Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
NinaCamilla skrev 2013-06-18 11:52:30 följande:
Lillan15: Vi åkte till Helsingfors för första gratis besök eftersom vi ville diskutera med läkaren och känna efter hurdan klinik är. Eftersom både min och min mans tester var gamla och Åbo hade inte tagit dessa sedan 2010 utom HIV-test av mannen, fick vi betala för nya tester igen. De föredra också att man lämnar mannens sperma i frysen om det skulle hända något med flyget från Sverige. Det kostade oss väldig mycket men jag vet att vissa har fått stå i kö utan extra avgifter dvs. byter klinik. Nu är ju alla kliniker i Finland ett samma bolag och då borde det inte vara något problem om alla tester är giltiga och inte äldre än 6 månader.Jag frågade efter FET-pris i Åbo och det kostar 1236 EUR! Ärlig talat vet jag inte om det är värd om jag inte få nya mediciner, andra tricks eller någon annan hjälp för att de tinar upp 3 embryos och bara 1 klarar sig upptiningen. De verkar vara oense också om dos för kortison etc. Vi har ju gjort redan 1 FET och då kände jag ingenting - inga grav.känningar alls. Hur ni andra har resonerad?
Jag sitter på jobbet och är gråtfärdig. Jag skyller på jobbstressen att det gick inte iväg den här gången heller men det är så dumt. Midsommar blir också förstört pga. menssmärtor. Ibland är livet skit! Jag undrar också om 50% chans att bli gravid vid ÄD är sant. Jag googlade lite och hamnade på Landstingets hemsida. Deras statistik visare att endast 28% av över 39 åringar har fött barn i Sverige. %-satsen var inte högre även om man var yngre. Vid FET måste vara ännu lägre - är det värd dessa extra 1236 EUR om man betalar från sin egen plånbok?