Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Träningsnördar - här samlas vi!

Hej träningsnördar! Jag erkänner, jag hör till samma grupp... Träningen har varit en stor och viktig del av min vardag sen jag började gå ner i vikt i januari och hittills har tappat 27½ kg... Men nu då har jag fått en muskelbristning i ena låret. Jag har haft det förr, fast då gick det betydligt längre (nästan helt av var muskeln då), så jag vet hur det känns och har ställt diagnos på mig själv. Så nu måste jag verkligen ta det lite lugnt, ingen löpning eller powerwalk eller crosstrainer på minst en vecka. Och ingen benstyrka. Men jag är så rädd att tappa sugen för träningen när jag inte kan gå för fullt, lagom är inte min melodi. Överkropps- och magstyrka kan jag såklart göra men har ni tips på vad jag kan hitta på för att det inte ska kännas som "konditionsträningen funkar ju inte så jag kan lika gärna skita i allt"? Man använder ju benen till all konditionsträning jag kan komma på....

• Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-06-20 09:39:16 följande:
    Wow, 27 kilo! Bra jobbat!

Jag vet inte hur allvarligt din muskelbristning är men du kan inte simma försiktigt eller gå försiktigt? Annars är det nog bäst om du vilar.
    Igår gick jag 55 minuter hyfsat raskt, långt ifrån powerwalk dock, och det kändes inte värre efteråt än före så det verkar som om låret klarar det rätt okej. Simning känns mer som rehabilitering än "riktig" motion, men det sitter nog mycket i huvudet på mig, plus att jag då måste till ytterligare ett ställe liksom...
    Undrar om lättare cykling är värre än att gå?

Tack för din respons.
  • Jennie med ie
    Thomas 66 skrev 2011-06-19 22:44:40 följande:
    Det ända jag kan tänka mig är att simma, iof kanske så mycket kondis
    Njäe i den takt jag simmar känns det mest som rehabilitering men om skadan blir långvarig kan jag absolut tänka mig det... Tack för responsen.
  • Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-06-20 09:40:16 följande:
    Simma är perfekt när det kommer till att förbränna fett i alla fall då man i regel har ganska låg puls.
    Ja men då ska man i gengäld hålla på länge och det är ju skittrist ;) Och inte kan jag lyssna på Spotify heller
  • Jennie med ie

Jag körde också plankan igår. Det var länge sedan senast och då tog jag inte tiden. Nu räknade jag sekunderna på ett ungefär, och det blev 30 sek, sen 25 sek. och sen 15. Sen orkade jag inte mer

• Jennie med ie
    Jennnyn skrev 2011-06-20 11:59:45 följande:
    Bra, alla ni som gör plankan jag brukar också köra den endel. tänk på att ryggen ska vara rak och dra in magen!
    Jag tjuvkikade som hastigast i spegeln så jag såg att jag hade rätt linje liksom...
  • Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-06-20 16:09:00 följande:
    Svårt att säga, men testa att cykla lite försiktigt (raksträckor) och känn efter hur det känns. Pusha aldrig på om det känns obehagligt eller gör ont. Det är mitt lilla råd!
    Men det kan ju också vara så att muskeln behöver vila. Vila med gott samvete tycker jag och träna resten av kroppen.
    Samvetet är det nog inga bekymmer med Det är bara det att lagom knappt existerar i min vokabulär. Hehe...
  • Jennie med ie
    Fattig student skrev 2011-06-20 16:16:29 följande:
    Igår:

Innan träning: Yoghurtsmoothie med bär (hög fetthalt på yoghurt)

Träning: (20 minuters hård intervall, biceps, triceps och rygg)

Brunch: Ägg, fullkornsmacka, finncrisp med philadelphiaost, bärshot, färskpressad apelsinjuice, vatten

Mellanmål: Smoothie med bär, en finncrisp med philadelphiaost

Middag: Het blomskålsgryta (ingår grädde med hög fetthalt) och råris

Kvällsmål: Torkade fikon, två finncrisp, vatten, äpple och ett glas mjölk (hög fetthalt)

Mitt problem är att jag aldrig hinner äta en ordenligt lunch utan det blir alltid brunch då jag alltid väljer att sova längre, tyvärr.
    Blomkålsgrytan låter intressant, är det "bara" blomkål i eller kött eelr så också? (Är vegetarian)
  • Jennie med ie
    Thomas 66 skrev 2011-06-20 20:13:41 följande:
    Är det bara jag som dricker kvarg?
    Dricker? Nej men äter. Jag kör på Lidls halvkilos eftersom den dels är billig och dels inte innehåller löpe vilket t ex arlas kesella gör.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!