• elwen

fick en utskällning i lekparken utan anledning , blir så arg och lessen!!!!!

Egentligen är jag väll ingen "ung" förälder  , fick min första vid 19 och min andra vid 28år , men jag ser ut att vara rumt 18-20år.

När jag är ute vid lekplatser med min yngsta , så pratar ingen med mej , dom bara tittar på mej.
    Så fort jag ger min dotter nåt att äta eller dricka , ser dom på mej som jag är knäpp , jag låter henne krypa runt i sanden och äta sanden , men den kommer ju ut lika fort , ja hon får helt enkelt upptäcka allt själv , medans jag såklart håller koll på henne ( hon är 9 månader).
    Hon är liten till växten , och smal , så hon kanske ser yngre ut.

En dag när jag var där , blev jag riktigt lessen , min dotter satt i en gunga och den var ju lite stor , men inte så hon kunde trilla ur och jag satt alldelles under/framför henne hela tiden och puttade lite fart bara , hon skrek och skrattade.
    Då kom det en mamma 40+ och gav mej en utskällning för att jag kunde ju skada mitt barn i den stora gungan , och hon hade sett att jag inte stoppade henne från att ta sand i munnen heller , och så hade nån av hennes vänner sett mej dela en munk med min dotter och det borde jag ju veta att socker är FARLIGT för små bebisar.
    hon bara gick på mej , sen sa hon innan hon gick att det var konstigt att tonåringar fick uppfostra barn och att jag borde vänta tills jag var över tjugo allafall.

först blev jag paff , sen frågade jag om hon inte fått nåt på länge , kanske inte världens mognaste kommentar , men jag blev så arg.
    ska jag behöva förklara och försvara mej , när jag inte gjort nåt fel.
    hennes barn var i 2-4års åldern , skulle kunna ge henne tips eftersomjag har en 8åring också , och jag är 28 inte under 20 om det nu skulle spela nån roll.

hon påpekade också att jag var gravid , inte rakt ut , men hon stirrade på magen och suckade , som att ska du ha en till när du inte kan ta hand om den du har.

jag skulle aldrig utsätta min unge för fara ,, om om man får en bit munk vad gör det.
    blir så arg.

över reagerar jag eller?
    och snälla jag vet att min kommentar om hon fått nåt på länge var omogen , men jag blev så arg.

• Svar på tråden fick en utskällning i lekparken utan anledning , blir så arg och lessen!!!!!
  • Sarve

Men det vet ju ALLA att föräldrar under 30 inte kan något om att uppfostra barn, oavsett hur många de har. För så fort man kommer över 40 så kan man ju ALLT! *sarkasm i allra högsta grad, för de som inte uppfattade det.*

• elwen

min dotter smakade av min munk , kanske fyra fem små bitar och sand äter väll alla ungar nån gång , jag själv åt en massa grus när jag var liten , så hon kanske ha ärvt det =)

det är en sak att säga nåt om ungen far illa eller gör illa nån annan , men att skälla för att gungan var för stor och för att hon fick munk.
    jag hoppas verkligen att hon var ett undantag och att den inte finns många fler som den kvinnan.

• Här och nu
    elwen skrev 2011-06-13 08:18:17 följande:
    min dotter smakade av min munk , kanske fyra fem små bitar och sand äter väll alla ungar nån gång , jag själv åt en massa grus när jag var liten , så hon kanske ha ärvt det =)

