• Lillan15

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

NinaCamilla skrev 2013-06-18 11:52:30 följande:
    Lillan15: Vi åkte till Helsingfors för första gratis besök eftersom vi ville diskutera med läkaren och känna efter hurdan klinik är. Eftersom både min och min mans tester var gamla och Åbo hade inte tagit dessa sedan 2010 utom HIV-test av mannen, fick vi betala för nya tester igen. De föredra också att man lämnar mannens sperma i frysen om det skulle hända något med flyget från Sverige. Det kostade oss väldig mycket men jag vet att vissa har fått stå i kö utan extra avgifter dvs. byter klinik. Nu är ju alla kliniker i Finland ett samma bolag och då borde det inte vara något problem om alla tester är giltiga och inte äldre än 6 månader.

Jag frågade efter FET-pris i Åbo och det kostar 1236 EUR! Ärlig talat vet jag inte om det är värd om jag inte få nya mediciner, andra tricks eller någon annan hjälp för att de tinar upp 3 embryos och bara 1 klarar sig upptiningen. De verkar vara oense också om dos för kortison etc. Vi har ju gjort redan 1 FET och då kände jag ingenting - inga grav.känningar alls. Hur ni andra har resonerad?

Jag sitter på jobbet och är gråtfärdig. Jag skyller på jobbstressen att det gick inte iväg den här gången heller men det är så dumt. Midsommar blir också förstört pga. menssmärtor. Ibland är livet skit! Jag undrar också om 50% chans att bli gravid vid ÄD är sant. Jag googlade lite och hamnade på Landstingets hemsida. Deras statistik visare att endast 28% av över 39 åringar har fött barn i Sverige. %-satsen var inte högre även om man var yngre. Vid FET måste vara ännu lägre - är det värd dessa extra 1236 EUR om man betalar från sin egen plånbok?

Känns så jobbigt att ÄD inte har större chans än IVF. Varför, om man har bättre ägg att spela med?????
  • Lillan15
    Jenkis skrev 2013-06-19 22:26:04 följande:

Får nog förtydliga mig lite... Självklart ger äd större chans eller enda chans för oss som fått konstaterat att vi har dåliga ägg eller inga ägg alls! Men om du har normala värden på hormoner och amh, så ger äd och ivf samma chans rent statistiskt eftersom det är "samma sak". Man brukar väl säga att sannolikheten att lyckas är 30-45 %. Bättre än så blir det inte även om du har en donator som är dryga 20 år. Men är man infertil eller typ 47 år, så är det ju bra siffror såklart eftersom ens egna siffror skulle vara typ noll.

Jag är 40 år. Har dåliga ägg själv. Får ut få vid ÄP. Då måste väl ÄD ge bättre chans till bebis?????
    Annars kan vi ju fortsätta med IVF.

• Lillan15
    Ypke skrev 2013-07-22 22:32:21 följande:
    Hej på er! Börjar motvilligt ställa in mig på nästa käftsmäll så här en v innan ava Åbo öppnar. Väntar mens denna v o börjar då med behandling inför fet mitten augusti typ. Jobbigt.

Pia - hur mår du nu?

Tilde - varför får du vänta så länge?

Myran - helt overkligt att det snart kommer en liten till dig!!

Lycka till Tjejer!
    Spännande att få följa er på vägen till en bebis. Själv väntar vi på donator.  
  • Lillan15
    Joseta skrev 2013-08-22 11:05:27 följande:
    Nu går det undan. De ringde precis från Åbo och erbjöd oss en donator. En tjej som är lika lång som jag, med samma hårfärg, men gröna ögon och jag har blå. Om vi tackar ja, kan det preliminärt bli fråga om äggplock, befruktning och överföring omkring v 41, dvs. mitten av oktober. Det är ju snart! Har pratat med mannen, och det lutar åt att vi kommer tacka ja, men vi ska diskutera igenom det mer i kväll i lugn och ro. Känner mig pirrig, nervös, glad och livrädd på samma gång.
    GRATTIS!!!

Hur länge har ni stått i kö?

• Lillan15
    Joseta skrev 2013-08-22 19:07:26 följande:
    Tack Lillan! Vi har stått i kö sedan mitten av februari, dvs. ganska precis sex månader. Vi var på ett första besök i april, men det är ju när man först skickar in ansökan som räknas som ködatum. Hur längre har ni köat? Ni ligger väl inte så långt efter oss?

Skickade in papperna i april. Var i Åbo på ett första möte i maj. Men just nu ruvar jag på dag 3. Prövade en sista IVF här i Sverige privat i väntan på donator. Kram till dig!
  • Lillan15
    Joseta skrev 2013-09-17 09:50:09 följande:
    Fru xx; vad roligt att höra om ert mirakel! Stort stort grattis.

Fertilitetsresa; jag tycker det är viktigt att donatorn känns rätt, så lyssna på din magkänsla. Tror nog kliniken har förståelse, även om det kanske blir visst merarbete för dem att planera om.

