IVF/PGD väntar på eller är igång
Jag har följt Emma och Gunnar som medverkat på Nyhetsmorgon (de bor i Östersund och förlorade sin flicka i SMA i år).
Det är så sjukt dåligt att det är olika regler...
Ja, jag vet egentligen inte mer än det som står i protokollen från norrlandstingens möten. Enligt ”Gemensamma riktlinjer för prioritering, utredning och behandling i Norrlandstingen” (sept 2012) är det 3 faktorer som är avgörande för att tekniken tas upp igen: ”om resultaten vid behandlingar avsevärt förbättras, om möjligheten till att egenfinansiera försök själv öppnas samt om norra regionen beslutar att utöka antalet IVF försök”.
Enligt protokoll från Norrlandstingens Arbetsutskott 2013-05-07 och Förbundsdirektionen 2013-05-24 så har det nu skett förbättringar på samtliga 3 faktorer. Det är idag 2 IVF-försök som gäller i norrland, det är möjligt att finansiera IVF PGD själv och resultaten har förbättrats.Därmed är det enligt dem motiverat med en ny prövning av PGD Förbundsdirektionen beslutade där att överlämna frågan till chefssamrådet för bedömning och förslag till beslut. Jag vet dock inte om chefssamrådet har behandlat frågan eller när de planerar att göra det.
www.norrlandstingen.se/wp-content/uploads/2013/05/2013-05-24-Justerat-protokoll-och-handlingar.pdf
Ja, jag såg inslaget med Emma och Gunnar, verkligen otroligt tragiskt vad de fått gå igenom.