det är en sak att säga nåt om ungen far illa eller gör illa nån annan , men att skälla för att gungan var för stor och för att hon fick munk.
    jag hoppas verkligen att hon var ett undantag och att den inte finns många fler som den kvinnan.
    Vem f-n har med att göra om du så ger ungen en hel påse med munkar, en hel sockerkaka eller en vetelängd? Hade du gett henne en saltströare hade jag reagerat. Socker är inte BRA, men inte FARLIGT. Ja, man kan få hål i tänderna, men det dör man inte av i Sverige. (Kan i undantagsfall leda till blodförgiftning, men då ska hålen ha nått pulpan.) Finns ju inte heller gungor anpassade efter varenda unge på en lekplats.
  • Hannah76
    Här och nu skrev 2011-06-12 18:32:14 följande:
    De flesta ungar har fått i sig sand o det var säkerligen inte så att ungen klämde ett kilo.
    Klart de har fått i sig sand, men jag hindrar mina barn när jag har sett att de stoppat sand i munnen. För jag har velat minskat risken att de får i sig tex kattbajs/kiss då det inte är särskilt bra.
  • Höstbebis2010

Vissa människor bara MÅSTE lägga sig i. Så länge inget är uppenbart farligt för ett barn tycker jag folk bara ska skita i hur man uppfostar sina barn. Vår son på 7 månader får ibland smaka lite lite glass när vi köpt, han kan få smaka lite lite muffins osv. Sand har han inte fått för sig att äta än, det kommer jag väl dock försöka få honom att inte äta en massa av pga kattkiss/bajs som kan finnas i snadlådan, men kommer för den sakens skull inte kommentera andra föräldrar för att de låter sina barn äta sand.

Jag hade blivit hysterisk av de kommentarerna du fick och hade nog skält ut henne totalt..

• AnniPanni

Nu tycker jag iof själv att jag ser ut som en risig "plasttoffel" morsa" men får visa leg på systemet så njae jag vette tusan *s*. Har såkat ut för en hel del sådana påhopp genom åren och kommer aldrig glömma en incident när en äldre dam skällde ut mig efter noter och skrek att sådana som jag borde inte ha barn någonsin och att hon minsan skulle anmäla mig till soc.
    Då var jag väl typ 28 (är 35 idag), och det som hände var att min då 2 åring sprang ifrån mig mitt på torget och rusade ut mitt bland bussarna. Jag sprang efter med dubbelvagnen (med lillasyster i) och fick precis tag i barnet innan hon hamnade framför en buss, och då hon var SKITARG så var jag tvungen att hålla ner henne med ena handen samtisigt som jag satte fast henne med selet i vagen.
    Det var tydligen ren barnmisshandel enligt den här kärringen o hon vägrade lyssna på mig. Antydde något om dessa tonårsmorsor *s*.... barnet har idag AS o ADHD diagnoser, det gick liksom inte att resonera med henne när hon var 2 år heller

• Welma
    elwen skrev 2011-06-13 08:18:17 följande:

Det var hon säkert, ett undantag. De flesta brukar inte göra sådant. Inse att det är något som inte riktigt stämmer med den där kvinnan. Något fel är det.
  • anette90

jag tycker verkligen också det är irriterande när äldre kommenterar på hur jag gör med min dotter. men att människor kommenterar borde ju vara okej egentligen, bara de inte skäller ut en som om man vore en barnunge.. dom kanske ibland har en poäng..

• Lyxhustrun

Usch, håller med om att det var löjligt att kommentera att ditt barn åt en munk och sand, herregud! Men det är ju väldigt äckligt att äta sanden, katterna använder sandlådan som kattlåda mm, fast inte kommenterar man för det! Tack och lov går jag sällan till lekparken med barnen, det får barnflickan sköta, men har fattat att det är ett jäkla tillhåll av jobbiga mammor som ska klanka på varandra istället för att hålla efter sina egna barn! Så ta inte åt dig av dumma kommenterar.

• mikroE

Det mest konstiga i sammanhanget för mig är att hon och hennes vänner suttit och skvallrat om att du gett ditt barn munkar och låtit det äta sand, snacka om att inte ha ett liv! Sköt dig själv och skit i andra brukade min mamma säga och om än det inte stämmer alltid så är det här dock ett sådant tillfälle då det är ett lämpligt råd.

