• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Wow Myrslok, vad häftigt, stort grattis! NinaCamilla, vilken otur ni hade förra gången, jag håller tummarna för att det ska gå bättre den här gången! Min man glömde posta brevet med psykologutlåtandet och avtalet till ava idag, grrr... Nåja en dag hit eller dit gör ju ingen skillnad men man vill ju framåt. Om han kommer ihåg att posta det imorgon så borde de få det efter helgen. Tänkte nämligen ringa sedan och höra att de fått allt och fråga om hur lång väntan vi har kvar.

• Fru xx

Ursäkta att mina inlägg blir allt i en klump, det funkar inte med stycken genom ipad, utan allt hamnar i en klump :-/

• Fru xx

Tack för dina svar Myran! Aha, inte lyfta tungt, misstänkte det och är lite bekymrad över hur jag ska lösa min jobbsituation... Jobbar som polis i yttre tjänst, min utrustning som jag bär på mig varje arbetspass väger 12 kg, till det kommer eventuellt tung skyddsväst på 20 kg ifall en farlig situation uppstår. Rätt ofta behöver vi lyfta eller släpa folk och även springa. Borde kanske bli omplacerad?

• Fru xx

Du har helt rätt Myran, vad som helst kan hända på mitt jobb och man kan inte backa ur när man väl står där. Ska ta upp det med AVA när det är dags för behandling, de får väl skriva ett intyg till mig så att jag kan få innetjänst några veckor. Ifall behandlingen funkar och man blir gravid så är det ju ändå inte aktuellt att fortsätta i yttre tjänst. Det du skriver Lie om förbud för fotboll och box styrker ju upp det också, ska man inte spela fotboll eller boxas så bör man nog inte heller springa runt med 12 kg utrustning på sig och släpa tunga fyllon och brottas med bråkstakar och psykfall.

• Fru xx

Ja hur har det gått Myran??? Åh hoppas det gått bra!

Kul att ni också fått tid NinaCamilla!

Jag har varit i mailkontakt med Ava och de säger att det är 8 par före oss i kön. Det säger inte mig någonting eftersom jag inte vet hur många donatorer de har. Fick ingen tidsprognos tyvärr. De frågade även om vi kunde tänka oss en något kortare donator för de hade väldigt få donatorer som var över 170 cm. Självklart kan vi tänka oss en kortare! Hoppad det förkortar kötiden något.     

• Fru xx

Vad tråkigt Myran!!! Hur har det gått för dig NinaCamilla? Håller tummarna... Vi fick besked igår om att vi fått en donator! Ska meddela kliniken när min nästa mens startar och sen kör vi igång, preliminärt blir det insättning i början av februari. De ska skicka recept nu på en gång så att jag hinner fixa fram medicinerna, sedan ska de skicka en behandlingsplan när min nästa mens startat, det borde bli om ca två veckor. Känns pirrigt och jättespännande! Någon som kan beskriva hur behandlingen går till?

• Fru xx

Åh vad jag håller tummarna NinaCamilla, det ska bli ett stort härligt plus på lördag! När tar man den där procren sprutan, när min nästa mens startar eller? WannabeFler - vi går på Ava i Tammerfors. Vår donator är 5 cm kortare än jag men har samma ögon och hårfärg. Det är helt okej tycker vi. Tydligen har de ont om donatorer som är över 170 cm, jag är 175 cm, men sen fick vi ändå en som är 170 och det är ju helt okej. Vad säger man på jobbet? Hur har ni gjort, sjukat er eller tagit semester? Man blir ju borta några dagar.

• Fru xx

Verkar lite krångligt det här med alla medicinerna, men nog ska man kunna reda ut det, har ju gjort 7 ivf'er innan även om det är ett tag sedan. Idag fick jag mina recept från Finland. Visst är det så att högkostnadsskyddet här hemma i Sverige inte gäller för utländska recept? Ringde min gamla ivf klinik och de lovade att skriva svenska recept till mig, ska bara skicka kopior av mina finska till dem. De lovade även hjälpa till med ev blodprov samt vul. Känns skönt att de ställer upp med det så man slipper oroa sig om praktiska detaljer.

• Fru xx

Välkommen Vädur78! Jag vet inte om det är någon skillnad på Åbo och Tammerfors, antagligen inte eftersom det är samma kedja (Ava). Vi valde Tammerfors för att jag är född där och har släkt där som vi kan bo hos. Vi fick en donator efter ca 5 månaders väntan. Personalen är jättetrevliga i Tammerfors och kliniken har fräscha och fina lokaler mitt i centrum.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011