• Yrja M

IVF/PGD väntar på eller är igång

simple82 skrev 2013-05-08 20:29:02 följande:
    Tossen: du får INTE hjälpa till el ens va med i rummet han lämnat provet just innan du gå går in, och man är inte så uppe för hjälpa till heller.. Sen kommer han tillbax och sen kommer han och är med under plocket då de har de som regel på Huddinge att båda är med på plock men hans prov lämnas alltid själv.. I ett extremt osexigt rum haha

Det låter lite tråkigt. På vår klinik i Tjeckien var det ett mysigt rum med fåtölj, sensuella tidningar och även en tv med dvd-filmer. Och jag fick följa med och hjälpa till Flört Det var dock inte på plockdagen utan några månader innan.
  • Yrja M
    Tossen skrev 2013-05-08 21:22:20 följande:
    Ja det är väl så, men för mig känns det mer speciellt om man varit med själv. Det är väl inte det roligaste att göra men då kanske man kan göra det fint och speciellt ändå. Låter väl löjligt kanske men det känns lite konstigt för mig annars. :(
    För oss var hela behandlingen speciell och förde oss närmare varandra i förhållandet. Att skaffa barn för oss är inget som "bara hände" utan det är något som vi verkligen fått kämpa för. Vi känner det som att det nog är det bästa vi har gjort för oss själva och för förhållandet. Jag märker på min sambo att han känner sig väldigt delaktig i graviditeten, t.ex. vill han vara med på alla mvc besök och ultraljudskontroller. Så kan det naturligtvis vara även under naturliga graviditeter men jag tror att han ännu starkare känner sig delaktig i det hela då han var tvungen att genomgå behandlingen med mig, besök på klinik, injicera sprutor i min mage, lämna spermier i kopp osv.

Sen tycker jag att momentet där de placerar embryot i livmoderna är väldigt fint och speciellt. Jag kunde nog inte hålla mig från att få tårar i ögonen då. Det är så fantastiskt fint att få se det lilla pyret redan då.
  • Yrja M
    Kattflickan skrev 2013-05-09 10:07:16 följande:
    . Att bli med barn naturligt är inte alltid så romantiskt, att ha sex på kommando varje dag kring ägglossningen kan bli rätt trist.
    Ja, det har du rätt i! Att försöka pricka in ägglossningen och "tvingas" att ha sex fastän man egentligen inte är sugen kan verkligen ta död på sexlivet. Jag har själv varit där och istället för romantiskt och fint blev sexet mer press och stress. Och det pågår ju månad efter månad (år?) om det inte tar sig.. verkligen inte bra för förhållandet Obestämd
  • Yrja M
    Chief Wiggum skrev 2013-05-09 11:04:23 följande:
    Om problemet är att det inte är tillräckligt romantiskt att göra pdf-ivf så är nog inte detta rätt tråd. Jag tar nästan lite illa vid mig över att man är orolig över detta när flera här genomgått jobbiga operationer med mycket känslomässiga reaktioner o nederlag. En del har försökt i flera år utan att komma härifrån med en bebis på armen,en del har behövt säga hej då till sina foster o fullt utvecklade barn.

Jag vill inte att det skulle vara på något annat sätt än vad det varit för oss för då hade vi inte haft just den lilla flicka som jag har i magen. Jag ser det snarare som mer romantiskt med pgd än the natural way för vägen dit stärker förhållandet ännu mer o det är något väldigt speciellt vi gjort som inte många andra förstår.
    Jag tycker vi måste komma ihåg att vi alla har olika "bagage" med oss när vi kommer hit till tråden. En del har varit med ett tag och kanske gått igenom motgångar som är värre än vad en människa skulle behöva genomlida under en livstid och för andra kanske det här med ivf pgd är helt nytt. Jag tycker det ska vara högt i tak och att man ska få urycka sina känslor och funderingar. Om det inte finns plats för det här, vart ska man vända sig då?

