• Nikis

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

k girl skrev 2012-02-15 09:46:00 följande:
    LYCKA TILL idag Jempalainen och hoppas att den blir helt underbar för dig!

Nikis: Ovissheten kan vara bland det värsta som finns. När man inte vet kan man ju inte ställa in sig på någonting och förbereda sig mentalt för det. Oavsett om man föder vaginalt eller om man föder med kejsarsnitt så har båda födslosätten sina komplikationer och sina fördelar, det är viktigt att komma ihåg. Det är egentligen inte konstigt att sjukvården vill styra in förlossningsrädda på vaginalfödsel eftersom kejsarsnitt är dyra och resurskrävande, men det är ju väldigt synd att det ska innebära att man skrämmer mammor. Jag är säker på att Qatteriin kan hålla med mig om att det inte så terapi fungerar, om det är bra terapi.     
    Precis så känner jag med. Ovissheten är den som är jobbig i det här. Jag kan inte riktigt förbereda mig. Iof så kan man inte förbereda så mycket inför vaginal förlossning heller, men jag skulle kunna vara inställd på att det blir så. Nu är jag inte inställd på något, vet dock att bebisen kommer att komma :) Som tur är, hehe.

Tror oxå det är så att de vill att man ska föda vaginalt för att snitt kostar massor, men att skrämma upp mammor är helt fel. Hoppas jag får svar på mycket av mina funderingar imorgon :)  
  • Nikis
    Isavanna skrev 2012-02-15 10:00:05 följande:
    Jag fick förklarat för mig att det innebär en större risk för både mamma och bebis med snitt, bla "behöver" bebisen trycket för att lättare få upp foster vattnet och få igång andningen. Det är tydligen större risk fö andningssvårigheter med ett snitt där vattnet inte pressas ut.

Sen är det ju en jätte stor bukoperation för mamman som kan medföra komplikationer.

Missförstå mig inte, jag tycker att det är jätte bra att det finns som alternativ, jag fick mitt snitt beviljat på psykiska skäl.

Men det är absolut fel av bm att försöka skrämma mamman. Hon som jag träffade visade mig helt enkelt fakta och hoppades att jag skulle ändra mig.

Håller tummarna fö att du snart får ett besked att rätta dig efter, ovissheten är verkligen det värsta.     
    Hmm jo tack jag vet riskerna, jag fick det ganska bra förklarat för mig. Inte så kul när det kanske inte finns något alternativ för mig till en vaginal förlossning att bara höra det dåliga om snitt. 

Men allt de där som du skriver nu, det va de jag fick veta av bm. det hade räckt med en gång.
  • Nikis
    Chetti skrev 2012-02-15 11:55:29 följande:
    Nikis: Tråkigt att du är så orolig och ledsen över snitt. Rynkar på näsan
    Jag skulle själv också bli jätteledsen om jag var tvungen att föda med snitt. Jag skulle känna mig snuvad på förlossningen på något sätt. Så jag förstår dig absolut!
    Så jag håller tummarna för att lilltjejen vänt sig om. Annars kan de ju alltid försöka vända henne eller att du försöker föda henne i säte. De kan ju mäta ditt bäcken och annat och se om det är fysiskt möjligt för dig att föda henne i säte.

Kramar Hjärta

Kgirl: Vad härligt att läsa att dottern börjat amma! Hoppas att det fortsätter i samma takt så ni snart får åka hem! Solig

Kramar {#emotions_dlg.flower}

Mammy: Verkligen tråkigt med BM besöket. Rynkar på näsan När du såg framemot hinnsvepningen och blir snuvad på det liksom... Du får kämpa på, en dag i taget. Snart har du bebisen här med eller utan hinnsvepning 

Kramar {#emotions_dlg.flower}              
    Vändningsförsök vågar jag mig inte på för dom säger att hon har så mycket navelsträng vid huvudet och att hon lätt kan trassla in sig :( Rädd att det blir akut snitt då eller vad det heter. 
    Hon ligger ju heller inte i säte och även om hon skulle de så skulle jag aldrig våga föda så :P haha
    Hon ligger ju på tvären och så går det inte att föda henne. Men ska bli spännande att se imorgon och förhoppningsvis få lite svar.. Krama 
  • Nikis
    Chetti skrev 2012-02-15 14:48:34 följande:
    Nikis: Ok, jag förstår. Hur kan bebisen få plats på tvären? De tvingas väl att lägga sig på något av hållen till slut, eller? Hoppas din redan lagt sig rätt nu utan att du märkt det.

Kram  
    hahahaha ja det kan man undra. hon har legat som en banan lixom, med ryggen uppåt och sen rumpan och huvudet på sidorna. Det är väldigt ovanligt med bebisar i tvärläge. ett barn av 200 ligger i tvärläge efter vecka 33. Mycket vanligare med säte. 

Kramar 
  • Nikis
    Carla82 skrev 2012-02-15 19:04:55 följande:

Här är hon några timmar gammal

Här alldeles färsk
    såå söt tjej :) Man blir ju bara sjukt mycket mer sugen av att se alla småttingar :)
  • Nikis

Hej. Orkar inte läsa igenom allt just nu, men tänkte uppdatera om hur det gick hos bm idag.
    Jag mådde redan när jag kom dit ganska kasst för jag och sambon hade tjaffsat och jag hade gråtit på förmiddagen och va väldigt nervös inför detta besöket.

Jag sa till min bm att jag va rädd för snitt och att det har vart jobbiga veckor för mig sen sist jag va där. så hon började prata om vändning och bla bla. Vilket jag inte ville. Blev lite arg på henne och sa att ingen kan ju tvinga mig.

Vi började med att titta på magen, hon satt i säte tjejen. Då började jag böla, haha väldigt känslig just nu. För säkerhets skull skulle hon kolla med ul, en dålig apparat, men man kunde iaf se vad som va upp och ner på bebisen. Jo men visst va de säte, även fast jag tyckte rumpan såg ut som ett huvud. Hon kände igen och började ändra inställning "kanske att huvudet är nere ändå" Kolla kolla med ul igen. Hämta en annan bm och fråga som kollar oxå. Jo men visst min bm hade fel.

Bebis ligger *trumvirvel* med huvudet långt långt ner i bäckenet, fixerad... :D jag började gråta igen. Av lycka :) Åååh jag är så glad.. Underbara underbara unge <3

Blodtrycket va bra oxå 120/80.
    Viktuppgång 4 kg på tre veckor :O OMG.... 13 kilo nu alltså.. Nu vill jag inte gå upp mer, det räcker nu tack..

• Nikis
    qatteriin skrev 2012-02-16 16:13:59 följande:
    Nikis: Åååååh gud vad glad jag blir för din skull!!! Låter som en helvetisk dag fram till att den vettiga bm kom och kollade, men åh vad härligt att höra!! Jag blir alldeles tårögd, jäkla hormoner! Fixerad och långt ner i bäckenet, där kommer den stanna tills den ska ut!! Åh vad underbart!!
    Tack så mycket :) Ja nu ligger hon där. Nu kan hon väll ändå inte ändra sig? :P
    Bm sa att hon kan komma när som helst och att hon tror att hon kommer komma innan bf, men vi får se hon kan ju lika gärna komma två veckor senare. Min bm har ju haft fel förut :P
    Jag är så jäkla glad!!! hihi Äntligen kan jag va lite glad igen :) 
  • Nikis
    Becka 77 skrev 2012-02-16 16:14:24 följande:
    Härligt Nikis! Då var det det du kände, duktig tjej Hurra!
    Jätte duktig flicka :) Vill att mamma ska må bra ;)
  • Nikis
    qatteriin skrev 2012-02-16 16:25:41 följande:
    Nikis: Nä jag skulle inte tro det. Gud vad härligt, nu får du slappna av och bara vara lycklig över den lilla tjejen där inne som fattat precis vad som gäller!
    Hon är så smart min lilla tjej :) hehe
    Man såg lixom på ul hur hon skruvade ner huvudet, men de gör dom väll även om dom är fixerade?  
  • Nikis

Nu får jag slappna av och släppa tankarna på snitt :) Nu är det bara att vänta och kanske njuta lite den sista tiden. Haha njuta va väll att ta i men men :) Glad är jag iaf.

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)