• Anonym (Vill ha ett slut)

Missfall - cytotec behandling.. eran erfarenhet därefter?

Hejsan
    jag fick för 2 vekor sedan reda på att jag hade en obefruktad graviditet och därmed ett väntat missfall.. ( v. 10+6)

Idag har jag varit på blödar kliniken och fick cytotec tabletter med hem för att hjälpa kroppen lite.
    Jag tog pillerna vid 17 tiden och för en timma sedan (01.00) fick jag börja handtvätta sängen för jag blodat ner allt.
    Gick in på toaletten och kände en relativt "stor" klump komma ut - fruktansvärt obehagligt!  
    Nu blöder jag kraftigt och vågar inte gå och lägga mig igen så jag sitter med en plastpåse som underlag i soffan och försöker hålla mig vaken och sysselsatt. Orkar inte göra rent min sida av sängen igen och riskera och väcka min man som ska upp tidigt och till jobb.

Nu kommer mina frågor till er..

Hur länge blöde ni och hur kraftigt?
    När fick ni er ägglossning eller mens därefter?
    Är det endast 1 klump eller flera som kommer ut? ( har läst olika här och hoppas innerligt att det inte kommer fler! ) 
    Hur långt tid innan ni blev gravida igen?

Tusen tack för svar och jag beklagar djupt för er som redan lidigt genom detta.. 

• Svar på tråden Missfall - cytotec behandling.. eran erfarenhet därefter?
  • Ramborg

Kommer inte ihåg hur länge jag blödde tyvärr, sånt där borde man skriva upp men det tänker man ju inte på när man är mitt i det... För mig kom det klumpar bara en gång och då satt jag på toan, jag blev rädd för det ser ju för hemskt ut, blod överallt. Jag hade ganska lång tid till efterkontrollen och då upptäcktes att allt inte var ute, så jag fick skrapas. Det var jag jätterädd för, har aldrig blivit sövd förut, men det var inte alls farligt. Cytotek var värre faktiskt. Därefter hade jag en mens emellan och är nu gravid i v 32. Skulle jag gjort något annorlunda är det väl att försöka få komma på efterkontrollen lite snabbare.

Jag beklagar sorgen, vet hur det känns.

• Ramborg

Förresten, angående tiden: Barnet som blev missfall skulle ha fötts i februari och barnet jag bär nu ska födas i augusti samma år.

• Gurkburk

Jag fick tabletter för att sätta igång missfall för 1 1/2 vecka sedan. Det kom kraftiga blödningar samma kväll och kramper, men värsta blödningen inträffade först efter två dagar. Då fick jag sitta i duschen och bara låta det rinna ur mig i två timmar samtidigt som jag hade fruktansvärt ont. Hade kraftiga blödningar till och från i en veckas tid, men inte lika mycket som där på andra dagen. Ringde vårdupplysningen och fick rekommenderat att köpa järnsulfat på apoteket.

Senaste två dagarna har det bara kommit små bruna flytningar. Någon större klump har jag inte upplevt, bara små klumpar som varit slemmiga och mörka. De återkom dock så länge jag blödde kraftigt.

Ska på undersökning på torsdag för att se att allt har kommit ut som det ska. Hoppas verkligen det för jag vill inte skrapas.

• Anonym (MA)

Störtblödde flera timmar (satt på toa hela tiden,ingen mening resa sig upp ens!), som vanlig mens några dar till och litegrann i ytterligare två veckor-totalt 2,5 vecka

Mensen kom efter 6.5 vecka vilket innebär att jag inte hade äl den månaden,det är väldigt vanligt att den uteblir vid så pass sena missfall

Är det endast 1 klump eller flera som kommer ut? ( har läst olika här och hoppas innerligt att det inte kommer fler! ) 
    Det var tjocka massor fö rmig! Inte en sammanhållen klump alltså utan det blev tjockt på toabotten...

Har svårt att bli gravid. Tog 14 försök till,men sen har jag haft fler missfall så ännu inga barn efter tre års försök till-fem år totalt.

Ok tack för svar.. kände mig så ynklig som man satt i soffan på en willys påse helt ensam mitt i natten :)

Efter klupen i natt ( rätt stor efter vad jag kunde känna och se ) så blödde jag lite grann.. Nu har det inte kommit något på 15 timmar..

Jag ska till efterkoll först på måndag om 6 dagar och vill verkligen inte skrapas!

• Ramborg

Hoppas du slipper skrapning, men det är verkligen inte så farligt som det låter med skrapning. Jag var fånigt nog mest rädd för "nålen" de sätter i handen, men det är ingen nål, det är en mjuk plastgrej.

Jag är inte rädd för att alla har berättat skräck historier eller sådant.. jag blev avskräckt när jag jobbade på kk och var med till skrapningar som en av personalen. Att vara nedsövd och lyckligt ovetande så går det an. Men jag vet vad som sker när man väl sover.. och det skrämmer mig något fruktansvärt.. 

