011-09-05 17:26:32 följande:
    Jag har äntligen fått se vår älskade bebis!! Den var så fin!! man såg tydligt profilen, händerna, fötterna... och hjärtat slog så fint vi är så lyckliga över att allt var bra. Fick med oss 3 bilder hem som sitter på anslagstavlan Hjärta Älskade lilla bebis. Ligger en bild i bildtråden  Och jag fick samma datum som jag trodde innan, den 15 mars är jag beräknad
    Härligt att läsa!! Grattis
    blääääääääääää
  • Chetti
    loppan skrev 2011-09-05 18:14:39 följande:
    Fick ni göra VUL eller vanligt UL?? Ska på UL imorgon och är då i v 13 (12+0) och det är två barnmorskor som har sagt att det definitivt blir VUL, medans väninnor som har varit gravida kortare tid har fått göra på magen..det spelar väl egentligen ingen roll men jag känner mig nog mer bekväm med vanligt UL istället för VUL speciellt när sambon är med, känns väl lite som att om man kan undvika det så gör jag det Solig
    Vi fick göra UL i vecka 9 (8+4)
    blääääääääääää
  • Chetti
    Coriander skrev 2011-09-05 18:50:12 följande:
    Gick bra på UL idag!! Fick se en liten, som motsvarade sina veckor och som gillade att hoppa där inne. Sen helt plötsligt tog energin slut för skutten och h*n somnade mitt i allt. 

H*n mätte hela 55.7mm, vilket enligt barnmorskan var bra. Hjärtat, hjärnan, magen, armarna och benen såg bra ut. Nacken var tunn och perfekt enligt bm. Enligt henne varierar värden mellan 0.4 - 5mm och hon mätte som mest 0.6. Inga yttre tecken på någon skada eller fel på babyn.

Fick inte veta några exakta siffror, då labbet hade gjort fel. De hade tagit proven för tidigt på mig, vilket betydde att jag fick gå till labbet en runda till idag. Men bm sa att hon nästan vågar säga pga bra UL, att barnet mår alldeles utomordentligt bra där inne.

Vi diskutterade om min illamående och hon rekommenderade Postafen receptfritt från Apoteket. Enligt henne brukar barnet ta sitt även om det inte vore mycket att ta ifrån, men att mamman kan bli så dålig, att hon måste tas in för behandling med dropp. Det är enligt henne inte alls ovanligt, att det händer.

Hon gav mig tips om att äta exakt vad jag än är sugen på - även om det sen inte är något nyttigt. Och vatten/annan vätska borde jag försöka få i mig en halv kaffekopp om timmen. Men hon trodde, att mitt illamående skulle gå över om en vecka eller två. Enligt henne är det oftast just i brytningen mellan första och andra trimestern (v.11 - 15) som illamåendet är som värst!! Beror på att fostret börjar ta näring via navelsträngen och samtidigt ska våra kroppar ta hand om även avfallet efter fostret. Detta gör ofta, att kroppen går in i ett chocktillstånd och kan reagera med värre illamående och trötthet än tidigare.

Jag känner mig lite mer peppad idag med andra ord. Och Postafen, ladies, jag rekommenderar alla som är illamående där ute!! Tog första tabletten och illamåendet minskade från 100 till kanske 20% inom 1,5 timme! Är inte gratis, men helllre det än att ligga på toagolvet och spy.

Nu ska jag ta mig till köket och försöka äta! Kanske inget stort, men ens en liten bit vore härligt att få i sig.

Kram på er tjejer Hjärta 
    Åh, vad härligt att läsa!!

Och jag är ju faktiskt i vecka 11 nu. Mådde illa runt vecka 8, har mått bra den senaste veckan medans det slog till rejält idag igen, mår riktigt skitilla just nu bläää
    Hoppas det lugnar ned sig för oss båda.

Tack för rådet om Postafen. Ska nog köpa dem så att jag kan jobba i alla fall
    blääääääääääää
  • Chetti

Imorgon ska jag på inskrivning men mår så illa just nu...  Kräks

Hoppas att det är graviditetsillamående och inte magsjuka som sonen haft i två omgångar senaste 1,5 veckan.

