• Fru xx

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tack för tummarna Myran, hoppas ni inte behöver vänta alltför länge! 

Jag är ruvare igen! Fick insatt två embryon i torsdags, så är på RD2 idag. Solig
    Tyvärr fick de tina upp fem av våra sju embryon för att få fram två bra embryon att sätta in.
    Dessa två vi fick tillbaka hade fortsatt celldela normalt och såg bra ut, fast den ena hade lite lite fragmentering.
    De övriga tre klarade också upptiningen men en slutade celldela och de andra två var kassa då de inte delade sig rätt och var inget att ha tydligen. Så nu har vi bara två kvar i frysen. Hoppas vi inte kommer att behöva dem, hoppas på i alla fall en bebis nu och gärna twins! BabyBaby    

Tydligen är det något lägre chans till graviditet med frysta än färska men läkaren sa ändå att det var 50-50 chans och det låter ju bra. Sen tyckte han också att även om det var jättetråkigt med missfallet så visade det ändå att jag kan bli gravid och att det inte var något problem med implanteringen. Ett missfall runt de veckorna då jag fick det tyder på att det troligen varit något kromosomfel på fostret, vilket ju är rätt vanligt ändå och kan inte förebyggas på något sätt, tyvärr. Det betyder inte att det varit något fel på varken spermie eller ägg och det känns ju skönt att veta. Nu får vi försöka tänka positivt, jag är gravid tills motsatsen bevisats! Glad

• Fru xx

Tack för alla era tummar tjejer! Glad

Spännande Mirakel! Hoppas du får plus!!! Konstigt att du måste vänta så länge på resultatet, trodde man kunde få det senare samma dag. Jag gjorde inte blodprov sist utan tog ett vanligt gravtest hemma på morgonurin på ruvardag 12 (med 3-dygns embryon), fick plus då! Senare samma dag på eftermiddagen fick jag även gravid 1-2 på clearblues digitala test. Sedan blev plussen bara starkare och starkare. Så jag tror nog att du kan ta ett hemmatest nu ifall du vill... Håller tummarna för ett fint plus! Har du förresten några känningar???

Denna gången har vi fått testdag 15/5 med blodprov. Men har inte bestämt mig för ifall jag ska gå iväg på det, kanske vi gör som sist och testar hemma istället, känns lugnare och skönare.        

Sent igår när jag gått och lagt mig fick jag en svagt tryckande känsla i livmoderstrakten, det har fortsatt hela dagen idag. Har även en allmän skum känsla i kroppen. Kände så när jag var gravid sist men då kom det senare. Embryot/embryona ska ha fäst nu ifall de lever. Men känns ändå väldigt tidigt för att känna några gravidsymptom än. Kan man kanske känna gravidsymptom tidigare om man nyligen varit gravid? Eller så inbillar jag mig allt för att jag så gärna vill vara gravid.

Uppdaterar listan i alla fall.

ÄD I FINLAND 

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:  

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

Fått donator o väntar på ÄD: 
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov   2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3) 

På gång:  
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. 

Ruvare:
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen. 
    Fru xx, FET med två embryon 3/5, testdag blodprov 15/5.

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3 såg hjärtslag, missfall i 9:e veckan.       

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran:  1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i  jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis  ny donator hösten -12.

Övrigt:

• Fru xx

Hur har det gått Mirakel??? Åh hoppas du fått ett fint plus idag! Solig

Vad gäller gravtest hemma så är väl de väldigt säkra men man kan ju inte testa med dem lika tidigt som blodprov. Syns väl mycket tidigare i blodet kan jag tänka mig. Vår läkare sa att om man vill testa på urin hemma så ska man vänta ytterligare 3 dagar efter det datumet man skulle ha gjort blodprovet. Men jag testade och fick plus dagen efter TD med blod. Men sen är det där så olika också, vissa verkar ju kunna få plus jättetidigt medan det dröjer längre för andra.   

• Fru xx

Nej vad tråkigt Mirakel, jäkla skit! Förstår att du tycker det känns tungt och är ledsen för er skull Kramar!

• Fru xx

Mirakel: Förstår vad du menar med parallella spår, vi kör likadant. Har fått medgivande att adoptera men har inte gått vidare och valt land än. Får se hur det går med ÄD först. Men om vi ska adoptera så måste vi ansöka om förlängning sen och det måste vi göra innan mannen fyllt 43. Denna åldersstress känns destruktiv... Det där med AVA och kommande FET, har du fått mens nu då? Trodde man skulle invänta nästa naturliga mens efter misslyckande och då börja med stimuleringen. När man gör FET behöver man ingen procren injektion. Nu när vi gjorde vår FET så började jag direkt med progynon på cykeldag 1 när min naturliga mens kom igång, alltså en månads vila mellan. Men jag hade iofs missfall så kanske därför jag skulle vänta en månad.

• Fru xx

Någon som vet ifall man kan få mensen fast man tar progynon och progesteron, ifall det inte fäst alltså? Eller är det så att så länge man tar medicinerna så kommer man inte få mens, även om man inte är gravid?

• Fru xx

Tack för ditt svar Mirakel!

Välkommen hit Snusmumriken! Vi fick vänta ca 5 månader på att få donator, anmälde oss i juni förra året och fick donator i november någon gång (Tammerfors). Då sa de att kön var ca 6 månader.

Nu till något lite tråkigt... 

Snälla någon ge mig lite hopp!!!

Tjuvtestade imorse på ruvardag 10 och fick minus 
    Känner mig lite deppig nu även om jag vet att resultatet inte är 100 tillförlitligt ännu.
    Visste ju att det kunde bli såhär och att jag skulle bli besviken om det blev minus men kunde ändå inte låta bli...

Har TD om två dagar, på dag 12, med blodprov.
    Förra gången plussade jag på dag 12 med vanligt gravtest hemma, men svagt, då hade jag inte testat tidigare.

Finns det någon här som först fått minus runt dag 10 och sedan fått plus senare???

Känns som att det nog är kört för denna gången, blir så himla ledsen...                

• Fru xx

Tack Tigermamman! Glad

Imorgon är domedagen, testdag med blodprov. Har fått tid på gyn mottagningen på förmiddagen för att ta provet. Tror vi får besked senare samma dag. Nervöst... HOPPAS så på att det är positivt!!! Så snälla tjejer, håll era tummar imorgon!   

• Fru xx

Jag kunde få resultatet från och med i eftermiddag sa dom. Ringde när jag kom hem vid 17.30, sköterskan var ensam eftersom det är kväll och hade jättemycket, hon hann inte leta fram mitt resultat, hon lovade att ringa tillbaka senare ikväll! Vilken härligt väntan... tror det är negativt, bara känner det i hela kroppen nu. Fy, vill bara ha beskedet så jag kan sluta med medicinerna och få mens.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011