• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

Mamma1982 skrev 2013-06-11 21:02:52 följande:
    Också bra med Norrlands-landstingen. Vad har sagts i frågan?
    Jag har följt Emma och Gunnar som medverkat på Nyhetsmorgon (de bor i Östersund och förlorade sin flicka i SMA i år).  

Det är så sjukt dåligt att det är olika regler...

Ja, jag vet egentligen inte mer än det som står i protokollen från norrlandstingens möten. Enligt ”Gemensamma riktlinjer för prioritering, utredning och behandling i Norrlandstingen” (sept 2012) är det 3 faktorer som är avgörande för att tekniken tas upp igen: ”om resultaten vid behandlingar avsevärt förbättras, om möjligheten till att egenfinansiera försök själv öppnas samt om norra regionen beslutar att utöka antalet IVF försök”.

Enligt protokoll från Norrlandstingens Arbetsutskott 2013-05-07 och Förbundsdirektionen 2013-05-24 så har det nu skett förbättringar på samtliga 3 faktorer. Det är idag 2 IVF-försök som gäller i norrland, det är möjligt att finansiera IVF PGD själv och resultaten har förbättrats.Därmed är det enligt dem motiverat med en ny prövning av PGD Glad  Förbundsdirektionen beslutade där att överlämna frågan till chefssamrådet för bedömning och förslag till beslut. Jag vet dock inte om chefssamrådet har behandlat frågan eller när de planerar att göra det. 

www.norrlandstingen.se/wp-content/uploads/2013/05/2013-05-24-Justerat-protokoll-och-handlingar.pdf

Ja, jag såg inslaget med Emma och Gunnar, verkligen otroligt tragiskt vad de fått gå igenom. Rynkar på näsan

• Yrja M
    nellang skrev 2013-06-12 20:13:01 följande:
    Sådär då, nu har jag tagit min Ovitrellspruta. Bara att vänta och hoppas att torsdagen flyger förbi. Längtar till fredag. Hoppas att jag har några fina ägg.
    Spännande!! Jag håller tummarna!! Glad
  • Yrja M
    Icegirl1 skrev 2013-06-11 20:45:54 följande:
     Första försöket fick de ut 13 ägg, trots risk för överstimulering blev det bara 13. Och nu på andra försöket fick de ut 12 ägg, 8 gick vidare, 4 var sjuka, 2 gick inte att bestämma och 2 var kromosomfel. Bara skit helt enkelt. Snuvad på mållinjen, de ringde dan innan ET. Fick inte ens försöka. Jag var helt förstörd, trots att jag var mer pessimistisk denna gång. Jag vill inte hoppas för mycket för det är så hemskt jobbigt när förhoppningarna krossas. "Otur" sa de. Nu är jag bitter, förbannad och ledsen. Och det blir ju inte bättre när jag läser att andra får ut 20-30 ägg. Vad är det för fel på mig? Och så har jag ålderspanik, det har gått 2 år snart och jag tänkte att ja men till hösten när jag gör det där och det där, då är jag kanske gravid... Och nästa sommar. Men icke. Är det bara jag som är så här negativ? Man kan ju inte göra annat än att gå vidare och hoppas igen, men nu är det bara ett försök kvar (ännu mer press) och jag fattar inte hur man pallar med psykiskt.
    Hej! Det var ett långt inlägg och jag hinner inte kommentera allt nu. Men jag tycker inte att du ska klanka ner på din kropp, 13 ägg är faktiskt ett bra resultat! Det är ju långt ifrån alla som får ut så pass många ägg. Jag tror faktiskt på det där att du hade otur. Jag var en sån där som de plockade över 30 ägg på men det var ju inte meningen, jag blev överstimulerad och det var jättehemskt. Verkligen inget jag vill att någon ska behöva gå igenom.

Hur gammal är du nu? Det tog 8 år för mig att bli gravid från att vi började försöka så det där med att tiden går och man hoppas känner jag igen. Jag tycker man måste få vara negativ ibland, det är ju inte roligt att behöva kämpa så här mycket. Men på något sätt brukar man kunna kämpa sig vidare. Jag tror inte du ska fokusera så mycket på att det är sista försöket. Reglerna kan ändras så att ni får fler försök eller så kanske ni kan gå vidare med egenfinansierade försök. Om det nu inte skulle gå vägen med nästa försök vilket jag såklart hoppas att det gör Glad
  • Yrja M
    Icegirl1 skrev 2013-06-19 00:06:50 följande:
    Yrja M: Tack så mycket för din uppmuntran! :) Dina ord hjälpte. Jag fyller snart 34 år, vilket för mig är gammalt för första barnet, särskilt som man inte vet hur lång tid det tar. Och jag skulle helst vilja ha två barn utan att vara en 40-årig småbarnsförälder. Jag är trött redan nu... Läste precis DN:s artikelserie om fertilitet, där de tjatade om att fertiliteten minskar efter just 34 års ålder. Men man kan inte få allt här i livet som det heter... Hur gammal är du? Grattis till er som har lyckats och lycka till alla ni som är på gång!
    Då är vi lika gamla (eller unga ;)! Jag vill också gärna ha mer än ett barn. Jag oroar mig inte så mycket för fertiliteten. Jag var ju 33 när jag blev gravid och fertiliteten minskar ju gradvis (se figur nedan), det är ju inte så att den tvärdroppar efter 34. Så jag tror och hoppas att jag kommer att vara fertil ett tag till! Glad

• Yrja M

nellang: Usch vad arg jag blir! Finner knappt några ord.. men skriv ner allt och anmäl till patientnämden (eller var det nu är). Klart det ska finnas den personal som behövs för att utföra momentet kvalitetssäkert. Om dom inte kan det pga nedskärningar så borde dom inte få genomföra behandlingar. Det är ju ändå väldigt mycket du och din kropp måste gå igenom under behandlingen, både fysiskt och psykist..

