• Lillan15

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Vilken klinik i finland går ni på?
    Önskar tips på bra klinik i Finland. 

• Lillan15

Hej på er!

Är ÅBO/Tammerfors bra ÄD kliniker?
    Vi funderar på dessa...
    Har skickat in formuläret idag.

Lycka till alla kämpare!    

• Lillan15
    Joseta skrev 2013-03-08 14:01:43 följande:
    Tack NinaCamilla. Vi har också släkt i Finland och det väger ju också in...

Vi får ingen hjälp av landstingen eller FK eftersom vi redan har ett gemensamt barn utan det är bara att öppna plånboken  

Hur upplevde ni psykologsamtalet? vad är det som diskuteras? Var ni hos någon som är van att bli kontaktad i liknande frågor? Jag är så klar över hur jag själv känner och hur jag ställer mig inför det här med donation och det känns märkligt att vända sig till en psykolog, men självklart ska vi göra det som krävs. Jag är inte orolig för det utan mer att det känns märkligt att gå igenom något som jag själv redan har analyserat utifrån alla möjliga vinklar. 

Om man har ett barn tillsammans, detta genom IVF, får man ingen hjälp av FK då? i samband med ÄD
  • Lillan15
    Anemon skrev 2013-03-09 10:04:44 följande:
    Hej, åker till Åbo för första besök på måndag . Vill gärna vara med här också Vi har gjort flera misslyckade IVFer och känner det är dags att byta spår nu och öka chanserna med denna fantastiska möjlighet som ÄD ger.
    Har inte hunnit läsa igenom hela tråden än men gissar att många av mina funderingar och frågor finner svar där.
    Kramar

Lycka till!

Hur gick det i ÅBO? Nyfiken.
    Vi funderar oxå på ÅBO. Har gjort flera misslyckade IVF:er. Har dock en dotter genom IVF (ISCI).  
  • Lillan15
    Joseta skrev 2013-03-15 09:55:18 följande:
    Lillan; Vad roligt med fler i samma fas.  Vi skicakde in våra formulär för några veckor sedan och ska på ett första besök i mitten av april. Vi har även bokat tid hos Fertinova i maj så får vi se vilken kilnik som känns bäst för oss. 

Såvitt jag förstår får man ingen hjälp av FK om man har ett gemensamt barn. Detta av samma anledning som man inte får hjäp med IVF e.d. av landstinget om man har gemensamma barn. Men undersök gärna närmare. Vi har en son sedan tidigare.
    AVA-kliniken och Fertinova, är det inte samma klinik?

Jag skickade formulären till AVA, men fick svar från Fertinova idag att de mottagit våra formulär.
    Vi får tid i ÅBO slutet av maj.

(men ska göra ÄP på tis. vårt sista IVF). HOPPAS PÅ GULDÄGG!!!
  • Lillan15
    Tigermamman72 skrev 2013-03-18 07:15:13 följande:
    Hej!

I torsdags var jag äntligen över till Åbo för vårt sista FET. Vi har ju tagit en lite paus då vi båda har jobbat mycket under hösten och även behövde ta lite nya tag. Hade två ägg kvar och en klarade upptining och växte sig mer än dubbelt på ett dygn som tydligen så bra ut. Allt gick bra och det kändes tryggt på något sätt denna gång. Så nu är det bara att hoppas. Såg ett annat par som åkte samma båt som oss dit och hem som jag önskar lite extra lycka till och hoppas ni finns med i detta fina forum.

Jag har valt att bara berätta för de närmsta i familjen denna gång, men då mest för att det är jobbigt att berätta om det inte fungerar. Har inte sagt något på jobbat men har lyckats planera in så att jag kan åka på en dag som jag inte har lektioner då jag är lärare. Känner att jag inte har den relationen med min närmsta chef men annars kunde jag nog ha berättat. Har nog inga problem att berätta om att vi gjort ÄD för vänner och bekanta med syfte på om vad andra ska tycka då vi har hållit på så länge med detta att det flesta vi känner vet att vi önskar blir fler i familjen oavsett;) Vi hade gärna adopterat men har bara kunnat gjort en sak i taget rent mentalt så nu när adoption skulle vara ett alternativ så är vi för gamla (40) för de flesta länder, har inte hunnit;) gifta oss och det känns tungt att vänta runt 5 år innan man kommer på tur då flera länder väljer att adoptera inom landet i stället för till andra länder. Men vem vet vi kanske sätter igång med detta också om ett år?!

