Träningsnördar - här samlas vi!
Lite småstörda är vi nog allihopa
I´m back!! Tror jag... Låret kändes bra idag, så jag testade först att gå på bandet 5 minuter. Kändes fortfarande OK, så jag började jogga. 5 minuter... sen 5 till... och till slut blev det 25 minuter. Sen vågade jag inte mer, första rejäla passet efter att jag kände muskelbristningen behöver man ju inte vara dum och ösa på. Avslutade med lite mer gång. Och det känns fortfarande OK i låret. hurra!
45 minuter styrka för mage och rygg/skuldror blev det efteråt. Raka och sneda crunches, sidodrag med hantel och crunches i maskin samt bålrotationer. Ryggresningar, hantelrodd, rodd i dragmaskin, "bakvänd crunch" i maskin samt rodd i maskin. Och plankan.
Eftersom jag är vegetarian är mina matdagar kanske inte så intressanta för er andra men hojta om ni är nyfikna...
Torsdagens lyckade test av lårmuskeln gav mersmak. Igår blev det ingen träning, det fanns inte tid för det, inte ens nån dans kring stången (jag och sonen sov middag istället ). Men idag ska jag dit, om en stund. Jag vågar inte köra på 100% än, men kanske lite powerwalk i varierande uppförsbacke? Och sen blir det nog styrketräning för bröst och biceps.
Torsdagens kombo av mage och rygg kändes förresten jättebra, så den ska jag nog fortsätta med. magen tränas ofta sekundärt när jag tar ryggen, och tvärtom, och jag kunde samtidigt pressa mig ganska mycket. Igår hade jag rejäl träningsvärk i magmusklerna
Bakis är jag inte Men det blev en hel del vin igår och tidigare under våren, sen jag började gå ner i vikt och träna, har jag haft väldigt låg tolerans mot alkohol (i meningen att liten mängd ger berusning) men igår verkar kroppen ha tålt det för jag är pigg och glad idag och var inte särskilt rund under fötterna igår. Vi får se om det är tomt på gymet sen, eller om folk försöker träna bort baksmällan
En matdag för min del, en dag då jag tränar eter jobbet t ex, kan bl a se ut såhär:
Frukost: mager kvarg, naturell yoghurt och bär.
Mellanmål: kokt ägg
Lunch: hemmagjord quornfärsburgare med burk-bearnaisesås och wokade grönsaker (t ex broccoli, sockerärtor och paprika)
Mellanmål: cottage cheese med rödlök, paprikapulver och örtsalt.
(Träning....)
Efter-träningen-mål: Weider Muscle protein (½ flaska, de är stooora)
Middag: bönsallad med vitlökssås
Kvällsmål: oststavar
Det låter som att jag äter hela tiden och det gör jag nästan också. 2½-3 h mellan måltiderna. Men lite i taget. Funkar skitbra...
Jag har märkt att eftermiddags- och kvällsträning är min grej. Powerwalk funkar på morgon och förmiddag, men inte nåt högintensivare och inte styrketräning. Det är som att min kropp vill ha minst 3 måltider i systemet innan...
Bas-sortimentet ser ut ungefär såhär på "mina" hyllor:
Cottage cheese
Kvarg
Ägg (både råa och kokta)
Smör
Burk-bearnaisesås.
Tzatziki
Naturell yoghurt av något slag
Minimjölk
Gainomax recovery
Weider MuscleProtein
Proteinshake (minns inte vad sorten heter, sån med kapsyl liksom)
Pepsi Max, min stora drog här i livet
Västans 10%-iga KRAVmärkta ost
Tomater, sockerärtor, broccoli eller blomkål, lök, morot och lite andra grönsaker
Det ovan MÅSTE alltid finnas hemma i kylen, annars kan det gå illa
Just nu finns det även alkoholfri och vanlig öl, men jag har druckit öl EN gång sen nyår. Vinet däremot, som är rött och inte är i kylen, är en annan femma det
Idag blev det 50 minuters powerwalk på bandet, 5½ km, och låret kändes fortfarande okej. Och sen 35 minuter styrka, bröst och biceps. Jag stör mig mest på att vänster biceps är mycket svagare än höger
Idag var jag tröööööööööööööött, men tog mig till gymet ändå. Det blev 30 minuters HIIT på löparbandet, följt av 35 minuters styrka för triceps och axlar.
På tal om puls... är ni duktiga på det där? Vad pulsen säger om vilket skick man är i Jag har lärt mig på stenåldern nån gång att pulsen i sig inte säger så jättemycket men att hur fort pulsen går ner igen efter att ha höjts vid idrottande t ex säger ganska mycket. Gäller detta fortfarande eller säger nya rön typ tvärtom?
Jag körde nåt powerwalksaktigt på bandet idag, ca 135 steg/minut, hela tiden med uppförslutning som jag varierade mellan lutning 7 och 12. Gick 37 minuter plus upp- och nervarvning (totalt 10 minuter) med 4 pulstoppar. Topparna låg på 160-162, och det var då fullt logiskt med starkast lutning (samma hastighet hela tiden, bara lutningen varierade). Efter 4 minuters nervarvning var pulsen nere på 100. Vad säger det er pulsexperter, är jag färdig för graven eller i godkänd svenssonform?
Efter bandet blev det styrka, mage och rygg, 55 minuter. Och jag glömde att jag skulle ta och testa att börja med plankan, nu blev den nästan sist och jag dog nästan efter 45 sekunder.