• carro1983

jag känner igen mej i vad du skriver som på dagis eller på lekplatsen att dom äldre mammorna kollar konstigt på en,,e sj 28 år har 3 barn fick första när jag var 19 år ..Jag tycker inte att du över reagerar hade reagerat likadant om jag hade hamnat i den situationen

• alltfördig

Jag var ute med min dotter och lillebror som är 2år båda två och lillasyster som är 3år.

satte mig ner på en filt i gräset med hunden, nära lekplatsen och har sten koll på alla tre som leker lugnt med varandra.
    min lillebror råkade snubbla och blev ledsen så jag reser mig snabbt ger kommandot stanna till hunden och går för att trösta honom. då hör jag hur två äldre mammor sitter och viskar om hur tonåringar inte borde ha barn eller hund.
    jag går obrydd tillbaka till filten och efter ett tag ropar jag till mig barnen för lite smörgås och saft. Då kommer kvinnorna fram och ställer sig någon meter från min filt och börjar röka. jag säger då lugnt till dem att det vore snällt om dem kunde flytta sig en bit bort och inte röka så nära barnen. den ena kvinnan flinar då till sin kompis och svarar - det här är ett fritt land. och du som ger dina barn saft kan inte vara så rädd om deras hälsa.
    jag ler då irriterat till mig själv då själva kommentaren bara var för löjlig säger sedan lugnt igen att dem ska flytta på sig och inte röka intill barnen. Då går den ena kvinnan fram och böjer sig över samtidigt som hon blåser ut röken precis i mitt ansikte säger hon - och vad ska du göra åt saken.

kokande av ilska stuttsar jag upp med hunden hack i häl ( hunden är av mellan modell) , går fram till kvinnorna och berättar hur totalt löjligt deras beetende är och att jag bara lider med deras barn som har mammor som följer dem till lekparken för att hacka på andra mammor där. den ena kvinnan säger då att jag inte ska hota med hunden (hunden står bakom mig och håller koll på läget, har inte gett ifrån sig ett ljud) jag svarar henne att det är jag som är hotet inte hunden.
    vänder tillbaka till filten och sätter mig och fortsätter fika med barnen.

och precis när jag tror att kvinnorna ska gå då dem plockat ihop sina saker och hämtat barnen, tar den ena och sparkar till med foten i gruset så barnen som sitter närmast får små sten i huvud och på bara armar. barnen börjar självklart gråta och jag skriker i ren ilska vad fan hon tänker med, om det är så hon lär sitt barn!! jag var så arg, sedan förvandlades min ilska till rädsla när dem båda kvinnorna kommer tillbaka mot mig med "en mobbares steg" , med tre gråtandes barn i famnen ser jag bara hur hunden flyger upp , och ställer sig framför oss med blottande tänder och raggen på topp. Min sjukt snälla hund hade på en sekund förvandlats till ett monster.
    den ena kvinnan hytter med näven mot oss och hunden klappar ihop käkarna alldeles intill hennes hand som markering.

Kvinnorna skriker fula ord sedan tar den sina barn som är runt 5-6år och går.

när chocken lagt sig var jag så ledsen att jag ringde min pappa och bad han hämta mig. jag är föresten 18år och jag har anmält händelsen. jag går aldrig till lekplatsen utan min hund längre, han skulle aldrig göra en fluga förnär men han är min hjälte och jag är saker på att han räddade situationen den dagen.

