Inlägg från: Anonym (MA nyss) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MA nyss)

Missfall - cytotec behandling.. eran erfarenhet därefter?

Har precis gjort medicinsk abort med cytotec efter att fostret upptäcktes vara dött vid UL v.11. (Det hade dött mellan v.9-10). Fick vara på sjukhuset medan jag tog tabletterna och de kollade att allt kom ut. (tydligen rutin på vårt hemmasjukhus att alla vars foster levt och passerat v.8 får göra behandlingen på sjukhus eftersom det finns risk för en större blödning).

Fick ta en tablett 2 dagar innan som stoppade graviditeten (vilket iofs inte behövdes eftersom fostret redan dött, men de sa att det förkortade behandlingstiden). 
    Fick sedan 4 cytotec när jag kom in till sjukhuset på morgonen, sedan två till efter 3h och ytterligare 2 tabletter efter 3h. 

Först gick vattnet efter nån timme - var ingen som förvarnat mig för detta, så kändes lite absurt, haha.
    Sen kom det en stor klump efter ca 4h. Därefter kom det två större bitar som enligt barnmorskan var delar av moderkakan.

Tyckte allt som allt att det gick bra, hade inte särskilt ont. Fick ju värktabletter som tog bort det mesta. Kan rekommendera att gå upp o gå, för det blev värre om man satt still.

Skulle absolut välja tablettalternativet om jag var tvungen igen, men hoppas såklart slippa.

Svar på tråden Missfall - cytotec behandling.. eran erfarenhet därefter?