• Chetti

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Jojjanna skrev 2011-08-30 19:00:09 följande:
    Faceprimer: Angående övervikt så hade jag verkligen inte blivit glad av ett sådant brev! Då är det bättre med rak kommunikation vid besöket!!!

Jag var tydligen en liten bit ifrån gränsen för att få göra glukosbelastning men slapp undan med några kilo... min BM förklarade dock inte var den gränsen går. Är det någon som vet om jag måste göra det om/när jag då kommer upp i den vikten under graviditeten eller är det inskrivningsvikten som avgör? Vet inte ens vad glukosbelastning innebär... är det någon här som gjort det?

Jag vägde tyvärr 76 kg till mina 163 cm på inskrivningen...

Imorgon ska jag med blandade känslor få göra KUB/Nupp-ultraljudet... spännande och läskigt på samma gång. Tyvärr får jag åka ensam eftersom sambon måste jobba. Så håll tummarna att jag får ta emot ett glädjande besked imorgon!!!   

Jag väger just nu 74 kg till mina 163cm och lär väl väga minst 75 kg på inskrivningen på tisdag med kläder på kroppen. Jag längtar på något sätt till bebisen är ute så jag kan träna hårt och banta, sjukt va??
    blääääääääääää
  • Chetti
    Sonrisa skrev 2011-08-30 20:46:26 följande:
    Måste tyvärr säga hejdå till er, mina vänner. Var på ultraljud idag och vår älskade lilla ärta hade givit upp i v.8+6. Känns otroligt tungt idag.
    Jag gråter av smärta för er skull. Gråter

Jag vill skicka alla tröst och styrkekramar som finns!

Ta hand om er!
    blääääääääääää
  • Chetti
    Jojjanna skrev 2011-08-31 10:40:26 följande:
    Chetti: Jag längtar också efter att bebisen är ute och amningen är klar så att man kan börja ta tag i vikten igen... den här gången ska graviditetskilona inte sitta kvar så länge
    Skönt att fler tänker som jag. Jag kommer nog ta tag i kilona ganska omgående trots amning. Har funderat på VV, har aldrig gått hos dem. Men de har något amningsprogram tydligen så det vill jag gärna testa.

Mitt problem har aldrig varit att gå ner, är en jojobantare men mitt problem är att jag går upp all igen. På höst och vinter går jag upp runt 10 kg och på våren går jag ner allt så jag är smal under sommaren och så går det runt så.

Började med detta efter mitt första barn, jojobantningen. Har aldrig haft problem med att hålla vikten förut =(
    blääääääääääää
  • Chetti
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-31 15:57:24 följande:
    Sett vår kotte idag och h*n mår toppenbra där inne Showade lite för oss och det är ju så underbart att se!
    Härligt att läsa! Grattis
    blääääääääääää
  • Chetti

En vecka sedan UL då allt såg bra ut men nu börjar oron kommer smygande igen.

Jag har symptom men trots allt gnager oron i nacken...

Jag ska på inskrivning på tisdag, är då i vecka 11 (10+3) och funderar på att ändå be om att få göra KUB. Jag har aldrig gjort det men jag skulle så gärna vilja göra ett UL till, gärna efter vecka 12+0.
    Ev. att hon ska försöka lyssna på hjärtat men det tro jag knappt att B; vågar ge sig på, eller?

Trots att man gör KUB så får man väl ändå göra RUL i vecka 18-20?? Det ena ersätter väl inte det andra?

Vill njuta av att vara gravid men kan inte släppa oron. Längtar tills bebisen börjar ge sig till känna med knuffar...

Mitt jobb är så fysiskt ansträngande så jag är helt slut. Jag vet att det inte ska vara skadligt för barnet men varför är jag ändå orolig?

