Primrose skrev 2011-09-22 12:55:40 följande:
Javisst är det svårt! Jag förstår dig helt och fullt. Är själv en "godisråtta" - dvs. älskar sötsaker (kakor, choklad, godis osv.). Jag har ofta lyckats hålla mig eftersom jag har varit fåfäng nog (
) och för att jag har tränat så mycket att jag ändå har kunnat äta en hel del sött, i alla fall i perioder, utan att det har satt sig så mycket på kroppen. Jag har älskat sötsaker sedan tidig ålder och är egentligen den enda i min familj som har varit sådan. Vi hade också sällan godis och sådant hemma - eftersom ingen var särskilt förtjust i det och, förstås, för att min mamma tyckte att det var onyttigt. Men sugen var jag hela tiden likväl och så fort jag flyttade hemifrån blev det en hel del "gott" i skafferiet.
Men min mormor var sådan - så det sitter kanske litet i generna, trots allt.
Men när man, som jag, inte kan träna lika mycket och, till på köpet, är tröttare och klenare, av olika skäl så är det lättare att falla till föga för suget. Och så känner man sig plufsig och fet och tycker att inget hjälper i någon större utsträckning. Jag kan inte längre träningskompensera för mina laster och då är det svårt att inte "ge upp" litet ibland. Eftersom jag tränar mindre än innan jag fick min son (som mest har det varit 5gg/vecka, men vanligen 3gg/vecka, tidigare var det 6-7gg/vecka) så kan jag "unna mig" så mycket mindre för att det inte ska synas på kroppen.
MEN nu JÄKLAR ska jag också få till det här med att gå ner till min normalvikt igen!!! Och jag kommer att behöva vara stenhård vad gäller mina "fällor". Jag inser att försöka få bort fettet med träning inte längre kan vara mitt fokus - det får vara en extra bonus. Jag MÅSTE låta bli allt vad "godsaker" heter, helt enkelt. Och jag skippar alla dieter a la LCHF etc. och siktar in mig på min vanliga typ av kost (som i grunden är mycket nyttig - så länge jag skippar efterrätter, kakor, godis etc) och begränsar portionstorlekarna också.
Godisråttan: Det jag känner är att jag kan antingen acceptera att jag kommer att se ut så här nu (fåfäng är jag, som sagt!) och för "all" framtid, eller så får jag helt enkelt inse att jag har en "ny" kropp nu som inte går att behandla som tidigare. Det finns inget mitt emellan. Det är bara att glömma hur man har varit (vältränad OCH godsaksätande) och forma sin kropp via nya medel och metoder. Ta sig ur gamla vanor och gamla sätt att tänka och vara, helt enkelt. Fast helt enkelt är det ju INTE när man är 40+.
Men, som du skriver, jävlar anamma, nu kör vi!
Ja nu kör vi
Jag kör också utan dieter, bara att inse att LCHF inte funkar för mig, mår superbra på det...ett kort tag, sen mår jag dåligt även på LCHF, + att minsta lilla fusk blir så stort när man minimerar kolhydraterna på det sättet.
Nu blir det återigen tallriksmodellen och att bara äta sig lagomt mätt och inte proppmätt. Mycket grönsaker och noga med mellanmålen!
Jag vet ju hur man ska göra, nu gäller det att plocka fram kunskaperna och viljan att genomföra detta också.
Men vi peppar väl varandra, och tillsammans så fixar vi detta