• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

Tez skrev 2013-02-08 15:48:35 följande:
    Här kommer en tråkig update... Idag hade jag testdag. Så imorse gick jag upp för att kissa å testa, då kommer den stora blödningen! Samtidigt som jag skulle testa... Nedrigt och sorgligt! Testet var negativt.
    Pratade med Huddinge så nu ska vi satsa på embryot i frysen. Men till råga på allt så hade min landsting slarvat med remissen och inte skrivit hur många försök den gällde. Så nu måste jag ordna med det också... Men först ska jag äta praliner och tycka synd om oss!
    Nej vad tråkigt med negativt resultat. Beklagar Rynkar på näsan

Skönt att du har ett embryo i frysen. Kan du köra igång med det försöket direkt eller måste du vänta ett tag?
  • Yrja M
    Icegirl1 skrev 2013-02-08 23:44:44 följande:
    Yrja M, en fråga. Hur länge väntar man innan man gör en ny ET, efter en icke lyckad omgång?
    Jag fick vänta 3 månader men en del verkar få köra igång redan månaden efter, så det varierar visst.
  • Yrja M
    Hejåhå skrev 2013-02-10 19:47:29 följande:
    Är det någon som vet om det finns någon dold Facebook grupp för IVF:are, eller ännu bättre, för PGD:are?
    Nej jag vet inte, men jag skulle gärna gå med i en för PGDare :)
  • Yrja M

Miss gul: Jag blir tårögd av att läsa ditt inlägg. Jag är själv gravid i v.17 nu och kan inte föreställa mig ett abrytade av graviditeten. Och att du har råkat ut för det två gånger (och på kort tid) det är ju bara för omänskligt för att förså, hur mycket ska en människa orka med egentligen?

Jag hoppas att det går bra här framöver och att de snabbt får fram en analysmetod för er.

Kram och välkommen till tråden!

• Yrja M
    Kattflickan skrev 2013-02-22 22:06:24 följande:
    Imorgon kommer min förlossning att sättas igång. Har fått hepatos och värdena har nu ökat för mycket så min förlossning sätts igång på 37+0. Vet inte när jag tittar in nästa gång.

Lycka till alla!

Millan 
    Spännande! Lycka till!! Kram Glad
  • Yrja M
    rymdsemlan skrev 2013-03-07 15:15:54 följande:

Simple: Bra fråga, har också funderat och försökt googla mig till det ett bra svar. Så som jag har förstått så beräknar man från äggplockningsdag -2 veckor. Dvs. Jag plockade ägg den 1/3 så jag är i vecka 3 (2+3) ge och ta någon dag beroende på hur länge äggen odlas. Så om två veckor på testdagen borde jag vara i typ V 4 eller 5 enligt den beräkningen. Men jag kan vara helt ute och cykla nu? Någon annan som kan rätta mig om jag har fel!?

Du tänker nog helt rätt med att man redan har gått 2 v vid ÄP, eftersom man brukar räkna från mensens första dag som dag 1. Men sen ska du nog även räkna dagarna då embryot odlas eftersom de växer och utvecklas då ungefär som de skulle ha gjort i kroppen. Så du borde väl vara i typ v2 + 6 nu?
  • Yrja M
    rymdsemlan skrev 2013-03-07 15:15:54 följande:

Vaggisarna fungerar ganska bra att sätta in på jobbet och sitter jag bara still och inte rör mig så mycket så rinner inte allt ut på en gång, men den på morgonen är svårast tycker jag Den vill inte alls vara kvar....har funderat på att ställa klockan en halvtimma tidigare, gå upp och sätt in vaggisen och sedan gå och lägga mig igen, för att den skall hinna lösas upp och inte bara åka ut för att jag rör mig, men så fort jag reser på mig så kommer allt ändå att rinna ut känns det som....

Vill precis som Simple ha tips å trix med vaggisarna!!    

Jag låg alltid kvar 30 min i sängen på morgonen för att progesteronet skulle hinna tas upp i kroppen. Blev en hel del surfande på familjeliv då Flört

Om det rinner ut efter det gör det visst inte så mycket eftersom det ska ha hunnit tas upp i kroppen då.

• Yrja M
    rymdsemlan skrev 2013-03-08 10:06:30 följande:

Nu är det snart helg och Mellomys med familjen! Ska bli skönt att bara vara hemma och ta det lungt, någon som vet om man skulle våga sig på att testa....det kliar ju i fingrarna....satte i ägget i onsdags, det kanske är alldels för tidigt om jag testar på söndag? Då har det bara gått 4-5 dagar sedan insättning....Men man vill ju så gärna få veta....

På söndag är det ruvardag 4 om jag räknar rätt och jag tror det är för kort tid. Dels kan det ta någon dag innan embryot fäster och dels ska hormonnivåerna hinna stiga till mätbara nivåer. Sen kan visst ägglossningssprutan ge falsk plus upp till 10 dagar, så det kanske är för tidigt av den anledningen också. Fast alla är ju olika och vissa verkar ju kunna plussa väldigt tidigt. Sen beror det ju på hur känsligt test man använder också.

Här är en graf över uppmätta HCG-halter efter ET (som jag kopierat från nån studie). Om man tex skulle ha testat med ett test på 25 IU/L på de här personerna så skulle någon kanske ha plussat redan när embryot var 9 dagar (ruvardag 4) men de flesta inte förrän embryodag 12-13 (ruvardag 7-8).

Ja, vad jag menar är att det är stor risk att det visar negativt på söndag även om du har något som växer där inne.

• Yrja M
    rymdsemlan skrev 2013-03-11 16:23:37 följande:

När brukar man få mens ungefär, efter ägginsättning om det inte blev något? Nån som vet?        

Vid mitt färskförsök fick jag mens ruvardag 13. Men för en del verkar mensen förskjutas pga progesteronet.
  • Yrja M

Oj vad det var mycket aktivitet i tråden nu! Naturligtvis tycker jag att alla borde få samma vård inom Sverige! Men om man nu inte får det så behöver det ju inte vara helt kört för det. Det är ju pyret i min mage bevis på Flört

När vi blev nekade vård av landstinget här hemma så valde vi att åka till Tjeckien och gjorde IVF PGD på en suveränt bra klinik där (trevligt bemötande, bra statistik på "sucess rate" och inga väntetider). Sen när vi kom hem så ansökte vi om ersättning för vård utomlands av försäkringskassan. Det var ju lite av en chansning eftersom vi inte visste om det skulle beviljas men vi fick tillbaka pengarna för behandlingen utan några problem. Dock betalade vi resan själv men det är ju små summor i sammanhanget.

En annan variant kan ju vara att betala privat på Karolinska men det är ju dyrare och då kan man inte begära ersättning från försäkringskassan efteråt.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång