• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hejåhå skrev 2013-05-23 15:45:35 följande:
    Hur tänker ni kring återförsel av två embryon?
    omlivetefter.blogspot.se/2013/05/mina-tankar-...

Ja, det där är svårt.. Vi satte in två första gången. Men nu lyckades ju inte det försöket och såhär i efterhand kan jag ångra att jag inte bara satte in ett, då hade jag ju haft ett extra kvar i frysen. Fast om det försöket hade lyckats och jag kanske tom hade fått tvillingar så hade jag ju varit väldigt nöjd med det beslutet.

• Yrja M

Min individuella chans (baserat på min ålder, kvalitén på embryona osv) var 45 % vid införande av ett embryo och 60% vid två embryon enligt min läkare.

• Yrja M

Men 30% är väl chansen att lyckas per behandling? Om man väl kommit så långt att man har fått en frisk blastocyst insatt så borde väl chansen att lyckas vara högre? Jag tänker att man då redan har passerat flera kritiska delar som att "producera ägg, få dem befruktade, att de växer som de ska, att analysen visar det finns friska embryon".

Vid min kliniken blev det plus vid hälften av alla ET under förra året (2012). Alltså 50% chans. Fast det gällde alla IVF behandlingar (med egna ägg) och inte just PGD. Men det borde ju inte skilja så mycket tycker jag.

• Yrja M
    Icegirl1 skrev 2013-06-02 13:37:12 följande:

Det är väl stor skillnad mellan vanlig IVF och pgd, vid vanlig IVF kan de ju ta vilket ägg som helst, bara det är bra kvalitet. Vid pgd måste ju äggen dessutom vara friska från den dåliga genen, så det blir ytterligare en urvalsprocess med färre ägg att välja mellan.
    Jo,men statistiken är ju per embryo som de sätter in. Alltså om de sätter in ett friskt embryo av bra kvalitet så borde det inte skilja sig hur stor chans det är att det fäster.
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-31 18:06:28 följande:
    Blödde inatt och morse så fick en akut tid för vul idag.... Hade då bara bruna flytningar så hade avtagit massor, och allt såg bra ut och vi fick se ett litet litet flimmrande hjärta.. Ny koll på tisdag.. :)
    Usch, jag vet hur jobbigt det är! Jag hade blödningar av och till tom v 13 (tror jag det var). Troligtvis berodde det på att jag har föreliggande moderkaka.

Min läkare i Sverige sa att det inte fanns något att göra mot blödningarna, medan min läkare i Tjeckien rekommenderade sängvila.
  • Yrja M
    Polly83 skrev 2013-06-04 11:55:32 följande:
    Jag testade i morse och jag är gravid! Har de senaste dagarna haft jätteont i ryggen och varit mer svullen så jag anade men ändå blev jag så förvånad. Nu får vi hoppas att den vill stanna kvar!

Åhh! Grattis!! Glad
  • Yrja M
    Polly83 skrev 2013-06-04 16:17:02 följande:
    Tack för alla grattis!
    Simple, blir man flyttad när man gjort IVF? Vi vet ju vilket datum befruktningen skedde? Härligt att allt såg bra ut!
    Jag tror det är lite olika i olika landsting om man blir flyttad eller inte. Jag blev själv flyttad 4 dagar vid mitt rul i v 19.

• Yrja M

Mamma1982: Jättebra att ni har fått ett försök beviljat! Ibland är det ju bara ett försök som behövs och rätt vad det är så får du friska embryon till frysen också. Glad

Bara för att de ska göra nytt ställningstagande efter första försöket så behöver det ju inte betyda att ni inte får fler försök. Det verkar som att Norrlandstingen håller på att ändra sig angående PGD nu, delvis pga att resultaten har förbättrats. Så det känns som att det går åt rätt håll.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång