Inlägg från: Annika i Gbg |Visa alla inlägg
  • Annika i Gbg

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej på er alla! Jag hoppar in här trots att jag varken kan kallas träningsnörd eller är så duktig på att "hålla tråden". Men jag har i alla fall lyckats börja träna igen efter ett års uppehåll. Jag bytte jobb, gymmet låg på fel håll, tiderna passade inte och när jag väl kom hem däckade jag i soffan istället för att ge mig av ut igen... En del av er vet säkert hur det där är. Men nu jäklar! Jag har blivit medlem på Elixia här i Gbg (ligger intill jobbet) och provar mig fram lite nu. Är inget gym-människa utan vill gå på instruktörsledda pass i grupp. Gick ut hårt med ett HotYoga-pass förra tisdagen, det värsta jag varit med om. Gick upp och spydde efter passet. Jag är liksom antingen av eller på, finns inget lagom. Sedan var det fullt upp med träningsvärk och gäster på hemmaplan tills i söndags då jag gick på mitt första Zumba-pass. ROLIGT!! Och idag var jag på vanlig yoga. Det känns i kroppen, härligt med träningsvärk. Jag äter sedan länge LCHF-kost och har slarvat med det också någon tid men nu är det ordning på maten också. Jag hoppas må bättre i kroppen och själen samt kanske gå ner några kilon. Kanske att delta i denna tråd kan vara en sporre. Har tränat i många år innan mitt uppehåll nu. Främst Poweryoga och Bodyvive. Men de grejerna finns inte på nya gymmet så nu blir det yoga, hotyoga och zumba. Kanske Bodypumpen också, en annan gammal favvis. Är det någon mer i tråden än jag som är närmre 50-strecket? Eller bara "ungdomar"? 
    Vi hörs! 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Annika i Gbg
    Fattig student skrev 2011-06-22 16:21:02 följande:
    För det första, välkommen! Skrattande

Jag är inte 50 år, men skiter i åldern. Flört Finns många 50 åringar som är starkare än mig och har större kunskap om träning.

Kul att du ska börja träna igen, får man fråga vad som fick dig att börja igen?

Hur funkar LCHF-kost i samband med träning, har man samma energi & uthållighet?
    Tack!
    Jag har längtat tillbaks och velat börja igen hela året men att komma in i nya jobbet och göra mitt kontor till mitt samtidigt som jag kämpar med yngste sonen blev för mycket. Nu har jag semester, en ypperlig period att komma igen och starta upp. 
    LCHF funkar utmärkt att träna på. För mig i alla fall. Jag har aldrig haft problem med energi-brist. 
  • Annika i Gbg
    Gryndrömmen skrev 2011-06-22 17:37:22 följande:
    Jag hade stora problem att träna på lchf..
    Jag har förstått att det är väldigt individuellt. Både om man överhuvud taget kan äta lchf (en del mår illa och får magsmärtor) och att träna. Men det funkar för mig, som tur är eftersom jag har haft våldsamma ledsmärtor som försvinner med lågkolhydratkosten.
  • Annika i Gbg
    ior7701 skrev 2011-06-22 23:12:20 följande:
    Hot yoga är något jag skulle vilja prova på........läste att ngn hade provat det.
    Jag tränade det i förra veckan. Har bara hunnit med ett pass ännu men ska fortsätta. Det var väldigt speciellt! Vattenånga sprutas i i rummet som blir ca 38 grader varmt och med hög luftfuktighet. Man svettas som en gris (och då ska du veta att jag svettas ordentligt vid "vanlig" yoga också) och hjärtat pumpar på som tusan. Å andra sidan blir lederna mjukare i värmen. Men, som sagt, jag har bara varit på det en gång än. Kan berätta mer efter nästa pass. 

