• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Wannabefler: jag håller oxå tummarna här! Jag hoppas på fina nyheter på måndagen att vi alla kan glädjas åt. Procren-spruta tog jag i torsdags och vi fick glada besked från F-kassan att de ersätter vår första behandling i ett år sedan. det känns skönt att vi har flera möjligheter om vi inte skulle lyckas den här gången.

• NinaCamilla

Ypke: Hur gick det i Åbo?

Wannabefler: Hur det gick med ultraljudet?

Tuvalina - välkommen till tråden! Det är skönt att ni orkar kämpa vidare och ska göra ÄD. Ni kan ställa oss i kön direkt efter första kontakt med kliniken. Väntetid verkar variera från 3 till 9 månader i tråden. Jag vet inte om de vill att man ska dit personligen - troligtvis ja. Vi skickade alla journaler till dem innan första mötet med kliniken.Lycka till! Svenska går jätte bra.

Nu ska jag vänta på mina mens och jag hoppas på att de kommer i tid Jag har mått dåligt av procren-spruta och det är ingen höjdare - stackars sambo som får stå ut med gnäll och gråt. Jag ringer till kliniken nästa vecka och hoppningsvis får jag prel-vecka för insättning. 

Kram till alla som kämpar!      

• NinaCamilla

Tuvalina: Det är psykologsamtalet om äggdonation och frågor kring det. Vi fick en lista över psykologer som har hjälp med detta i Sthlm. Jag antar att själv psykologen måste vara insatta över frågor gällande äggdonation och barnet identitetsfrågor etc. Man går genom vad äggdonation innebär i praktiken och vilka frågor kan uppstå när barnet blir äldre dvs. ska man berätta till barnet eller inte etc. Ni blir inte värderat som blivande föräldrar. Fråga från kliniken om de vet någon i ert stad.

• NinaCamilla

Lyckligtlottad: Jag hoppas på ett stort plus! Håller tummarna och tårna.

Wannabefler: 3 gången gillt och grattis! Nu kan vi alla andas lite bättre här på tråden. Tiden rusar iväg och jag väntar med spänningen tredje gången.

• NinaCamilla

Mirakel: glömde svara till dig Jag väntar på mina mens nu och ringer sen till kliniken. Jag tror nog sista veckan i november eller i början av december. Kanske kommer vi vara samtidigt där. Nu börjar det igen på allvar. Så skönt att vi är flera som har fått plus här 3.gg gillt

• NinaCamilla

Uppdaterar  Grattis lyckligtlottad. Snart kan du uppdatera listan. 

ÄD I FINLAND
    :

Funderar på ÄD:

Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.

Första ÄD-möte inplanerat:

Tuvalina: Möte i Åbo den 27/11. Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39.

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator

2:a ÄD och väntar på donator:

Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3
    :

Myran: 2a ÄD. 1 ET apr -11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september -12. Åker prel för ET v 47.

Mirakel (kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus. ÄD2- (ny donator) prel. i slutet av nov-12

På gång:

Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012

NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11 prel insättning vecka 48-49 (nov/dec)-12

Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen. Planerat FET runt 13/12.

Ruvare:

Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012. TD 12 nov

Gravida:

Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.

WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3.

Fått barn:

Lie71, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej

• NinaCamilla

Det gläder mig otrolig mycket att ni är så många på plus sidan! Jag försöker härja ut menssmärtor från h-vete tredje dagen i rad eftersom vill inte äta mina vanliga starka smärttabletter. Jag försökte googla om ibuprofen och försöker bli gravid men blir inte klockare. Har ni fått veta något om det inför ÄD? Att man får inte ta t ex Ipren inför ÄD? Jag klarade inte hela helgen med Alvedon utan fick ta 2 st starkare jag har endometrios som är inget att leka med. Jag hoppas att efter smärtan kommer illamående på positiv mening. Hellre det än det här! Imorn ringer jag till kliniken. Kram till alla

• NinaCamilla

Tuvalina: Ni får alla ägg från donatorn. Ni kan välja om ni vill frysa in resterande embryos. Det kostar extra.

Jag var hos gyn idag och nu börjar jag mina andra mediciner. Då ska det käkas Progynon, Trombyl och Prednisolon. Ni som har tagit Trombyl och Prednisolon, har ni haft några biverkningar? Insättning blir vecka 49.   

Kram    

• NinaCamilla

Mirakel: Vi vet endast att vecka 49 är det dags men får nog veta mer nästa vecka efter ultra 2. Jag mår si och så av alla mediciner och vikten börjar hå uppåt men vad skulle man inte göra för en bäbis kram

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011