• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Dustpuppy: Tackar för information. Jag är över 40 och det blir vårt 3.försök och har blivit väldig nojig. Jag var väldig inne på att ha långtidsodling men enligt läkaren var det inte värd med extra kostnad eftersom donatorn var ny. Nu hoppas jag att embryos delar sig fint även om de befruktades igår. Nu är det extra viktig att jag kommer få 2st den här gången - bättre chans att någon av dem fäster sig. 

Myran: Grattis! Finlands självständighetsdag om 2 dgr och du fick en plus. Det ger hopp till oss andra!   

• NinaCamilla

Lyckiglottad: lycka till idag! Skruttet69: du har helt rätt som alla andra - det blir något i frysen om allting går bra. Det är -16 grader här just nu men så vackert

• NinaCamilla

Uppdaterar: endast 3 st blev befruktade och 2 klarade till 3 och 4-cellig. Inga i frysen. Nu ruvar jag dessa 2 st och hoppas att de är kämpare. Jag passade på och frågade om det är bättre att få två än ett. Läkaren hävdade att enligt statistiken är det inte nån skillnad dvs. Ingen skillnad om man blir lättare gravid med två. Det blev ett halv flummigt svar igen eller kanske de inte vet säkert. Lie1: tackar! tredje gången gillt och fortsätter med mina mediciner extra dos

• NinaCamilla

Mirakel: jag fick instruktioner att ta prednisolon 2x3ggr i 5 dagar efter insättning och efter det normalt 1x2ggr fram till testdagen. Trombyl som normalt 1x1ggr fram till TD. Jag har inte hört om fortsättningen? Om jag plussar, hur ska jag äta då? Min gyn ska semester och måste fixa recept innan dess. Skruttet: tackar! Jag skickar ruvarbaciller härifrån! Lycka till!

• NinaCamilla

Germany: Jag har fått 5 mg. Är det för lite? Läkaren skrev dosor på plats efter insättningen så att det blev lite slarvig.

• NinaCamilla

Grattis Mirakel! JIPII! Helt fantastisk att få plus på stickan. Njut av maten   

Jag känner lite stickande känsla i livmoder men det kan vara också mediciner. Kortison avskyr jag - jag ser ut som värsta missbrukare med flottig hår, puffigt ansiktet och uppsvullen mage. Jag är röd i ansiktet och svettas jätte mycket under nätterna. Usch! Jag har väldigt mycket apetit till maten. Jag äter fort maten och vill ha mer - småäta.  Jag hoppas att det betyder att jag plussar men det kan vara mediciner också som spökar. Jag får vänta tills den 19 december och vågar inte testa innan. Har ni andra testat innan TD?  

Nu hoppas jag att ni andra kommer fram till ÄD/adoption och kan börja sikta mot barn i famnen. Någon gång lyckas vi eller hur? Jag minns att läkaren sa att 85% efter 3 försök är gravida. Vi hoppas att statistiken är 100% på den här tråden.  

• NinaCamilla
    Uppdaterar:

ÄD I FINLAND
    :

Funderar på ÄD: Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.

Första ÄD-möte inplanerat:

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator
    2:a ÄD och väntar på donator:
    Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.
    Tuvalina: Möte i Åbo den 27/11. Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39. Varit registrerad i Åbo sen november. Förmodligen ÄD i april!

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:

På gång:
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012 
    Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen. Planerat FET runt 13/12.

Ruvare:
    Myran: 2a ÄD. 1 FET apr -11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september -12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg rån donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt. TD 7/12. 
    Mirakel:(kö from maj-11, Tammerfors) Spontangrav höst-11, MA v.19. ET april-12, minus. FET maj-12, minus. ET2  (ny donator) nov-12, två embryon till magen o ett till frysen. TD mitt av dec.
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11,  5 dec 2012 ET 2 st embryo klass 3, TD 19 dec-12

Gravida:
    Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012 två embryon. Plus 7/11. 23/11utomkvedsoperation för en av embryona som fastnat i äggledaren 5/12 VUL Pickande hjärta för andra embryot.
    Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3.

Fått barn:
    Lie71, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej
  • NinaCamilla
    Skruttet69: Lycka till nu och ruva lugnt. Den lilla embryon måste vara en kämpe och fästa sig.  Ansök ersättning via F-kassan - försök iaf. Jag och sambon fick nekande beslut i början men efter överklagan ska de ersätta vårt första besök från Dec-11. Jag skickade säkert 40-50 sidor olika dokument dit och använde en kompis som kunde lite "jurisspråk". Vi kommer skicka ersättningsblankett om andra försök också men troligtvis betalar sjävla FET-försök. Jag tror nog att man får tillbaka 3 försök. Vet ni andra hur många gånger F-kassan ersätter?  

• NinaCamilla

Tuvalina: Jag och min sambo hade inte bott i samma adress i 2 års tid och vi ansågs inte som seriösa. Det är sällan någon vill börja den här resan om man inte är seriös. Vi hade bott tillsammans endast 1 år 6 månader enligt folkbokföring och vi fick styrka med olika dokument att vi hade bott tillsammans mer än så dvs. hyr ut min lgh och att sälja min lgh var väldigt tufft. Socialstyrlsens rekommendationer följer F-kassan väldig noga, speciellt innan man får IVF/ÄD via landstinget eller ersättning från F-kassan. Vi fick rätt till slut men har inte fått några pengar på kontot än - dock... 

• NinaCamilla

Tuvalina: Om ni har bott längre tid tillsammans, samla alla papper från den tiden och be släkten/vänner vittna om behövs. Vi hade Postens eftersändningspapper, hyresavtal och telefonnummer till släkt/vänner att vi är seriösa.   Jag tror att de är mer stränga för par som är sambos och inte gifta dvs. flyttar inte ihop bara för att få pengar från F-kassan. Jag tror att det blir bra för er del pga. ni är gifta. Om du behöver hjälp dvs. för ansökan, inboxa mig.

Wannabefler: Testdag är den 19 december   Jab börjar bli nervös inför TD. Jag analyserar min kropp och känner känningar i livmoder och molande bröstvärk men det kommer och går. Mediciner kan trixa till det. Jag hoppas såååå att vi lyckas med den här gången. Det vore ett fint julklapp till oss.

Glad Lucia till alla!     

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011