Idag ska jag träffa en PT på gymmet. Jag fick två träffar på köpet när jag blev medlem. Fast nu vet jag inte varför jag ska dit. Jag vet ju vad jag vill med min träning. Ska man vara omklädd? Någon som vet? Jag behöver ingen som visar mig styrkemaskinerna eller så. Det där kan jag. Vad pratar man med en PT om? 
  • Annika i Gbg

Då har jag cyklat till och från gymmet samt tränat med en liten Matilda i en timma. Inget nytt under solen... men har ändå bokat in en uppföljning om tre veckor. Min kropp skriker åt mig att jag måste komma ihåg att jag haft ett träningsuppehåll men jag lyssnar inte... *moahahahaha* Drömmer Skönt att ha kommit igång!

Har bestämt mig för att köra yoga x 1, zumba x 1, styrka x 1/vecka. Känns lagom att börja med.

Har druckit kaffe med grädde (före träningen) och ätit turkisk yoghurt med några jordgubbar nu. Perfekt start på dagen!

• Annika i Gbg

Hej hopp!

Trist med halsont Favete linguis! Men passa dig, vila och bli frisk först, innan du tränar! 

Idag blir det HotYoga för mig igen... utan att spy efteråt är planen, får se om den håller Tungan ute
    Nu har jag tränat i snart två veckor efter uppehållet, samtidigt som jag sköter min diet och faktiskt händer det redan saker. Jag har inte gått ner i vikt alls men några av måtten bara rasar. Mätte midjan vid starten, 87 cm och idag 82! Stussen har minskat med 2 cm, låret med 1 cm. Jag känner det i kroppen, att den blir fastare på en gång.

Ha en skön söndag allesammans! 

• Annika i Gbg

Ni (vi) är så duktiga allihop! Min hotyoga gick som en dans, vilken underbar träningsform! Mådde inte det minsta illa idag. Det kommer att göra susen både för vikten, styrkan och smidigheten. Drack en liter vatten timman efter passet och har ätit ostgratinerad bkomkål med kalkonpastrami nu. Känns gott! Krya på er, ni som inte mår hundra ikväll!

• Annika i Gbg
    ETSS skrev 2011-06-28 09:17:48 följande:
    Jag går ungefär 7 km på en timme, så något rätt snabbt. Samma för cykling där jag även varierar tempo rätt mycket, något nytt.
    Jag har inte Itunes, sen är jag lite av musikofil och vill ha "riktig" musik, alltså inte bara takt och lite till, skarv gör inget, efterom jag går så mycket och cyklar kan det vara bra att byta tempo Glad
    Det var en period då jag power-walkade (svengelska!) till jobbet. Jag la in vanlig musik i mobilen, min favoritmusik. REM funkar väldigt bra t.ex! Lyssna igenom din egen musik och plocka ut bra rytmer. Precis som du säger så är det skönt att byta takt ibland. Gillar du svensk musik? Lyssna på Mats Westling, en göteborgskille med go takt och bra text.
  • Annika i Gbg
    OnMyWay skrev 2011-06-28 20:09:01 följande:
    imorgon ska jag äntligen träna igen!!
    Skönt att du mår bättre! Hoppas att det känns bra att träna imorgon.

Jag ska vila från gymmet ett par dagar nu. Har tränat 3 dagar i rad, HotYoga, Zumba, HotYoga. Känns jättebra men imorgon åker jag till en kompis lantställe. Då blir det promenader. Kanske lite morgonyoga i trädgården. Men på fredag kör jag Zumban igen. Nu har jag tränat ganska intensivt i 2 veckor och jag har gått upp i vikt!? Skrikandes Midjemåttet har ju minskat men jag har ökat i vikt. Är det musklerna som vaknat till liv så snabbt? Jag var ju ganska vältränad innan mitt uppehålls-år. Kan det gå så fort att muskelmassan ökar min vikt på två veckor? Känns skumt. Äter strikt lchf nu så det borde inte vara kosten som gör det. Någon som har en bra teori?

Nu ska denna donnan nanna kudden! 
  • Annika i Gbg

Någon som har ett tröstens ord till en stackare här!? Nu har jag gått upp ytterligare, nu väger jag ett kilo mer än för 2½ vecka sedan då jag drog igång träningen igen på allvar. WHY????? Jag äter inte mer, jag äter bra, jag tränar tre ggr i veckan ungefär. HJÄLP! Förvånad Obestämd Skrikandes

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!