• Nikis

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Becka 77 skrev 2012-02-11 09:24:44 följande:
    Stinis - nja det känns inte som om det är förlossning på g. Men helt klart annorlunda än innan.

Tycker inte heller att det är för mycket begärt att gästerna tar med mat/fika. Vi har infört det lite som tradition bland vännerna (eftersom alla fått barn de senaste åren) att bjuda den nya familjen på mat. Så den nya familjen får välja om de vill komma hemifrån eller om mat och sällskap ska komma hem till dem. Alldeles utmärkt ju

Nu är det ju inte så långt kvar tills din lille ska få komma ut så jag tror inte att det är nån bra ide att hålla igång så där. Nej, snarare prinsessan på ärten stilen Lägg dig framför TVn med en massa gott och låt maken aktivera dottern. Be honom lägga henne i soffan hos dig när hon sover så att du får gosa med henne och sov middag tillsammans. Tror vi är många här som kan tänkas posta ett godispaket eller två till dig - så det är bara att sätta igång att önska! Kram

JN - tycker det låter så mysigt med dina shoppingturer med döttrarna. Och jag skulle inte heller köpt ny jacka så sent, de pengarna vill man ju spara till lite läckra smalkläder ist.

Det här med sömnen när man är gravid är ju minst sagt speciellt. Man vaknar ofta och går upp/bökar, somnar om, vaknar osv osv. Det finns många olika varianter. Men det mest frustrerande är ju när kroppen vill vila och hjärnan är klarvaken. Jag somnade ju om efter kl 6 och vaknade vid halv 9. Ligger fortfarande i sängen och hör och häpna: alla i hushållet sover! Det har aldrig hänt innan. När jag somnade om här på morgonen drömde jag att jag hade tio bebisar i magen och att vi var på neo. Några var så små att de låg i små askar typ Maizena och nån var så stor som en liten sumo. Väldigt mysko dröm....

Nikis - kan tänka mig att det är bra att stödja mjölkpåslaget genom att pumpa. Eftersom jag var tvungen att pumpa för att få ut mjölk som skulle sondas så vet jag inget annat och undrar lite hur bebisen ska få igång det själv
    Jaja :) Jag pumpade massor, hela tiden. Får väll göra så denna gång oxå, men de gjorde så ont och bröstvårtorna sprack och mjölken färgades rosa av allt blod.. äckligt tyckte jag :(
  • Nikis
    Becka 77 skrev 2012-02-11 11:06:26 följande:
    Oj sorry Qatteriin - scrollade fram och tillbaks här på mobilen men så blev det fel. Det blir dock intressant att höra från Jemps om det funkade bra.

Jo jag vet att en frisk och stark bebis fixar igång mjölken själv - det är ju konstigt annars. Men eftersom man levt uppkopplad i mjökmaskin några veckor med dottern så är ju det "normalt" för oss.

Nikis - provade du olika sorters pumpar förra gången? Tycker det låter väldigt smärtsamt Se till att få hjälp på bb. Pumparna på bb är väldigt effektiva och man brukar kunna hyra med sig såna om man behöver.
    Nej jag fick låna en ifrån bb. köpte aldrig någon själv, den va elektiskt. eller vad man säger. Hela bröstvårtan höll på att ramla av. Även fast man ställde in på låg så sprack ju såren hela tiden. ajaj. 
  • Nikis

Stinis: Ja själva mjölkstockningen va ju värre än allting annat. Usch vad sjuk man blev. Man fick inte heller information om amning innan när man va gravid tyckte jag. jag trodde aldrig det skulle bli så svårt att amma.. :(
    Jag är rädd för inflammation i såret efter ett snitt :( Hur länge ska man va tejpad? När kan man sola på ärret? har massa frågor. 

• Nikis
    Becka 77 skrev 2012-02-11 12:00:12 följande:
    Åh vad härligt Jempa!

Nikis - fy vad obehagligt. Kan bara hoppas att brösten är härdade sen sist. Det verkar så bland mina vänner som fått nr 2. När det gäller ärr ska de väl skyddas från solljus första året. Vet inte om det är skillnad med ks-ärr.

Här lossnade en dubbelt så stor bit slemmis när jag gick upp. Men i övrigt är det lugnt. Tror att maken äntligen börjar få fingrarna ur ..... och börjar fixa lite här hemma
    ååh så man kan inte sola i sommar dådå? det borde ju va samma med kejsarsnitts ärr som med vanliga ärr.. suck.. Ja jag hoppas mina vårtor tål mer denna gång ;) hehe men vi får se. Men det va verkligen jobbigt sist. Kändes inte som man ville ge den lille blodblandad mjölk heller Kräks
  • Nikis
    Stinis83 skrev 2012-02-11 12:15:23 följande:
    Nikis, men gud vad naiv jag känner mig, sånt där har jag inte ens tänkt på... :( Usch, känner nästan att jag skulle vilja ha ett informationssamtal innan inskrivningen 24:e feb. Jag vet bara att jag fått tips om att ha en tjock binda över såret så ingen byxlinning skaver. När jag opererade mitt knä sa de att jag skulle tejpa ärren första året när jag var i direkt solljus, annars kan de bli alldeles lila och fula. Men tejpar man med kirurgtejp så blir de bleka och fina :)

Ja fy fasen alltså... jag minns hur jag vaknade på natten och frös, så jag tog på mig mjukisbyxor och tjock mjukiströja. En stund senare vaknade jag och frös så jag skakade, så jag bad sambon lägga sitt täcke över mig. Till slut låg jag med mjukiskläder, raggsockor, tre täcken och hade kramper i hela kroppen. 40 graders feber trots att jag hade Alvedon i kroppen. Och det gjorde så vanvettigt ont i brösten! När jag skulle amma så kunde jag inte röra mig, sambon fick bulla upp mig med täcken och så fick han hålla dottern mot mitt bröst. När hon åt skrek jag av smärta. Gud vad jag hoppas att man slipper det den här gången... :) Nej, nån sån information fick man verkligen inte innan!

Här var det kört att vila... Så fort jag la mig blev bebisen hyperaktiv och levde rövare, och när jag lyckades slumra till ändå så kom sambon hem. Laga sig lite lunch kanske? :)
    Men lilla du man kan inte tänka på allting :) Det här om det blir kejsarsnitt oroar mig enormt, det är därför jag funderar så mycket kring allting. Har en kompis som blev snittad i december och hon rekomenderade att köpa stora mammatrosor som går över såret och även gå i mammabyxor. blää det känns sådär.. men en tjock binda låter ju bra, det blir ju som ett plåster då ju. 
    Hur länge ska man hålla på och tejpa då? tre månader eller??
    Är lite fundersam över hur det kommer att bli med städning här hemma och sådär :P kommer man kunna dammsuga, torka golv, tömma diskmaskinen? Jag är så rädd för att jag kommer bli helt invalid :P haha
    Ska du inte ha nå mer möte innan inskrivningen så du kan fråga lite frågor?

Förstår inte varför man ska råka ut för mjölkstockning mitt i allt :P Jag kommer ihåg att jag fick ringa bb och säga att vi va tvungna att byta tid för sonen skulle på nån såndär hörselkoll när han va fem dagar eller något. Jag sa att jag hade 41 i feber och dom sa att jag skulle in direkt. När jag kom in låg tempen på 34. Usch vad dålig jag va. Fick ligga inne med dropp i fem dagar och över min födelsedag :( Inte en jävel sa grattis till mig fasten jag va tvungen att upprepa mitt personnummer varje gång som skulle sätta nytt dropp. jag va deppig :P 
  • Nikis
    Daysis skrev 2012-02-11 13:49:36 följande:
    Nikis - de flesta bikinitrosor täcker snittärr bra så du kan nog sola och bada som vanligt i sommar även om det blir snitt. Min kompis snittades 25 mars förra året och hon hade vanlig bikini på stranden i somras..
    haha tack, fast iof så vet jag inte om jag kommer vilja klämma mig i en bikini i sommar :P haha. de va nog lite dumt att ens tänka tanken. hehehe
  • Nikis
    Daysis skrev 2012-02-11 15:49:32 följande:
    Isavanna - Nä, förstår att de är lite jobbigare att kunna vila när det kommer fler barn på besök.. Men som du säger det är ju trevligt med sällskap så förhoppningsvis överväger det de jobbiga

Nikis - Jag betvivlar att det blir nån bikini för mig heller i sommar och för min del kommer det inte bero på nåt snittärr

Jag har varit ute i skogen med barnen och vi gick nästan tre km, och hjälp vad det spänner i magen, det riktigt värkte i magen efter en stund.. När jag slutar jobba om två veckor ska jag försöka gå tre-fyra km varje dag, betvivlar dock att det kommer skynda på bebisen, men det kan ju helt klart vara värt ett försök..
    haha ja det kommer inte vara snittärret som gör att jag inte tar på mig bikini i sommar :P hahaha
  • Nikis

Passar rätt start sängkläderna till ikeas täcke och kudde? det verkar inte heller vara samma mått, men har för mig att någon skrivit tidigare att det passar?

• Nikis
    micksaan skrev 2012-02-11 19:33:09 följande:
    Vi har inte rätt starts påslakanset men det ska tydligen vara samma mått och det fungerar utmärkt på Ikeas täcke och kudde tycker jag. :)
    125x110 på ikeas och 130x100 på rätt start så de är ju lite skillnad. 
    tycker rätt start har väldigt fina sängkläder men lite andra mått alltså..  
  • Nikis
    Nikis skrev 2012-02-11 19:48:19 följande:
    125x110 på ikeas och 130x100 på rätt start så de är ju lite skillnad. 
    tycker rätt start har väldigt fina sängkläder men lite andra mått alltså..  
    det är ju ändå 10 cm skillnad på bredd.. :/
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)