Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Träningsnördar - här samlas vi!

Amazina skrev 2011-06-27 23:27:46 följande:
    Det här med pulsen är väldigt individuellt och man bör egentligen bara mäta med sig själv och jämföra sina egna prestationer. Den kan t ex bero på vätskebalansen, Hb, syremättnad i blodet, ålder och kondition mm. Anledningen till att pulsen ökar vid ansträngning är att kroppen ställer krav på en högre hjärtminutvolym (Dvs den mängd blod hjärtat pumpar ut i aorta per minut). Kravet uppstår när behovet av att tillföra syre till cellerna och transportera bort slaggprodukter, tex koldioxid ökar. Hjärtminutvolymen ökas antingen med ökad slagvolym eller ökad frekvens. Ju mer vältränad man är desto starkare är hjärtmuskeln= större slagvolym vilket också gör att man kan belasta sig mer till en lägre puls.
    Ett bra mått på hur fit man är är att mäta vilopulsen. Ju starkare hjärta du har desto lägre vilopuls. Kolla direkt när du vaknar på morgonen innan du stiger upp och jämför ditt värde otränad/tränad. Gunde Svan hade en puls på 32 när han tränade som mest.
    Dina värden säger mig tyvärr inte så mycket... Jättebra dock att powerwalka i lutning! Det får man snygg röv av!
    Tack för svaret!! Ska försöka komma ihåg att kolla pulsen imorgon
  • Jennie med ie

Idag körde jag till parken vid idrottsplatsen för att ta en joggingtur. Men det var en sån jädra massa pollen i luften att jag kände att det inte var lönt att ens försöka... Satans allergi. Men jag powerwalkade. I 75 minuter. En bit över 10.000 steg. Och avslutade med att rusa upp, och jogga ner, för en rejäl backe 10 gånger.

• Jennie med ie

Sådär ja, då är jag igång igen efter en knapp veckas slöande. Eller slöande och slöande förresten, det har varit en hektisk helg med en heldag i Göteborg på fredagen inkl. Iron Maiden på kvällen och sen bröllop på lördagen. Det blev en del gående, och en del dansande, och en aldeles för stor del alkohol och fel mat Men idag: nya fräscha tag. Med första passet benstyrka sen jag kände av min bristning i låret för några veckor sedan, och 25 minuters jogging. Låret sa ifrån litegrann vid de sista repsen på bencurlen, annars var det helt OK. Jag körde ett snäpp lägre på vikterna än jag gjorde förra gången, för säkerhets skull liksom...

• Jennie med ie

Jomenvisst. Idag lyckades jag glömma både strumpor och vattenflaska när jag gick till gymet. Men, det fick gå ändå. Att springa i träningsskorna utan strumpor kändes inte så trevligt, så det blev crosstrainer istället. 45 minuter, inga intervaller idag utan samma hastighet och motstånd hela tiden. Rejält slut var jag ändå... Sen vidtog 50 minuter styrka för mage och rygg. Ingen planka dock Vattenflaskan saknade jag, under trekvarts konditionsträning vill jag gärna fylla på litegrann men nu fick det gå utan för jag ville inte pausa. Sen blev det vätskekontroll i omklädningsrummet före och efter styrkan. Jag kan väl säga som så att pooldoppet här hemma efter middagen satt fint!

• Jennie med ie

Bra jobbat Amazonas!! Själv hade jag nog gett upp redan i förväg

Idag planerar jag ett nytt pass på gymet. Och ett imorgon. 4 dagar på rad. För sen på fredag går jag på semester och tänker åka raka vägen hem från jobbet och bli serverad grillad midda och gott vin

• Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-07-06 13:46:40 följande:
    Idag gick jag upp till gymmet för att träna. Upp på löpbandet och sprang i 9 minuter. Sedan stopp. Motivationen var som bortblåst.
    Jag ska försöka mig på ett pass innan middag så får jag se om jag finner någon lust då. Har känt mig så trött de senaste dagarna. Kanske någon ev infektion spökar. Känns konstigt i alla fall. Jag som älskar att springa bort all överskottsenergi.
    Skumt. Tråkigt att det kändes så. Jag hoppas det är nåt högst tillfälligt och INTE nån infektion.
  • Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-07-06 15:09:25 följande:
    Javisst är det skumt! Hur går det för dig med löpande nu när låret verkar ha återhämtat sig?
    Jag har bara sprungit en gång sedan dess, och då 25 minuters lättare jogging. Jag hade inte orkat mer, vet inte om löpningsuppehållet minskat orken elle rom det var en tillfällighet. Men det kändes OK i muskeln i alla fall. På efterföljande benstyrka kändes det lite vid sista repsen på bencurlen men ingenting efteråt. Igår blev det crosstrainer och då kändes det också OK. Ikväll ska jag se om jag är sugen på lite intervaller på löpbandet, ett riktigt test för låret...
  • Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-07-06 15:25:39 följande:
    Jag vet att ens kondition är en färskvara, men hur länge ett uppehåll ger en negativ effekt vet jag inte. Tänkte köra lite intervaller med, känns lättare fast tuffare på något sätt, än att bara springa i samma tempo hela tiden.
    Ja jag gillar intervallträning, det känns tuffare och därmed roligare, och samtidigt behöver jag inte hålla på så länge att jag blir uttråkad

ja kondition är en färskvara, men är i regel ofta hyfsat lätt att ta igen om inte uppehållet varit alltför stort.
  • Jennie med ie
    Shaun the sheep skrev 2011-07-06 18:37:59 följande:
    Hej allihop!

Jag har en fråga till er självutnämnda träningsnördar
    Det är så att jag började träna på gym för en vecka sen. Jag är lite småtjock i ärlighetens namn,
    och konditionen är lika med noll. Men jag kämpar på, jag vägrar mesa och pushar mig själv så att jag känner mig 100 % nöjd efter träningspassen. Problemet är då att jag har fått ont i benet,
    och jag vet inte om det beror på en skada eller träningsvärk. Jag har tränat både styrketräning och kondition,
    och sprungit på ett löpband. Det gör ont i vaden, och lite även på framsidan av benet. Det gör inte ont hela tiden,
    men när jag belastar benet eller det kommer ikläm eller hur jag ska säga. 

Vad tror ni, kan jag ta ett pass imorgon? =)          
    Det är svårt att veta om det du har är träningsvärk eller nåty som beror på överbelastning eller begynnande skada. Har man själv varit med om båda känner man i regel skillnaden, men det hjälper ju inte oss/dig här. Har du ont på ett specifikt ställe på vaden, en viss punkt, eller är det mer allmänt liksom? Är det det sistnämnda tyder det mest på träningsvärk... men lita inte för mycket på mig

Har du haft nån vilodag under veckan? Eller har benen belastats med löpning och annat, benstyrka och så, varje dag? Om inte annat kanske det är dags för en eller ett par vilodagar nu....
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!