• Ramborg

Oookej... Då vill jag be dig att inte berätta mer om just den delen...

• Anonym

Det kan komma flera klumpar. Men hellre att de kommer ut av sig själv än att man måste göra om alltihop. Man vill ju bli "klar" så snart som möjligt så man kan börja på ny "kula" snart igen.
    Jag upplevde det som att jag blödde mer just timmen innan klumpen kom ut. När den väl va ute så lugnade det ned sig. Typ vanlig mens. Jag har börjat känna igen när det är en klump påväg.

Jag blödde ett par veckor. Sen uppehåll. Sen kom det mer blod någon vecka efter med någon mer klump.
    Ang. känslan när det kommer en klump. Egentligen är det ju inte värre än att dra ut en tampong. (försöker inbilla mig det i alla fall) Men jag kommer aldrig någonsinn att glömma den känslan. Usch och fy. Det är så ledsamt.

Hoppas det värsta är över för dig nu, 

Ramborg skrev 2011-06-21 18:32:16 följande:
    Oookej... Då vill jag be dig att inte berätta mer om just den delen...
    Jag ber om ursäkt om jag skrämmde dig det var inte min mening.. jag vet inte om det är jag som är känslig eller vad men där är ju en grund till varför man blir sövd.. 

• Ramborg

Ingen fara, men vissa saker föredrar jag att inte tänka på. Ungefär som hur det egentligen går till när dom tillverkar korv!

Hur mår du nu?

Så sant som det är sagt :)

Nja sådär jag gick på jobb i natt och plötsligt medans jag stod inne hos en patient börja jag blöda igen.. detta var nu inte mycket men det känndes destu mer så jag fick ringa till min kollega så hon fick ta över så jag kunde springa på toaletten.. tur nog så hade jag förberet mig med extra trosor o.s.v. Det sluta snabbt igen och sen har det inte varit något därefter..

Får nog vara redo på fler omgångar.. hoppas bara innerligt det inte sker på tåget till jobb!
    Men hellre ut med allt på egen hand..
    Tack för omtanke! 

• Anonym (xXxXx)

I 10 dagar, lite mer än mens.

Jag fick en mens efter ~45 dagar. Kommer inte riktigt ihåg.

Det var en klump för mej. Den kom ut på sjukhuset så de undersökte den och sade att allt var med i den. Det kan ju bli fler om den går sönder antar jag, men om det kändes som en stor klump så är det ju troligt att det var allt.

Direkt efter den andra mensen, dvs den första gången jag hade sex efter missfallet, vilket var ca 60 dagar efter.
  • Anette70

Lika snabbt som smärtan kom lika fort försvann det. Idag har jag normal mens och inte alls ont. Skulle bytat ut cytotec mot skrapning igen lätt som en plätt. De stack hål på livmodern då och det var inte skoj. Var sjukskriven flera dagar men idag kan jag jobba som vanligt. Skönt det. Bara positivt med piller men lite äckligt med alla klumpar.

• Anonym (MA nyss)

Har precis gjort medicinsk abort med cytotec efter att fostret upptäcktes vara dött vid UL v.11. (Det hade dött mellan v.9-10). Fick vara på sjukhuset medan jag tog tabletterna och de kollade att allt kom ut. (tydligen rutin på vårt hemmasjukhus att alla vars foster levt och passerat v.8 får göra behandlingen på sjukhus eftersom det finns risk för en större blödning).

Fick ta en tablett 2 dagar innan som stoppade graviditeten (vilket iofs inte behövdes eftersom fostret redan dött, men de sa att det förkortade behandlingstiden). 
    Fick sedan 4 cytotec när jag kom in till sjukhuset på morgonen, sedan två till efter 3h och ytterligare 2 tabletter efter 3h. 

Först gick vattnet efter nån timme - var ingen som förvarnat mig för detta, så kändes lite absurt, haha.
    Sen kom det en stor klump efter ca 4h. Därefter kom det två större bitar som enligt barnmorskan var delar av moderkakan.

Tyckte allt som allt att det gick bra, hade inte särskilt ont. Fick ju värktabletter som tog bort det mesta. Kan rekommendera att gå upp o gå, för det blev värre om man satt still.

Skulle absolut välja tablettalternativet om jag var tvungen igen, men hoppas såklart slippa.

• Isprinsessa

Positiv upplevelse med Cytotec! Fick ma i v11,sökte för blödning som mens med liknande mensvärkar,gjorde vul och den hade dött :( v7.

Blödde knappt något,slemhinnor kom ut. Som geleklumpar ganska små som femkronor.

Låg först skräckslagen och vänta på störtblödningar och smärta.

Inget kom!

Mindre blödning med klumpar,ömt underliv.

Va på vul idag för jag va säker på att den ej hade kommit ut och allt va ute!

Svar på tråden Missfall - cytotec behandling.. eran erfarenhet därefter?