Med BM ska jag ta upp det där med KUB om hon rekommenderar det och om det är gratis här i mitt landsting.
    Ska även ta upp att jag mår riktigt illa av och till.
    Och min oro för pyret i magen, en oro som jag inte hade med mina två barn.

Nu ska jag slänga mig i soffan igen.

blääääääääääää
  • Chetti
    Stinis83 skrev 2011-09-05 20:38:50 följande:
    Fantastiska, underbara tjejer! Tusen tack för allt ert stöd och era tankar idag, det är så jag börjar gråta!

Faceprimer och ni som gjort ul idag - grattis! Det är fantastiskt! :)

Här vet jag inte riktigt hur det har gått... Vi har pratat, han har bett om ursäkt, men det har gått så långt att han inte vet om han älskar mig längre. Säger han. Jag vet inte vad jag ska tro om det, för han kramar och tröstar mig med jämna mellanrum.

Jag har sagt att det viktigaste för mig är att vår dotter inte märker något av det här. Sen får det bli som det blir. Tanken på att ute leva med honom gör mig panikslagen, jag vill verkligen vara med honom trots det som hände igår. Och tanken att kanske föda det här barnet själv är inte speciellt lockande.

Just nu vet jag varken ut eller in själv. Vi får se hur det blir. Det här känns bara så otroligt overkligt. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Men jag hoppas att vi fixar det här tillsammans.

Återigen tack tjejer, ert stöd peppar mig mer än ni tror!
    Ni får fortsätta prata om det här. Jättehemskt att få höra att han inte vet om han älskar dig längre Rynkar på näsan

Jag tycker ni ska skaffa barnvakt och göra något riktigt kul. Försöka göra saker som ni gjorde när ni var nykära. Försöka hitta tillbaka till gnistan.

Är detta något som växt fram eller som han plötsligt bara kom på?

Hoppas det ordnar sig för er! Detta är det minsta du behöver nu som nygravid och extra känslig.

Tröstkramar
    blääääääääääää
  • Chetti

Jag testade att ta på mina seaband nu ikväll, orkar inte med illamåendet mer.
    Och vet ni vad det har minskat rejält, jätteskönt!

Det är inte borta men har minskat. Imorgon ska jag köpa postafen.

Godnatt allihopa

blääääääääääää
  • Chetti
    jempalainen skrev 2011-09-06 08:42:56 följande:
    Vad skönt att du mår bättre och hoppas det hjälper med postafen! Har också börjat få lite mera illamående i v 11 konstigt nog, men inte så mycket som du. Hoppas verkligen du får må bättre snart! :) Och skoj du bor i norsborg, jag bor i visättra/flempan, så det är nära!:)
    Tack Skrattande

Jo, då bor vi ganska nära. Och du har nära till sjukhus och förslossning Glad
    blääääääääääää
  • Chetti

Hejhej!

Kom precis hem från inskrivningen. Jag fick en ny Bm och hennes elev. Helt underbara människor båda två.

Vi pratade mycket och länge om de tidigare förlossningarna där vi kom fram till att de skulle skriva in i journalen att jag ska få åka in i tid så att det inte bli i panik som sist. Skönt!

Sedan om min oro och ett ev. KUB. Vi kom dock fram till att det egentligen inte är KUB jag vill ha utan ett extra ultraljud efter vecka 12 för att stilla min oro. Det skulle de fixa utan problem, underbart!

Sedan mitt illamående som pågår just nu. Hon rekommenderade mig att testa Postafen och se om det hjälper.
    Annars fanns det läkare som kunde skriva ut Lergigan.

Vi hann inte ta blodprov, blodtryck eller blodvärde. Men de tog dock urinprov för att skicka på odling då jag haft urinvägsinfektion för tre veckor sedan.

Jag var tvungen att åka hem efter en timme så vi fick boka en ny tid. Så om drygt 2 veckor ska jag dit igen och ta blodprov, blodvärde och blodtrycket. Dessutom ska vi då boka in ett tidigt UL och RUL. De samarbetar numera med www.ultraljudsbarnmorskorna.se i Liljeholmen då de tydligen just nu är bäst på ultraljud i STHLM. Har tydligen bäst bilder, siffror eller vad det var.

Jag är nöjd och glad över deras bemötande och att de tog alla mina besvär, oro m.m. på allvar! Skrattande

blääääääääääää
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)