Inlägg från: Jennnyn |Visa alla inlägg
  • Jennnyn

Träningsnördar - här samlas vi!

Annika i Gbg skrev 2011-07-12 22:56:25 följande:
    Hej Alla! Tack gode gud att man inte bor i Frankrike... Det har varit croissanter, baguetter, vin, öl och kaffe i en hel vecka. Förvånad  Min mage är helt pajad. Har gjort korta morgon-yoga-pass men inget mer. Men åh,så kul att träffa söstra mi! Imorgon böjar jag jobba efter semestern och nu blir det hårdkokt träning och Lchf igen. På något sätt skönt att komma in i rytmen igen, på ett annat litet trist att semestern är slut. Kram på er alla träningsnördar, sov gott!
    Härligt att du haft det bra! Ibland måste man släppa det strikta livet lite och kunna njuta av sin semester fullt ut. Det är just efter sådana tillfällen träningsmotivationen kommer tillbaks och man är taggad att ge sig "på att" igen!
  • Jennnyn

Idag har jag haft träningsledigt. Har kört igenom hela kroppen nu under ett par dagar, med rygg + biceps i lördags, axlar + triceps + bröst i söndags samt ett ordentligt ben och mage-pass igår. Idag har det blivit en massa promenerande med hunden för att lyssna på musikunderhållning på torget och sedan syndade vi med glass. Bör jag nämna att jag redan ätit en glass tidigare under eftermiddagen...Jaja, ibland får man I morgon är det slutvilat!

• Jennnyn

Idag vaknade jag med migrän och en kraftig låsning i nacken. Detta resulterade i att jag fick proppa i mig starka mediciner, vilka man blir ganska dåsig av. Nu har migränen släppt, men har fortfarande ont i huvudet. Låsningen i nacken är dock kvar och jag kan knappt röra huvudet åt höger. Ingen träning för min del, med andra ord. Synd, för jag hade sett fram emot att köra BodyPump idag....

• Jennnyn
    Scratchy skrev 2011-07-13 17:15:45 följande:

Hej! Ni verkar ju störtsköna i den här tråden (som människor som tränar brukar vara).

Jag skulle vilja ha lite råd (och gärna lite uppmuntran). Jag tränade kampsport när jag var yngre, men fick problem med hjärtat. Efter att ha åkt ambulans från flera träningar så la jag ner all träning.

Nu är hjärtat opererat och jag kan träna som jag vill. =D

Problemet är bara att jag misslyckas kapitalt med träningen hela tiden. Jag blir alldeles för ivrig och sliter ut mig, blir sjuk, väntar tills jag blir frisk och börjar om på samma grej igen. Så nu har jag tänkt att jag borde sätta upp mer långsiktiga mål, så jag har bestämt mig för att vara i perfekt form till beach 2012.

Jag är naturligt smal (på gränsen till spinkig) och har svårt att lägga på mig vikt. Och det är muskler jag vill ha.

Några tips på hur jag ska lägga upp de första månaderna?

Hej! Välkommen
    Läskigt med hjärtproblem, men vad skönt att du kan få börja träna igen!

För att inte överanstränga dig tycker jag att du börjar med att träna två gånger i veckan, för att sedan öka till 3 gånger efter hand. Jag tycker att du ska satsa på att köra en lättare uppvärmning såsom rask promenad på löpband i cirka 10 minuter och sedan köra igenom hela kroppen, med någon basövning per muskelgrupp. Jag hade börjat med att köra maskiner, vilka oftast har tydliga anvisningar hur övningarna ska utföras. Exempelvis axelpress, bröstpress, någon ryggövning (sittande rodd eller latsdrag t.ex. Googla om du är osäker på vad jag menar). Benpress, biceps + triceps i kabelmaskin eller med hantlar. Avsluta med någon magövning, antingen i maskin eller situps på pilatesboll alt. plankan. Tänk på att alltid ha en spänning och stabilitet i magmusklerna när du utför alla övningar, svanka inte. 

Börja med lätta vikter och fler repetitioner, exempelvis 15 x 3. Lagom startvikt är då de tre sista repetitionerna i varje set känns tunga. Var noga med att stretcha efteråt och äta mycket proteiner, vilket hjälper till vid muskelbyggnad. Eventuellt kan du inhandla något proteinpulver att dricka efter varje träningspass. Drick även mycket vatten. Både före, under och efter träning! Tänk på att det är viktigt att musklerna får en ordentlig återhämtning efter varje pass. Kör till exempel aldrig samma övningar två dagar på rad.