Fast egentligen ska du väl fokusera på att du har ett embryo i livmodern nu! Det är ju i alla fall jättebra! Du får försöka fokusera på det nu, koppla av under ruvningsperioden och förhoppningsvis se ett plus om nån vecka Glad

• Yrja M
    EGH skrev 2013-07-10 12:41:04 följande:
    Hej

Efter att ha förlorat två barn orkar vi inte prova mer och vi vill gärna använda PGD. Där vi bor möts vi av kalla handen och får ingen remiss från landstinget. Frågan håller på att utredas igen men har litet hopp på förändring. Vårt val är nu att betala själva eller att göra det utomlands och försöka få det finansierat av försäkringskassan. Yrja M, kan du ge oss lite tips hur ni gått till väga?
    Hej! Tråkigt att höra om dina förlorade barn. Rynkar på näsan Jag förstår inte att den här orättvisan bland landstingen fortsätter.

Självklart kan jag ge tips! En fördel med att åka utomlands är att det kan gå snabbt att få hjälp då ni slipper vårdköer och kliniker som stänger på sommaren. Den kliniken vi valde hade inga väntetider alls utan vi kunde börja behandlingen så fort vår analys var klar!

Jag tror inte det är några problem för er att få det finansierat av försäkringskassan (vi fick det utan problem) men det kan ju vara bra att ringa och kolla med dem innan ni åker iväg så att reglerna för ersättning inte har ändrats eller så. Vi valde att åka först och sedan få ersättningen i efterhand. Dock fick vi betala resor och övernattningar själva. Det finns även möjlighet att söka förhandstillstånd men det är tydligen svårare att få och då måste kliniken du väljer vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet. Här finns mer information om det: www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands
    Om du vill testa att söka förhandstillstånd så kan jag tipsa om en klinik i Finland som vi hade kontakt med, den är ansluten till det allmänna systemet och dom var positiva till att ta emot oss. Kostnaden där var ca 52000 euro (då ingick planerings besök, IVF+ PGD behandling, ej läkemedel eller eventuell frysning av embryon).

Om ni väljer ersättning i efterhand är det i princip bara att välja klinik, åka dit och göra behandlingen, spara alla kvitton, fylla i och skicka in försäkringskassans blankett och bifoga kvittona.

Vilket land skulle ni kunna tänka er att åka till? Jag kontaktade alla pgd-kliniker jag hittade i EU för att kolla upp priser, väntetider m.m. Sedan valde jag några som kändes mer intressanta och kollade upp dem noggrannare, läste folk omdömen på olika forum osv. Jag hittade en tjej här på familjeliv som hade varit på den klinik som kändes mest intressant så jag hade en del mail-kontakt med henne och hon bekräftade att kliniken var så bra som den verkade.
  • Yrja M

Grattis Wiggum!! Glad

Vi har bara 23 dagar kvar till BF. Det känns helt overkligt att jag ska bli mamma. Och att det kan komma igång när som helst nu Förvånad

• Yrja M
    Hejåhå skrev 2013-07-14 21:58:42 följande:
    Jag har BMI 28. Vet ni vart gränsen går för att de ska neka behandling? Jag är i valet och kvalet om jag ska dra igång med bantning 2 mån innan, kanske gå ner fem kilo. Dels för att öka mina chanser och dels för att jag känner mig gravidtung redan. Men man kanske inte ger kroppen så bra förutsättningar näringsmässigt om jag bantar innan? Jag har tyvärr svårt att äta nyttigt utan att banta. Det är allt (träning och kaloriräkning) eller inget (goffa, goffa) som gäller för mig.
    Jag tror du får ha minst 30 i Bmi i alla fall (Kanske tom 35?).

Har du testat LCHF? Det sägs ju vara bra för vikten och fertiliteten. Och maten innehåller mycket näring och vitaminer.
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2013-07-15 09:57:21 följande:
    Att gå ner i vikt innan Ivf ökar chanserna. Jag gick ner 5 kg på två månader inför Ivf genom att äta paleodiet. Vid ET slutade jag med dieten. Nu väger jag dock ännu mindre pga amning. Gick upp 20 kg under graviditeten och har gått ner 23 kg.
    Visst är det samma som stenålderskost? Det känns ju faktiskt vettigt tycker jag, att äta den kost som kroppen är utvecklad för att äta.
  • Yrja M

Jag tror egentligen inte det är så bra att stressa kroppen med bantning och liknande precis innan behandling.

Och jag antar att de flesta här i tråden inte har några direkta fertilitetsproblem så era chanser att lyckas borde vara stora även om bmi är lite högre.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång