Tessou skrev 2011-10-28 19:17:42 följande:
Hur vet du att du har IBS? Uteslutningsmetoden...?
Jag har också problem med magen, men de har inte hittat nåt hittills... så hittar det inget antar att jag får leva med IBS..... Har du testat ''medicinen'' som finns med det?
Utredning på vårdcentralen, men diagnosen är utifrån mina besvär, och att inget hittades på blodprover och andra undersökningar dom gjorde där. Har dock inte varit till mag/tarm på lasarettet för vidare kontroller med kameror som stoppas in på otäcka ställen.........Dom tyckte inte det behövdes, och jag är inte så sugen på det...IBS är i mina ögon en slaskdiagnos när man inte hittar något annat, allas ibs är ju olika och beror säkert på massa olika anledningar.
Någon vidare hjälp får man dock inte, inga kostråd utan man får rådet att exprimentera på egen hand, vissa mår bra av att utesluta gluten, vissa fett, vissa kolhydrater osv. Det dom flesta mår bra av är dock små portioner och äta lite oftare, lugn och ro och tugga maten noga.
Det jag vet om IBS idag har jag googlat mig till......men visst är det jobbigt när man vissa gånger tål mat och nästa blir totalt uppblåst av samma mat.....inge kul alls
Äter sunwic dagligen, utan det funkar min mage inte alls. Har testat iberogast vart jättebra, var helt besvärsfri strax över en månad, men sen var det tillbaka...slutat med det iom att det är svindyrt å det inte längre funkade så bra.... Nu testar jag Proibs men äter inte varje dag, utan några ggr/vecka så jag kan inte säga om det blivit varken bättre eller sämre.