Inlägg från: Wielkip |Visa alla inlägg
  • Wielkip

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Lyckobebisen skrev 2011-09-19 13:15:12 följande:
    Undra vad C har. Vi har ju klämt på hennes mage och har inte känt nån jäkla kant som alla pratar om.. Men däremot har hon mage.
    kanten ska tydligen kännas om man gör "som gynekologer gör" för att mäta.
    När jag gjorde mitt vul så tog läkaren två fingrar inuti och kupade handen en bit under naveln utanpå och tryckte till  lite.
    Svår att förklara, låter både snuskigt och konstigt, haha, vet inte om man kan göra det på sig själv eller om det ens är att rekomendera, men det är så man "ska" känna livmoderns storlek iallafall :)
    BF: 6 mars 2012 Http://Troublewhore.blogg.se
  • Wielkip
    k girl skrev 2011-09-19 15:01:26 följande:
    Men kanten på livmodern känns även om man inte har ena handen inuti, det är ju så man mäter SF-måttet. Man kan be barnmorskan visa hur man känner kanten för jag tycker inte att det är speciellt lätt att hitta rätt.
    kanske när magen är lite större då, för jag har ju ingen synlig och när jag frågade min bm sa hon att man mätte med fingrar i och kupande hand :)
    Antar att fingrarna är till för att lyfta upp/fram livmodern, och det behövs ju inte när man fått synlig mage!
  • Wielkip
    k girl skrev 2011-09-19 15:07:56 följande:
    Ja, självklart, SF-måttet börjar man mäta först i v 20-25 beroende på var man går. Men apropå det här med bakåtlutande livmoder eller ej borde du ha hört det tidigare, tycker jag, om du har det. På mig brukar de alltid behöva undersöka livmodern rektalt också (vid vanliga gynbesök dvs) för att livmodern inte känns ordentligt på det sätt du beskriver med en hand i slidan och en hand som palperar buken.
    Hos barnmorskan menar du? För där har vi inte pratat något alls om livmodern, var i v.12 senast jag var där och då är det nog rätt vanligt att inte ha något put.
    Att min skulle vara bakåtlutande är något jag kommit fram till själv då jag är i v.17 imorgon och inte har någon mage alls (förutom imorse då :> )
  • Wielkip
    Quinny skrev 2011-09-19 15:11:39 följande:
    Men man känner väl livmodern ganska tidigt utanpå trots att det inte syns? När jg var på vul i v.8 och läkaren var osäker på om det var en normal graviditet, så kände hon på magen och kunde tydligt känna livmodern och att den kändes "gravid" som hon uttryckte sig..
    jag kan känna att jag är hård en bit över blygdbenet, varit sen v.9 ungefär, men inget mer.
  • Wielkip
    k girl skrev 2011-09-19 15:24:03 följande:
    Nja, jag tänkte mer på vanliga gynundersökningar eller besök hos barnmorskan, typ cellprovtagning. Du har ju inga barn sedan tidigare, jag tycker inte alls att det är konstigt att du inte har någon mage än fastän du går in i vecka 17 imorgon. I vecka 17 når livmodern inte så högt ur bäckenet, bara några centimeter.  Att din livmoder syntes väl när du var kissnödig beror väl på att kissblåsan trycker upp (inte ut, kissblåsan ligger under livmodern) livmodern en del. Alltså att livmodern tränger upp lite mer ur bäckenet än när blåsan är tom.
    Nej jag har bara varit på en gynundersökning i hela mitt liv, för typ 3 år sen, är bara nyss fyllda 20 så har inte fått några kallelser eller så än :)

Det kändes bara mest logiskt att jag skulle ha en lite bakåtlutande med tanke på att det finns en hel del här på FL som är gravida med första barnet som har kanonkulor redan, medans vi är betydligt färre med oförändrade put :)
  • Wielkip

och att den kan ligga ytligt eller djupt har jag inte ens tänkt på, aldrig kommit över någon info om att den sitter olika på det sättet ens! Bakåtlutande eller djup eller båda delarna antar jag att det är då :>

• Wielkip
    k girl skrev 2011-09-19 16:14:00 följande:
    Jag tror nog att det är mer regel än undantag att ha platt mage snarare än kanonkula i vecka 16 som förstagångsföderska faktiskt. Det är väl som med allting annat, att har man någonting att ventilera (typ tidigare missfall) eller någonting man vill berätta om eller visa upp (typ en stor mage eller att man känner bebisen dagligen i v 14) så gör man det. Det är ju inte roligt att visa upp sin blekfeta mage utan bebisput liksom.  Och när barnen är födda så fortsätter det precis så. I en tråd där någon frågar om när det är normalt att en bebis sitter själv kan du ge dig fan på att majoriteten som skriver har bebisar som suttit när de var 4-5 månader gamla...
    haha kan tänka mig det, kommer nog fösöka att inte hänga kvar på FL efter att bebin är född, har blivit avrådd från min BM att inte hänga här inne nu heller, men kan liksom inte låta bli.... :>
  • Wielkip
    IEmelieI skrev 2011-09-19 16:39:07 följande:
    dom tog ju med han så  han kommer ju överleva. Det är ju bättre än att han hade levt med sin mamma tills han fick klara sig själv och sen dö av svält eller pl´ågad och uppäten för att han inte ser dom andra rovdjurena
    jamen såklart, men att han blev övergiven från första början, att inte ens hans mamma ville ha honom :((((( och så söt!!
  • Wielkip

De  första meningarna är ju typ eldprovet för oss med gråtigt gravidhumör;

"Den rödpälsade sälen blickar ut mot vattnet. Där nere lever resten av kolonin på ryska Tyuleniy Island.
    Men ingen vill vara med honom.
    Han är utstött, och alldeles, alldeles ensam."

och så bilden på det, åh, orkar inte!

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)