Fråga gärna om det är något du undrar över!
  • Jennnyn
    Birdie skrev 2011-07-13 17:20:02 följande:
    Vilken mysig tråd.
    Tänkte höra om ni hår några tips på träning man kan göra själv.
    Kommer dröja några månader innan jag kan börja på gym men vill liksom börja redan nu.
    Springa är något jag inte klarar av på grund av astma. Så vill gärna kunna träna till mig en smalare midja, några bra tips?
    Hej och välkommen du med

Träning du kan utföra hemma är exempelvis:
    utfallssteg
    armhävningar
    dips
    rumplyft
    rygglyft liggandes på mage
    plankan
    situps

Googla på bilder på de olika övningarna så ser du hur de ska utföras, om du är osäker
  • Jennnyn
    Jennie med ie skrev 2011-07-13 22:57:46 följande:
    Ikväll är jag glad Det har ju varit tröööööööööögt med träningen på sista tiden men idag kändes det riktigt bra. Kanske för att det inte varit så varmt idag. Kanske för att jag varit väldgt noga med maten. Kanske en kombination. Oavsett känns det härligt att ha brutit den tröga trenden.

Det blev drygt 40 minuter på crosstrainern, på medelmotstånd kanske man kan säga och en snittfrekvens på 122 spm. Sen styrka för biceps+underarm och bröst, 45 minuter. Jag fick ont i sista övningen, bicepscurlen i dragmaskin, och avbröt då direkt. Det var antagligen ingen fara men det kändes onödigt att riskera nåt när jag ändå var i slutet av passet.

Sen är det nog dags att köpa nya träningsbrallor när man måste ha skärp för att hålla dem uppe va? det kan få bli min extrabelöning vid minus 30 kg som är målet efter semestern, ligger på minus drygt 28 nu.
    Bra jobbat! Visst är det härligt när träningen flyter på bra? Kanske är det dags att köpa nya träningsbrallor nu, ja... Det är härligt när man kan handla mindre storlekar! 28 kg är riktigt imponerande och två ynka kilon till kommer du fixa galant! Själv har jag gått ner 15 kg, men har nu stått still i flera månader. Känner mig ganska nöjd med min nuvarande vikt, så nu gäller det bara att fortsätta behålla den.
  • Jennnyn
    Scratchy skrev 2011-07-13 22:59:50 följande:
    Tack!

Jag är lite förvirrad på kolhydraterna och proteinerna. Jag vill ju lägga på mig muskler och då är proteinerna viktigast eller? Men samtidigt behöver jag kolhydrater för att det är viktigt att fylla på depåerna?

Alltså ska jag äta mycket av allt
    Ät på regelbundna tider och se till att få i dig bra fetter. Minst två mål lagad mat per dag. Istället för smörgås till frukost så välj stekt ägg/äggröra och bacon. Då får du i dig både fett och bra med protein. Ägg har ett högt proteinvärde. Uteslut lättprodukter och välj istället produkter med högre fetthalt. Nötter är ett bra mellanmål som innehåller naturliga fetter. Innan träningen kan du fylla på med extra kolhydrater och direkt efter passet dricker du proteindrink, eller äter något annat proteinrikt. Eventuellt kan du även inhandla någon form av gainer som även innehåller kolhydrater. Både rent protein och gainers finns att köpa på hälsokostbutiker eller på webbshoper som säljer träningstillbehör.

Satsa på styrketräning i första hand, istället för konditionsträning. Skaffa ett gymkort och be om en gyminstruktion, så att du får en ordentlig genomgång av olika övningar. Gyminstruktion brukar ingå i de flesta medlemsskap. Annars är det lätt att man kanske felbelastar utan att egentligen veta om det. Kanske är därför som du slitit ut dig ett flertal gånger.

Det finns bra styrketräningspass i gruppform. BodyPump till exempel, vilket är skivstångsträning där hela kroppen tränas igenom. Många gånger är det roligare att träna i grupp!
  • Jennnyn
    Fattig student skrev 2011-07-14 12:14:28 följande:
    Efter träningen blev det en banansmoothie och FinnCrisp med äggvita och philadelphiaost. Vad äter ni efter träningen?
    Jag brukar direkt efter träningen dricka en proteinshake. Den har jag med mig och blandar till direkt i omklädningsrummet innan jag duschar. Sedan efter någon timme ser jag till att få i mig något proteinrikt såsom kött/kyckling/fisk med långsamma kolhydrater till. Tränar jag sent på kvällen brukar jag äta kesella med bär alternativt smoothie gjort på vaniljyoghurt, proteinpulver och frysta bär. Brukar även försöka se till att få i mig lite fetter i form av nötter, avokado eller liknande.

Dock kan jag villigt erkänna att jag fuskat en jäkla massa nu under sommaren och ätit mindre nyttigt. Har blivit en massa glass nästan varje dag. Är ett riktigt glass-freak sommartid
  • Jennnyn

Träningsfritt idag med för min del! Har fortfarande en rejäl låsning i nacken, även om det börjar kännas bättre. Får nog avvakta tills i morgon tror jag. Fick dock ändå en form av träning då jag fick promenera (hade självklart ingen tillgång till bil idag!) med en av katterna i kattbur till veterinären, vilket är ett par kilometer fram och tillbaks. Han hade slukat hundens hjärtmedicin och fick "magpumpas". Att gå och bära på en kattbur är faktiskt jobbigare än man kan tro Bör jag nämna att det ösregnade och blåste halv storm ute? 1500 kr fattigare är man nu...jäkla katt!

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!