Själv är jag otroligt ödmjuk inför det faktum att vi fick möjligheten att ens göra IVF-PGD och jag hade inga förväntningar på att vården skulle vara särskilt bra i Tjeckien. Men jag blev glatt överraskad över den värme och glädje jag möttes av på kliniken. Det kändes som att personalen engagerade sig och verkligen försökte göra vårt besök så trevligt som möjligt.
  • Yrja M
    Tossen skrev 2013-05-09 12:01:21 följande:

Det var inte meningen att såra någon eller trampa någon på fötterna. Jag antog att eftersom detta är ett forum så har man rätten att skriva ner sina känslor? Det är väl ändå lite det som är vitsen med ett forum? :)

Jag förstår att det är jobbigt att genomgå PGD/IVF, precis som det kommer vara jobbigt för mig när den dagen är kommen. Och precis som det var jobbigt för mig att göra abort pga det anlaget jag bär på. Men om man inte har rätt att uttrycka sina känslor för att få råd och tips på vad man kan tänka och göra så kanske inte det här är rätt tråd ändå.
    Egentligen är väl jag en av dom som skulle kunna känna mig "trampad på tårna" eftersom jag blev nekad IVF-PGD och kan tycka att ni som fått den vården beviljad av landstinget bara ska vara glada och tacksamma. Men jag vet att det inte är så enkelt, även om man får vård så har man ju tankar och funderingar och vill att det ska bli så bra som möjligt.

För mig får du fråga om vad du vill, stort eller smått, känsligt eller inte. Glad
  • Yrja M
    Chief Wiggum skrev 2013-05-09 14:37:19 följande:
    Givetvis ska man få skriva sina känslor här,vilket va det jag själv också gjorde.problemet med text är att det är lätt att lägga ett fel tonläge på det man läser :)
    Ja, jag tycker absolut att man ska säga till om blir stött. Det var bara någonting du skrev om att det här inte var "rätt tråd" vilket kan tolkas som att vissa inlägg inte är välkomna som gjorde att jag ville svara på ditt inlägg. Vi vill väl inte skrämma bort folk från tråden tänker jag.
  • Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-09 14:37:06 följande:
    Hej tjejer idag är jag på ruvardag 9, och i morse fick jag ett svagt men dock ack ett plus!!!!!

Har sparat den Stickan för att kunna kolla att de blir starkare... De ser ljust ut :))
    Vad härligt! Grattis! Glad

Jag vet inte vilka tester du använder men för mig så ökade plusset väldigt sakta i styrka, och nån dag var det tom svagare än dagen innan. Jag tänkte bara så att du inte blir orolig ifall det inte stegrar supertydligt.

• Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-09 19:06:13 följande:
    Yrja, pk tack då vet jag... Bra veta :0)

När fick ni plus på digital test?
    Jag gjorde mitt första digitala på testdagen och då visade det gravid 2-3 (v 4-5).
  • Yrja M
    Polly83 skrev 2013-05-10 09:22:59 följande:
    Vi gör pgd på grund av att min man har en balanserad translokation. Han har vetat om det sedan han var liten så det är inte en nyhet för oss. Vi har aldrig försökt själva utan sökte när vi nu vill ha barn. Jag har pco så det verkar lite trixigt med doserna men hoppas att det ska gå bra ändå.
    Du också? Det var ju nyss en annan tjej här i tråden som skrev att hon hade pco och hennes sambo en balanserad translokation. Och jag och min sambo har ju också den kombination av problem. Hur sannolikt är det egentligen med just den kombinationen? Iofs är ju pco rätt vanligt, men ändå lite skumt är det tycker jag. Verkar ju nästan som att killarna med translokationer dras tills oss pco tjejer, eller om det är tvärtom att vi dras till dem Flört

Vilka kromosomer är inblandade i er translokation? För oss är det 13,14.

• Yrja M
    simple82 skrev 2013-05-10 08:38:56 följande:
    Gravid 1-2 fick jag imorse på rd10 :)) när jag tog digital testet... Ska överraska mannen ikväll :0D
    Tjoho! Skoj Glad
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång