Inlägg från: Jennnyn |Visa alla inlägg
  • Jennnyn

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej på er! Idag har jag verkligen inte haft någon röst alls! Förkylningen har satt sig på stämbanden, men febern är iallafall borta. Väntar dock ett par dagar till med träning. Kanske blir det ett pass i morgon, beroende på hur jag känner mig. Kroppen känns ganska trött och ansträngd och det märks tydligt att man inte är sitt vanliga jag.

Rastlös som jag är har jag inte kunnat sitta hemma, utan har hjälpt hon som jag rider hos med att stängsla en hage. Gick lös med avbitartången först, eftersom det var en del gammal taggtråd som skulle avlägsnas. Det är nämligen förbjudet med taggtråd kring hästhagar.  Det tog större delen av eftermiddagen och kvällen, men resultatet blev kanon! Detta är alltså den enda fysiska aktivitet jag förmått mig till att göra idag...

Hur har eran dag varit?

• Jennnyn
    Tullemi skrev 2011-08-19 21:30:21 följande:
    Imorgon....då sker det! Ja vad då, undrar ni? Joserni, inget spännande alls, men jag ska ha ett längre pass på gymmet, hade jag tänkt. Kör nog helkropp och lite kondis. Ska bli gott!

Är micropopcorn hiskeligt onyttigt? Gillar inte de man poppar själv....
    Micropopcorn är väl inte sådär jättenyttigt, men det är ju bättre än chips, godis och ostbågar iallafall

Ett tips på gott snacks är att lägga osaltade cashewnötter och valnötter (eller andra nötter om man så vill) på en plåt. Strö flingsalt och lite chiliflakes över nötterna och ringla sedan över flytande honung. Rosta detta i ugnen. Supergott och något nyttigare än annat snacks
  • Jennnyn

Tredje träningsfria dagen! Klättrar snart på väggarna, men jag tänkte ta en lång promenad om en stund! Fortfarande ingen röst....

• Jennnyn
    ETSS skrev 2011-08-20 14:54:31 följande:
    Hoppas att du börjar höras IRL snart med, det måste vara svårt att inte kunna prata {#emotions_dlg.flower}
    Ja, det är det! Man glömmer bort sig själv hela tiden. Jag har varit hes många gånger, men denna gång har jag verkligen tappat rösten totalt. Kan bara viska. Glömde och ringde mamma för en stund sedan. Hon hörde inte ett jota, utan bad mig gå in på facebookchatten istället Tur att man har föräldar som lever i it-samhället
  • Jennnyn
    Tullemi skrev 2011-08-20 13:11:05 följande:
    Du, jag testade ditt tips om att blunda för att klara de sista repetitionerna - och det funkar
    Visst är det häftigt? Jag trodde bara det var buffel och båg när jag hörde det, men testade och faktiskt så orkar man ta sig igenom de där sista jobbiga repetitionerna. Det handlar nog att man "stänger av" ett sinne och lägger den extra energin till att ta i... eller något
  • Jennnyn
    godisgrisen skrev 2011-08-20 14:27:07 följande:
    Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om proteinpulver, behövs det verkligen när man tränar 3ggr/v och promenerar 5-7ggr/v?

Men samtidigt är jag sjukt hungrig hela tiden, kanske behövs ändå? Och vad ska man ha kasein eller vassle och när/hur äter man det, bara efter träning eller?
    Det handlar nog lite om vad man har för syfte med sin träning eller om man vet med sig att man äter för lite proteiner i sin normala kost. Om man tränar för att må bra och för själva motionens skull kan det kanske vara onödigt med en massa tillskott, om du äter bra för övrigt. Däremot är det många som äter alldeles för lite proteiner, vilka behövs för muskelbyggnad. Man kan då se till att få i sig bra med proteiner genom att äta mycket ägg, kvarg, kött/kyckling/fisk o.s.v.

Min erfarenhet är att de som äter proteintillskott ofta är personer som har som syfte att bygga mycket muskler. En annan anledning kan vara att man äter vegetarisk kost och då har svårare att få i sig den rekommenderade mängden protein. Just vid muskelbyggnad är det extra viktigt att få i sig ordentligt med proteiner. Själv dricker jag protein minst en gång om dagen, som ett mellanmål. Dessutom dricker jag alltid protein direkt efter ett träningspass, just för muskelbyggnadens skull.

Jag är inte så där super-insatt i olika proteinsorter, men själv kör jag på vassleprotein. Tycker det funkar bra för mig! Det finns även protein med naturell smak som kan användas i bakning och matlagning, om man inte känner för att dricka det rent.
  • Jennnyn
    Livsoduglig skrev 2011-08-20 15:10:12 följande:
    Kul tråd! Och lite... annorlunda då den verkar innehålla det mesta huller om buller :) Så klart man får redovisa dagens insats kanske man kan kalla det.  

Alright, det är bara att erkänna: Man är ingen Kipketer. Jag har luffsat, stånkat, haltat, nästan krypt och kämpat. Men runt kom jag. Det är synd att löpning är så "bra" träning. Man har några bonuskilon (endast muskler såklart *host*) att släpa på. 8 kilometer på 46 minuter blev slutsiffrorna. Det är ju tur att det finns utrymme för förbättring!  

Nu skall jag förgylla min lördagseftermiddag med att klippa gräsmattan. Gräset är 10 centimeter långt (ja, jag vet att jag borde klippt för länge sedan men det slutar ju aldrig regna här på västkusten :P) så det kommer bli en bra utmaning då jag endast äger en handjagare. Motordriven gräsklippare känns som fusk.

Så är jag lite optimistiskt kanske jag kan tillgodoräkna min 1.5 träningspass idag? *skrattar*

Önskar er en trevlig lördagskväll! 

Välkommen till svammel-tråden Gräsklippning kan vara riktig träning, så det blir nog en del kalorier som förbränns där. Med envishet kommer man långt!

Ha en trevlig lördagskväll du med
  • Jennnyn
    Aprilia1977 skrev 2011-08-20 18:48:18 följande:

Var hos läkare i fredags.

Han påstod att mitt illamående, ont i magen och migrän som jag får ett par ggr i månaden beror på stress. Att jag oroar mig över så mycket som händer i mitt liv. Så nu blev medicinen Losec samt att jag skulle sluta tänka så mycket. Men hur i hela fridens namn ska jag sluta oroa mig, någon som har tips?

Äpple

Din stackare! Jag känner igen mig, har också migrän och magsmärtor då och då. Det är verkligen inte roligt. Har du testat yoga? Det är riktigt behagligt och sägs vara bra för både kropp och själ. På mitt gym har vi dessutom Hot Yoga, då man yogar i 40 graders värme. Själv har jag tänkt gå på yoga lite mer i höst och se om det hjälper mig med mina stresssymptom.
  • Jennnyn

Hej på er! Jag behöver lite råd. Jag har börjar få tillbaks rösten litegrann, men är fortfarande så pass hes att det lär ta några dagar till att bli helt bra.

Jag känner mig inte sjuk för övrigt och har ingen feber. Tror ni jag kan köra ett lättare styrkepass ikväll (självklart kommer jag lyssna på kroppen)? Hur skulle ni ha gjort om ni var i min sits?

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!