• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Vääääääntaaaaar på att de ska ringa o säga att NU.......men ingen ringer........

• mirakel

Hallå!

Så efter flera !! framflyttningar av vilken dag vi skulle befinna oss i Finland (tur man har flexibela arbetskompisar o familj i övrigt som vet varför man ändrar ..) så fick vi då äntligen besked  i onsdags förra veckan att fredag var dagen då äggplock o spermainsatsen skulle göras!  

Vi åkte båt över till Finland - en dagfärja - till Åbo, sedan bilade vi till Tammerfors o kom fram hit i torsdagsdväll sent. Vi bor på ett hotell några km. utanför stan. Här är lungt, nytt  o SUPERfräscht!! :) 
    Perfekt om man har bilen med sig!!

Bara tio follikar var det ..så vi skulle inte hoppas på jättemånga ägg sa de innan. Vissa var för små...
    Två till fem kanske....
    När mannen gjort sitt fick vi beskedet att det bara blivit två ägg.
    På lördagen ringde de upp o meddelade att båda äggen blivit befruktade o börjat dela på sig!

Vi har upptäckt Tammerfors, blev en del shoppingcentrum...och IKEA :) heja Sverige!!, för tills söndag em. var det skitkallt!!! Söndagen var vi i ett utsiktstorn, o kollade in Domkyrkan samt var ute o prominixade i det härliga vårvädret.. Allt var ju ändå bara en suuuuuperlåååång väntan på beskedet hur våra två små embryon klarat livet.....

Måndag morgon ...idag alltså... ringde de och sa att båda embryona hade klarat sig o delat sig väldigt bra!!
    8celliga båda två!  Två riktiga topp-embryon sa de! :)
    Nästa orosmoment var ju så klart min slemhinna!! Har ändå knaprat progynon i 27 dagar idag.....
    Men den var de oxå SUPERnöjda med! 11 mm.

Det gick supersnabbt att sätta in embryot, (Vi fick ett insatt o ett nedfryst) Fick kolla på skärmen o se det lilla embryot som en ljus liten strimma ....Fantastiskt!!
    o sen lite eftersnack o såklart betalning...jehoo..

Nu är vi tillbaka på hotellet , ska bara softa tills vi åker hem imorgonkväll.
    Hoppas på att kunna fylla huvudet med annat nu under de två veckorna fram till gravtestet..men det blir väl säkert svårt.

Kramar till er alla !!

• mirakel
    Uppdaterar listan!

ÄD I FINLAND  

Funderar på ÄD:    

Första ÄD-möte inplanerat:  

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:     

Fått donator o väntar på ÄD: 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov   2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3) 

På gång:  
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4.  
    Fru xx, på gång med medicinering inför FET, vul för att kolla slemhinnan 23/4.   

Ruvare: 
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen.

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3 såg hjärtslag, missfall i 9:e veckan.        

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran:  1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i  jan 2012 (4 ägg i Frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis  ny donator hösten -12. Övrigt:
  • mirakel

Tack!!  Lie71, NinaCamilla, Sakura77 och Kattflickan!

Nu har vi kommit hem.... o nu börjar en ny väntan.... :)
    först två veckor..... o sen BLODPROV
     - fick ni som varit i det skedet oxå ta det för att bekräfta en ev. graviditet?  

Lie71, hur länge fortsatte du ta progynon och progesteron(lr dyl) ??
    hur gjorde du när du slutade - tvärt bara lr?? 

Kramar o förhoppningsvis mer hopp i tråden!!   

• mirakel

:) Härligt  Fru xx - då ruvar vi samtidigt... hoppas hoppas hoppas!!
    På tiden att det börjar bli en MASSA + här!!

Jag har tagit blodprov idag.... svar på onsdag.....

NÄR har ni tagit kissat på sticka...vilken ruvardag?? Fru xx ska du oxå ta blodprov nu lr?

Funderar på att testa imorgon....men om det är för tidigt är det ju inte lönt... jag är idag på ruvardag 14.

Kram

• mirakel

hmm, de gånger jag varit gravid tidigare har jag ju inte kännt något speciellt de allra,allra första veckorna,(då har jag ju knappt kännt till att jag varit gravid) första riktigt tydliga tecknen för mig har då varit att jag typ i vecka fem,sex blivit väldigt yr - det klassiska - nästan svimmat... sen har det därifrån någonstans blivit ett litet illamående som sen tilltagit mer o mer...

men nu går man ju o känner efter hela tiden... det har molat lite.... men det kan det ju såklart göra om man är på g att få mens oxå.... får nog testa imorgon... 

o ja, myran , blodprov ska väl vara säkrare!!
    I Tammerfors sa de att de börjat med det nu...för det var många som fick + på stickan o sen var det inget...eller tvärtom.. 
    men min erfarenhet av stickor att de ändå är väldigt säkra...

Kram     

• mirakel

Tack för era tankar o kramar!!!

hmmm, nä det känns inte som om den här gruppen är representativ just nu vad gäller lyckandeprocent....
    borde alltså (rent teoretiskt...) bli en otrolig massa ++++++ snart!!! 

Nej, vi har inte gett upp.... vi har ju ett litet ägg som om man har turen på sin sida klarar av en upptining ..........
    men klart att det känns tungt....  
    men ska idag ringa o fixa med en medgivandeansökan för adoption.... har ju mindre än en månad kvar tills jag är 43 o efter det är det enl. uppgift kört o få en sån ansökan o gå igenom...

Parallella spår får väl gälla framåt om man ska ha en realistisk chans....

KRAMAR!!  

• mirakel

...hahhaha... de sa på socialnämden att det nog var svårt... för oss..pga. min ålder...
    jehooo, vilket stöd....han skulle återkomma med mer besked...straxt...

jaja, man har iaf kollat om det blir ett nej från början får jag/vi väl förhålla oss till det...

• mirakel

.....måste fråga...hjälp mig!! har ni varit med om detta??

Igår fick jag ju besked att förra embryot inte fastnat.... o slutade vid lunch med medecinen. (progynon o progesteron)
    idag = AVA vill att jag ska börja om DIREKT nu från första mensdagen med progynon!!
    för att om ca tre veckor åter kunna göra ny insättning...
    men sprutan då?? (o jag åt ju tom ppiller förra gången innan sprutan....)

Känns som om det inte blir rätt men det kanske det blir ...eller?????????????????
    har såklart skrivit o frågat dem oxå men...

HELP!!     

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011