Singoallaa; Fy vad jobbigt att inte hitta den hjälp som behövs. Särskilt om det är första barnet har man ju all rätt i världen att få hjälpen. Det är bara så jobbigt att hela tiden behöva ta strid. Vi har haft tur och hittat en privat gyn som hjälper till med allt (i Stockholm). Vi fick recepten översatta utan kostnad men får visserligen betala rätt bra för ultraljuden (1 500 kr/st), men då slipper vi å andra sidan mycket tjat och gnat samt får en gynekolog som är van vid ÄD-behandlingar.  

Själv fick jag mens i helgen så nu blir det VUL i slutet av nästa vecka för koll av nedreglering (värmevallningar och huvudvärk talar för att den har fungerat). Om allt ser bra ut blir det progynonstart den 2/10 och besök i Finland vecka 43. Det är två veckor senare än de sa först så jag blev först lite besviken, men det gick fort över och nu känns det toppen att vara på gång!

Hur går det för er andra som är på g nu? 
    Lycka till! Skönt att vara igång nu...
    Vi väntar på donator...  
  • Lillan15

Hej!
    När ni gjorde barnlöshetsutredning, gjorde ni hysteroskopi då? Undersökning av livmodern invändigt.

Vi har gjort flera misslyckade IVF:er. De säger att äggen är dåliga. Nojjar nu över att det skall vara något fel på livmodern och inte ÄD hjälper.
    Dock har vi en dotter som kom via IVF.

Det senaste IVF, fick jag tillbaka ett fint ägg som tolkades av läkare som näst bäst i kvalité. Men det fäste inte Gråter
     Varför???       

• Lillan15
    Dustpuppy skrev 2013-09-18 11:43:18 följande:
    Lillan15: Ofta är det så att mängden ägg ger en indikation på kvaliteten. Med stigande ålder minskar antalet ägg som går att få ut vid IVF, och ofta sjunker kvaliteten samtidigt. Äggen kan se bra ut med de tester som görs, men funkar ändå inte, kvaliteten är inte bra, men det finns ännu inga tester som visar var felet sitter. Mängden misslyckade försök ger inte facit, men en hint.

Jämför med den IVF som gav upphov till din dotter. Hur många ägg plockades, hur många blev befruktade, hur många gick att frysa osv.

Titta sedan på de misslyckade IVFerna, ser siffrorna annorlunda ut? Färre ägg, färre befruktade är ett tecken på att äggstockarna håller på att bli för gamla. Livmodern kan vara i tiptop-skick, men äggen och äggstockarna är det inte. Om siffrorna ser liknande ut, då kanske det är värt att misstänka livmodern, men om du får färre ägg och färre befruktade, så är det sannolikt äggen.

Kvinnor som är i klimakteriet har fortfarande en livmoder som fungerar och äggdonationer ger lika bra resultat som för kvinnor som fortfarande är fertila. Prata med en barnmorska eller gynekolog om din oro över din livmoder, de kanske kan ta en titt på den och säga något klokt.

/Dustpuppy
    Vid min dotter´s IVF fick jag ut 4 ägg, 1 befruktades, och blev vår dotter.
    Vid de andra IVF har jag fått ut 3-4 ägg, 1 har alltid befruktats fint. Vid min sista IVF fick jag ut 7 ägg, 1 befruktades fint igen.
    Är det bara att köra på med ÄD nu? el.ska jag göra hysteroskopi? Läkaren tycker att hyst. inte behöver göras. Han röstar på ÄD.    
  • Lillan15
    Joseta skrev 2013-10-22 15:35:53 följande:
    Har inte hunnit hänga här då det där som kallas livet tar all min tid för tillfället. Har därför inte hunnit läsa ikapp, men jag har förstått att det är flera som ruvar nu och jag håller tummarna stenhårt för att det ska dyka upp fina plus på testdagen.

För egen del var det meningen att jag skulle åka till Åbo på torsdag för återföring (mannen har varit där idag och lämnat sitt bidrag), men nu ringde de från kliniken och de hade fått avbryta äggplockningen för att det inte fanns några ägg i folliklarna. Allt hade tydligen sett bra ut, men när de började punktera så fanns där inget. De sa att ägglossningssprutan inte "tagit" och gav därför donatorn en extra dos och ska försöka plocka resten på torsdag och hoppas det dyker upp ägg då.

Men eftersom jag börjat progesteronbehandlingen så kommer det inte att gå att återföra något OM det nu skulle finnas några ägg utan i så fall försöker de befrukta dem (de har fryst ner sperman) och fryser ner dem om det blir något så blir det en frysbehandling sen isf.

Känner mig nu så himla uppgiven. Inte ens med donator lyckas vi få några ägg Om det inte fanns några ägg idag, varför ska det då helt plötsligt finnas på torsdag? Och vilken kvalitet kan de hålla i så fall? Och stackars, stackars donator att behöva gå igenom TVÅ äggplock inom loppet av några dagar!  
    Tänker på dig! Kram och lycka till på torsdag i alla fall...
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011