Vi har fått godkänt från FK om att få tillbaka 75 000 kr i fredags, känns då bra och kanske ett tecken på att turen börjar vända (säger till det lilla ägget att hålla sig kvar ordentligt varje dag;) Då man ibland har känner sig som en andra hands medborgare i Sverige med tanke på hur svårt det är att få en gyn att undersöka en under sin behandling och få hjälp med att få recepten inskrivna i det svenska systemet. Ja detta har ni alla säker känt någon gång under er resa. Vi har en kille sen innan som är snart 5 år så det är inte kört om man har barn innan. Spara alla kvitton, alla behandlingar ni gör i Finland (gäller nog bara i Finland), tidigare behandlingar och utlåtande där ni t ex har blivit rekommenderade att göra en äggdonation. Vi blev tvungna att lämna in vårt samtal med psykolog i efterhand så detta hade en del i saken. Lycka till med detta men det är värt ett försök.

Önskar er nu alla lycka till var nu ni nu befinner er i er process.

Kram Tigermamman
    Lycka till!

Ok, man kan alltså få pengar tillbaka, även om man har en dotter tillsammans, hon kom med IVF. BRA i så fall.
    Jag har ÄP i mo.
    Har oxå bokat ett första samtal i ÅBO i maj. = Läkarbesök+psykologsamtal.
    Är det bra där då?
  • Lillan15
    Tigermamman72 skrev 2013-03-18 07:22:16 följande:
    ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD: 

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator  
    Tuvalina: Möte i Åbo den 27/11. Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39. Varit registrerad i Åbo sen november. Förmodligen ÄD i april!
    Pia700:Gjort 1 misslyckat IVF. Pga ålder (42 år) och lågt amh-värde 0,52 värde så fick vi bara ut fyra ägg. Blev rekommenderade ÄD. Varit på första besök på AVA i Åbo förra veckan. Står i kö till äggdonation men gör under väntetiden ett till IVF-försök. Ev äggplock 11/2.
    Ypke:

2:a ÄD och väntar på donator: 
    FruXX: 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator. 
    Skruttet 69: Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen, 1 klarade sig.  FET 12/12 och testade minus 26/12. Uppsatt på kö för ny donator. NinaCamilla: (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 1st klass 4 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11,  5 dec 2012 ET 2 st embryo klass 3, TD 19 dec-12, testade minus 23 Dec-12. Väntar på ny donator i Åbo men ska till Helsingfors för en annan klinik.

Vilar lite från ÄD:
    Mirakel: (kö from maj-11, Tammerfors) Spontangrav höst-11, MA v.19. ET april-12, minus. FET maj-12, minus. ET2  (ny donator) nov-12, två embryon till magen o ett till frysen. 10/12 PLUS! ul 28/12.. blev missfall i v.5+5 bekräftades helt i v.12.  

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:  

På gång:

Ruvare: 
    Tigermamman: (köat sen Agu-11 i Åbo).  fick avbryta första försöket då donatorn fick omogna ägg. Nytt FET  maj 2012, blev negativt. Nytt försök med ET september 2012, blev tyvärr också negativt. Nu vårt sista försök med denna donator, ett ägg ET den 14/3 2013.

Gravida:
    Myran: 2:a ÄD. 1 FET apr-11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt-11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september-12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg från donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt. TD 7/12.
    Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012 två embryon. Plus 7/11. 23/11 utomkvedsoperation för en av embryona som fastnat i äggledaren 5/12 VUL Pickande hjärta för andra embryot.
    WannabeFler: (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3

Fått barn:
    Lie71: stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej Dustpuppy: ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.  Har fått pojke 2012-12-27, 2240 g och 46 cm lång. Växer så det knakar och mår bra.
    Första mötet inplanerat till den 20/5

Kan någon skriva in mig i listan??? Tack på förhand!
  • Lillan15
    Tigermamman72 skrev 2013-03-20 07:58:13 följande:
    Hej!
    Joseta och Lillan 15, vet inte varför det fungerade för oss att få tillbaka pengar från FK även fast vi har en son sen innan. Vet många som fått avslag.

Men vi fick skicka in kompleteringar flera gånger så jag tror att det ser olika ut från fall till fall. Men tänk på att spara allt, kvitton när ni hämtar ut medicin, kvitton från gyn besök, utredningar på er barnlöshet där det kan stå att ni rekomenderas att gå vidare med ÄD, psykologutredningen, alla kvitton från AVA, högkostnadskort m.m.

Vi har som sagt haft en lång resa fram tills idag, sen 2004 men vet inte riktigt vad som fick dem att godkäna det hela. Står bara att vi uppfyller alla krav för att få ersättning för vård utomlands.

Men det är ju helt klart värt ett försök!

Själv ruvar jag första veckan och den är altid mer lugn än sista veckan när man analyserar alt;).

Kram till er alla!
    Hoppas du Plussar snart! Hejar på dig...
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011