• ViVäntarLois
    alltfördig skrev 2011-06-27 02:53:53 följande:
    Jag var ute med min dotter och lillebror som är 2år båda två och lillasyster som är 3år.

satte mig ner på en filt i gräset med hunden, nära lekplatsen och har sten koll på alla tre som leker lugnt med varandra.
    min lillebror råkade snubbla och blev ledsen så jag reser mig snabbt ger kommandot stanna till hunden och går för att trösta honom. då hör jag hur två äldre mammor sitter och viskar om hur tonåringar inte borde ha barn eller hund.
    jag går obrydd tillbaka till filten och efter ett tag ropar jag till mig barnen för lite smörgås och saft. Då kommer kvinnorna fram och ställer sig någon meter från min filt och börjar röka. jag säger då lugnt till dem att det vore snällt om dem kunde flytta sig en bit bort och inte röka så nära barnen. den ena kvinnan flinar då till sin kompis och svarar - det här är ett fritt land. och du som ger dina barn saft kan inte vara så rädd om deras hälsa.
    jag ler då irriterat till mig själv då själva kommentaren bara var för löjlig säger sedan lugnt igen att dem ska flytta på sig och inte röka intill barnen. Då går den ena kvinnan fram och böjer sig över samtidigt som hon blåser ut röken precis i mitt ansikte säger hon - och vad ska du göra åt saken.

kokande av ilska stuttsar jag upp med hunden hack i häl ( hunden är av mellan modell) , går fram till kvinnorna och berättar hur totalt löjligt deras beetende är och att jag bara lider med deras barn som har mammor som följer dem till lekparken för att hacka på andra mammor där. den ena kvinnan säger då att jag inte ska hota med hunden (hunden står bakom mig och håller koll på läget, har inte gett ifrån sig ett ljud) jag svarar henne att det är jag som är hotet inte hunden.
    vänder tillbaka till filten och sätter mig och fortsätter fika med barnen.

och precis när jag tror att kvinnorna ska gå då dem plockat ihop sina saker och hämtat barnen, tar den ena och sparkar till med foten i gruset så barnen som sitter närmast får små sten i huvud och på bara armar. barnen börjar självklart gråta och jag skriker i ren ilska vad fan hon tänker med, om det är så hon lär sitt barn!! jag var så arg, sedan förvandlades min ilska till rädsla när dem båda kvinnorna kommer tillbaka mot mig med "en mobbares steg" , med tre gråtandes barn i famnen ser jag bara hur hunden flyger upp , och ställer sig framför oss med blottande tänder och raggen på topp. Min sjukt snälla hund hade på en sekund förvandlats till ett monster.
    den ena kvinnan hytter med näven mot oss och hunden klappar ihop käkarna alldeles intill hennes hand som markering.

Kvinnorna skriker fula ord sedan tar den sina barn som är runt 5-6år och går.

när chocken lagt sig var jag så ledsen att jag ringde min pappa och bad han hämta mig. jag är föresten 18år och jag har anmält händelsen. jag går aldrig till lekplatsen utan min hund längre, han skulle aldrig göra en fluga förnär men han är min hjälte och jag är saker på att han räddade situationen den dagen.
    Stackare... Jag vet att man har strikt hundägarsvar men jag hade gett hunden en rejäl godbit! En munk kanske? :p
  • Loriyana

Det kommer alltid finnas folk (läs kvinnor) som kritiserar hur man tar hand om ens barn...oavsett hur gammal eller ung man är. Jag önskar så innerligt att vi kvinnor kunde ta och behandla varandra bättre!

• My S

äsch, skit i det! Det är bara att tänka om det är du eller hon som är idioten, du kommer snart fram till svaret. Och en idiot är ju ingen mening att ödsla energi på :) 

• napoleonissa
    Sarve skrev 2011-06-12 19:01:17 följande:
    Men det vet ju ALLA att föräldrar under 30 inte kan något om att uppfostra barn, oavsett hur många de har. För så fort man kommer över 40 så kan man ju ALLT! *sarkasm i allra högsta grad, för de som inte uppfattade det.*
  • Grazzy

Att kasta skit tillbaka är nog inte bästa lösningen, det triggar igång henne självklart att komma med mera dumma kommentarer. Jag hade lagt dövörat till och inte ens brytt mig om att svara. Hon är problemet här och inte du.

Svar på tråden fick en utskällning i lekparken utan anledning , blir så arg och lessen!!!!!