Blää för oro!! Skrikandes

blääääääääääää
  • Chetti
    Coriander skrev 2011-08-31 20:06:05 följande:
    Jag känner mig som en riktigt dålig blivande mamma just nu. Har inte tagit mina vitaminer (med folsyra å allt) på dryga två veckor, för att jag inte får ner tabletten. Som sköterska tog jag ju direkt och försökte hitta något ställe på tabletten där man skulle kunna dela den - nada! Vilket alltså betyder att man inte får dela eller mala ner tabletten. Undrar hur pass mycket skada det kan ha gjort barnet nu när jag inte tagit mina vitaminer... 

Å andra sidan sa min mamma, att när hon väntade på mig och mina småsyskon var det ingen som någonsin pratade något om folsyra eller vitaminer. Det får mig ju undra, ifall detta kan vara ännu ett trick från läkemedelsbranschen för att få oss köpa tabletter hit och dit. Just nu forskar jag ju inom ämnet (fast då om kvinnors hormonella preventivmedel) och har kommit fram en hel del obehaglig fakta om läkemedelsbranschen och vissa har tom bett mig att inte forska mer... vi får väl se.

Ännu ett snurrigt inlägg från mig.. sorry girls! Skäms Jag mår fortfarande inte bra och att äta - not so good. Har inte spytt på en vecka nu, men mår urk. Alla typer av aktiviteter får mig att må illa och bara tanken på mat får mig att rysa av obehag. Däremot skulle jag kunna äta isglass och dricka ISkallt vatten hur mycket som helst. Nordpolen nästa för mig?
    Jag har aldrig ätit folsyra med mina barn men dock tar jag en sådan där "vitamin för kvinnor" som jag köpt på Apoteket. Tror inte det är någn fara alls att du inte tagit dina vitaminer. Ät frukt och grönsaker istället om det går så är det ju nästan ännu bättre.
    blääääääääääää
  • Chetti
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-31 20:17:13 följande:
    Och nej folsyra är inget "trick", det är något kroppen verkligen behöver för att "skapa" bebisen.
    Jag lyckades skapa tre bebisar utan folsyra Skrattande
    blääääääääääää
  • Chetti
    Chetti skrev 2011-08-31 20:17:56 följande:
    Jag lyckades skapa tre bebisar utan folsyra Skrattande
    utan extra folsyra i alla fall haha Baby
    blääääääääääää
  • Chetti
    enlitenbitkaka skrev 2011-08-31 20:19:12 följande:
    Har du tagit multivitamin har du tagit folsyra Och du har ju haft tur precis som många kan ha otur...folsyrebrist kan leda till allvarliga fosterskador.
    Multivitamin har jag ätit i minst 10 år så då har jag väl fått i mig folsyra trots allt Skrattande

Har varit på två inskrivningar och aldrig har jag hört rådet att äta extra folsyra. Är det något BM ska ta upp med nygravida? För isåfall har inte min BM gjort det...
    blääääääääääää
  • Chetti
    Coriander skrev 2011-08-31 20:40:25 följande:
    Man får absolut göra RUL även om du gör KUB först. Utesluter inte varandra.

Förstår att du är orolig. Det är just den här tiden som kallas för "spökveckor", då man ännu inte kan känna bebisen och magen inte är så stor. Själv har jag också haft lite sådana oroliga känslor, fast jag har grav.symtom. Får göra KUB nästa måndag. Ska bli skönt att få bekräftat att h*n växer där inne. 

Det kommer att gå bra ska du se! {#emotions_dlg.flower}

I ena stunden är jag lycklig och klappar magen/pratar med pyret medan i andra stunden kommer de mörka tankarna.
    Jag har två friska barn och genomgick två problemfria graviditeter och då kommer tankarna på att varför skulle jag ha sådan tur att allt skulle gå bra en tredje gång?

Ja, nu har jag ju budat hem en massa mammakläder på Tradera också som jag vill inviga så snart de kommer.

Nej, det ska gå bra, det måste gå bra Obestämd
    blääääääääääää
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)